مربی تکواندو: صدا و سیما اخبار قهرمانی بانوان را کمتر از آقایان پخش می‌کند


مربی تکواندو: صدا و سیما اخبار قهرمانی بانوان را کمتر از آقایان پخش می‌کند

پیشرفت واژه‌ای‌ست که از ابتدای زندگی بشریت مهم و هدف افراد بوده است و امروز هم که یکی از موضوعات اصلی در توسعه، میزان بهره‌گیری صحیح از توانمندی‌ها و استعدادهای نیروی انسانی جامعه است باید فرصت‌هایی برای ایجاد مشارکت عادلانه همه اقشار جامعه فراهم کرد تا همه از مزایای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و غیره بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت جامعه هستند و اهمیت ویژه‌ای دارند باید سعی نمود تا به صورت تخصصی نقش و مشارکت آنها را در تمامی عرصه‌ها بالا برد.

از آنجایی که بانوان البرزی هم از استعدادهای ویژه‌ای به خصوص در رشته‌های ورزشی گوناگون دارند اهمیت استفاده از ظرفیت آنها بیش از پیش حس می‌شود، به همین منظور گفت و گوی ایسنا با برخی از این بانوان موفق را می‌خوانید.

بانوان ورزشکار مشکلات متعددی دارند

یکی از مربیان ورزش تکواندوی البرز درباره شرایط ورزش بانوان این استان می‌گوید: با توجه به اینکه هر روز در میان ورزشکاران در سنین و رده‌های مختلف هستم می‌دانم که بانوان ورزشکار با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

«زینب اسلامی» ادامه می‌دهد: مدیریت ضعیفی که در مجموعه ورزشی وجود دارد باعث بی انگیزه شدن ورزشکاران و حتی قهرمانان شده است که به عنوان مثال مریم سهرابی، قهرمان البرزی که تا پیش از این روزی پنج ساعت و یا حتی بیشتر تمرین می‌کرد امروز دیگر شوق و ذوقی برای تمرین و تلاش برای کسب قهرمانی جدید ندارد.

وی با بیان اینکه از لحاظ مالی، بانوان شرایط خوبی ندارند، اضافه می‌کند: با وجود اینکه استان ما از بالاترین تعداد قهرمانان در رشته‌های گوناگون برخوردار است اما از لحاظ مالی هیچ‌گونه حمایتی از ورزشکاران نمی‌شود که این موضوع درباره بانوان ورزشکار باعث ایجاد مشکلات مختلفی از جمله بی انگیزه شدن و کنار گذاشتن ورزش توسط آنها می‌شود.

وی می‌افزاید: معمولاً پس از کسب قهرمانی توسط ورزشکاران، مسئولان کوچک‌ترین تجلیلی از آنها نمی‌کنند در صورتی که می‌توانند با یک سفر به مشهد مقدس و یا حتی شمال کشور، در ورزشکاران انگیزه ایجاد کنند و با این اقدامات نشان دهند که بانوان هم از اهمیت بالایی در جامعه ما برخوردار هستند.

این مربی تکواندو همچنین می‌گوید: وقتی با کمبود منابع مالی رو به رو هستیم انتظار داریم حداقل در ارگان‌های فرهنگی از ورزشکاران و ظرفیت آنها استفاده شود. تمرینات و روحیه جنگجوی ورزشکاران و به ویژه بانوان ورزشکار نشان داده است که در صورت توجه، آنها می‌توانند آینده خوبی را برای عرصه‌های مختلف کشور رقم بزنند.

وی ادامه می‌دهد: بانوان ما بسیار باهوش هستند، آنها می‌خواهند رشد کنند اما به خاطر محدودیت‌های اجتماعی و تعصبات برخی خانواده‌ها برای بعضی مستعدین ورزشی، این اتفاق نمی‌افتد.

اسلامی در ادامه نیز تاکید می‌کند: اگر تاکنون دقت کرده باشید صدا و سیما اخبار قهرمانی بانوان ما را کمتر از آقایان پخش و اعلام می‌کند در صورتی که فکر می‌کنم برای پیشرفت بانوان باید این سازمان توجه بیشتری به اخبار این حوزه داشته باشد.

وزارت ورزش با آموزش و پرورش هماهنگ نیست

نوجوان قهرمان و عضو تیم ملی اسکی که پیش از این موفق به کسب قهرمانی‌های متعدد شده و همچنین کاپ اخلاق لیگ نوجوانان را کسب کرده بود با بیان اینکه برخی اقدامات وزارت ورزش و جوانان مانعی برای تمرینات ورزشی ما شده است، می‌گوید: عدم هماهنگی این وزارت با آموزش و پرورش باعث شده است تا امکان حضور در تمرینات و اردوهای ورزشی را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: مدارس نسبت به فعالیت‌های ما معترض هستند و چنانچه اردوها در ۹ ماه تحصیلی باشد به سختی می‌توانیم برای تمرینات حضور داشته باشیم.

«فاطمه کلهر» با اشاره به اینکه حس می‌کنیم مسئولان بین بانوان ورزشکار و آقایان تبعیض قائل می‌شوند، می‌گوید: در نظر گرفتن ساعات تمرینی اختصاصی برای آقایان نه تنها این حس تبعیض را تشدید می‌کند بلکه در عملکرد ما نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر امکانات به ورزشکاران آقا اختصاص یافته و این در صورتی است که برخی مواقع بانوان عملکرد موفق تری دارند اما گویا مسئولان برای اختصاص امکانات بیشتر به بانوان متقاعد نشده‌اند.

قهرمان اسکی اسنوبرد، اضافه می‌کند: هزینه بالای تجهیزات ورزشی نیز از دیگر مشکلاتی است که برای بانوان پررنگ‌تر بوده و انتظار داریم که به صورت ویژه به این امر توجه شود.

ورزش بانوان البرز را غیرورزشی‌ها مدیریت می‌کنند!

قهرمان ووشوی البرز که در چندین دوره نیز موفق به کسب قهرمانی در عرصه بین المللی شده است نیز با بیان اینکه در سه بخش، ورزش بانوان دچار ضعف شده است، می‌گوید: ابتدا بخش تمرینی بانوان ورزشکار است که همیشه سانس‌های مرده را به بانوان اختصاص می‌دهند و ساعات عصر باشگاه‌ها مختص آقایان است اما این در حالی است که هیچ‌گونه دلیل مشخصی برای این امر ندارند.

خدیجه زینال زاده ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در طول تاریخ نه تنها در ورزش بلکه در سایر عرصه‌ها اقدامات مؤثری را از خود به جا گذاشته‌اند، انتظار دارند در استفاده از امکانات هم به صورت مساوی دیده شوند.

وی همچنین بیان می‌کند: درباره بخش مدیریتی هم بانوان با مباحث مختلف و در عین حال نادرستی رو به رو هستند، روابط خانوادگی در ورزش تعیین کننده جایگاه‌های مدیریتی بوده و این در حالی است که تخصص و تجربه برای آنها در سطح ملی و برخی مواقع استانی اهمیتی ندارد.

این قهرمان البرزی اضافه می‌کند: بیش از ۵۰ درصد بانوان استان که در هیئت‌های ورزشی فعالیت می‌کنند غیرورزشی هستند، تیم‌های ورزشی هم سرپرست و مربی متخصص ندارند و مشخص نیست که برخی ناگهانی از کجا بدون هیچ‌گونه تجربه‌ای یک شبه بر منصب مدیریت ورزش بانوان حکمرانی می‌کنند.

زینال زاده همچنین تاکید می‌کند: یکی دیگر از مهمترین معضلات ورزش بانوان دخالت همیشگی آقایان است. نمی‌دانیم وقتی ما با ورزشکاران تمرین می‌کنیم چرا آقایان اعزامی‌ها به مسابقات را انتخاب می‌کنند. آنها از کجا می‌دانند که کدام ورزشکار آمادگی و توانایی حضور در مسابقات را دارد؟

وی ادامه می‌دهد: این موضوع نه تنها در استان بلکه در کشور هم اتفاق می‌افتد که باعث نگرانی و حتی ناراحتی بانوان مربی و ورزشکاران شده است و انتظار داریم کارها را به متخصصان بسپارند و از دخالت‌های نا به جا بپرهیزند.

گزارش از راضیه شعبانی، خبرنگار ایسنا منطقه البرز



انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...