سربه‌راهی چرمشهر


سربه‌راهی چرمشهر

نخستین تصفیه‌خانه بزرگ‌ترین واحد صنعتی شهرک چرم مشهد به بهره برداری رسید


شهرآرا آنلاین - سارا رنگیان - بهره برداری از تصفیه خانه یکی از بزرگ ترین واحدهای شهرک بیست وشش ساله چرمشهر اتفاق خوبی به حساب می آید که گویا قرار است ادامه داشته باشد. این رخداد شاید نخستین قدم مثبت برای شهرکی باشد که بلای جان کشف رود شد و آوازه آلودگی اش، آن را در سال ٩٧ تا مرز تعطیلی کامل برد. اما «توس چرم شرق» از جمله واحدهای صنعتی چرمشهر است که به تنهایی می تواند یک سوم ظرفیت تصفیه خانه سه هزار مترمکعبی چرمشهر را به خود اختصاص دهد. در همین راستا بهره برداری از نخستین مینی تصفیه خانه آن قدم مثبتی برای کاهش آلایندگی شهرک چرمشهر است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی در همین رابطه در گفت وگو با شهرآرا با اشاره به سرمایه گذاری یک ونیم میلیارد تومانی این واحد صنعتی برای بهره برداری از نخستین تصفیه خانه اش، گفت که «توس چرم شرق» دومین تصفیه خانه خود را برای واحد بزرگ تر و با اعتبار سه ونیم میلیارد تومانی به زودی راه اندازی می کند.

مسعود مهدی زاده مقدم در ادامه با اشاره به خط و نشان دستگاه قضایی برای واحدهایی که اقدامات اصلاحی در زمینه پیش تصفیه انجام ندادند تأکید کرد: دیگر واحدهای شهرک صنعتی چرمشهر هم باید اقدامات اصلاحی را انجام دهند تا هم زمان با بهره برداری از تصفیه خانه این شهرک مشکلی نداشته باشند. اما طبق اعلام او، تصفیه خانه جدید چرمشهر در بخش سازه بیش از ٩٠ درصد پیشرفت دارد و ۵٠ درصد تجهیزات آن هم در شرایط سخت تحریم ها که جابه جایی پول را مشکل کرده، خریداری شده است.

مهدی زاده مقدم در ادامه گفت: تلاش می کنیم پروژه را تا موعد مقرر (شهریور ٩٨) به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه تا امروز حدود ۵/١٢ میلیارد تومان برای تصفیه خانه چرمشهر هزینه شده است افزود: در سال ٩۶ اعتبار هجده میلیارد تومانی برای این پروژه پیش بینی شد اما با وضعیت اقتصادی کنونی، انتظار می رود این مقدار افزایش یابد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این زمینه گفت: شهرک صنعتی چرمشهر که از مراکز اصلی تولید چرم و محصولات چرمی در ایران است، به لحاظ نوع فعالیت، به طور ذاتی آلودگی بالایی را به محیط وارد می کند. شهرک چرم مشهد که حالا زمینه اشتغال ٢٠۴۴ نفر را فراهم کرده است طبق اعلام تورج همتی در سال های نخستین آغاز فعالیت خود سیستم تصفیه خانه فاضلابی نامناسب و غیر استاندارد داشت ولی خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته، اقدامات خوبی انجام شده است. به گفته او، فاضلاب واحدهای تولید دباغی چرمشهر به دلیل آغشتگی به کروم، به فاضلاب های صنعتی آلوده است و ورود این نوع فاضلاب صنعتی به منابع آبی می تواند برای محیط زیست مسئله ساز باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین در ادامه با تأکید بر اینکه اشتغال، سرمایه گذاری و رونق اقتصادی باید تداوم داشته باشد اظهار کرد: تلاش ما این است که راهکارهای دیگری جز تعطیلی واحدهای صنعتی برای کنترل آلودگی ها مورد بررسی قرار گیرد و تعطیلی واحدهای صنعتی به علت رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی آخرین اقدامی باشد که حفاظت محیط زیست به آن می اندیشد، اگرچه تا امروز در این خصوص انعطاف لازم را در سازمان داشته ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس