ازدواج به شرط غربالگری ژنتیک


ازدواج به شرط غربالگری ژنتیک

از یک ماه آینده دفاتر ثبت در خراسان رضوی بدون دریافت گواهی مشاوره ژنتیک، ازدواجی را ثبت نمی‌کنند


شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان - همان طور که روز گذشته نیز به آن اشاره کردیم، در پی بازدید استاندار خراسان رضوی از مؤسسه توان بخشی همدم و دستور ویژه او، ارائه گواهی انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج اجباری شده است. بر این اساس، از حدود یک ماه آینده، زوجینی که درخواست ثبت ازدواج دارند، باید فرم غربالگری ژنتیک را پیش از ازدواج پر کنند و در صورت نیاز، به مشاوران ژنتیک مورد تأیید مراجعه کنند. این موضوع دیروز نیز در جلسه ای با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیر کل بهزیستی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح و تفاهم نامه ای برای اجرای آن در استان امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه، مشاوره ژنتیکی زوجین با خطر بالا قبل از ازدواج در مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری تمامی دفاتر ثبت ازدواج در این شهرستان الزامی می شود. فهرست مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اعلام خواهد شد تا زوجین با ریسک بالا از سوی دفاتر ثبت ازدواج به یکی از مراکز مورد تأیید ارجاع شوند. تمامی سردفتران ازدواج در شهر مشهد نیز ملزم می شوند قبل از عقد زوجین و ثبت ازدواج، گواهی انجام مشاوره ژنتیک را دریافت کرده و در صورت ارائه نشدن گواهی های تأییدیه بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ثبت رسمی ازدواج خودداری کنند.

آن طور که کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی خراسان رضوی به شهرآرا گفته است، همه زوجین پیش از ازدواج باید فرم های غربالگری را پر کنند. افرادی که در این زمینه مشکوک باشند، به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع و در مرحله سوم، در صورت نیاز و تشخیص پزشک، به انجام آزمایش های ژنتیکی هدایت می شوند.

نرگس ژیان عابد همچنین ادامه داد: به طور معمول ۴٠ درصد از زوجین به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج ارجاع داده می شوند. اگر آمار ازدواج های سال گذشته را ۶٠٠ هزار ازدواج ثبت شده در نظر بگیریم، به طور میانگین، ٢۵ هزار زوج تحت این مشاوره ها قرار می گیرند.

او با تأکید بر اینکه مشاوره های ژنتیک می تواند از تولد کودکان معلول جلوگیری کند اظهار کرد: به طور مثال، سال گذشته ۵٩ هزار مشاوره ژنتیک برای افراد باردار انجام گرفت که از این میان، ۴٨٧ مورد سقط درمانی انجام شد. با توجه به اینکه در خراسان رضوی ازدواج های فامیلی بیشتر وجود دارد، مشاوره ژنتیک می تواند بر کاهش تولد کودکان معلول تأثیرگذار باشد.

به گفته این کارشناس مسئول، در سال گذشته بهزیستی خراسان رضوی ٢ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان کمک هزینه انجام آزمایش های ژنتیک پرداخته است. همچنین می توان گفت هر زوجی که به انجام آزمایش های ژنتیک ارجاع داده می شود، به طور میانگین هزینه ای یک میلیون تومانی می پردازد.

به گفته ژیان عابد، اجرای رسمی این طرح بعد از برگزاری جلسات مختلف با مسئولان علوم پزشکی و بهزیستی در مراکز بهداشت (مرحله غربالگری) و مراکز مشاوره ژنتیک مورد تأیید سازمان بهزیستی و از حدود یک ماه آینده آغاز می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید