‌ذائقه ایرانیان به مصرف مواد غذایی چرب عادت کرده است


‌ذائقه ایرانیان به مصرف مواد غذایی چرب عادت کرده است
‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ذائقه ایرانیان به مصرف مواد غذایی چرب، شور و شیرین عادت کرده است که نتیجه آن ابتلاء به فشار خون به عنوان یک بیماری مزمن غیرواگیر است در حالی که باید همه بدانیم نمکدان سمپاش است.

‌به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی طباطبایی در خصوص "بسیج ملی کنترل فشار خون" افزود: با وجود تمام پیشرفت‌های جهانی، یکی از عوارضی که در تمام دنیا اتفاق افتاده و ناشی از توسعه یافتگی است شیوع فشار خون است.

وی ادامه داد: سالانه در دنیا ۱۰ میلیون نفر و در کشورمان حدود ۱۰۰ هزار نفر جان خود را به سبب دچار شدن به عوارض ناشی از فشار خون بالا از دست می‌دهند.

وی افزود: شعار سازمان جهانی بهداشت امسال هم پوشش همگانی سلامت بود که یکی از اقدامات در راستای رسیدن به این هدف، اجرای پویش ملی کنترل فشار خون است.

دکتر طباطبایی تصریح کرد: با اجرای این پویش تمام افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز غربالگری، ضمن ارتقا سواد سلامت در خصوص خودمراقبتی، به صورت رایگان از لحاظ ابتلاء به فشار خون بررسی و در صورت ابتلاء و یا نیاز به بررسی بیشتر به مراکز معرفی می‌شوند.

وی گفت: در صورتی که در خانواده‌ای فردی حضور دارد که نحوه استاندارد گرفتن فشار خون را آموزش دیده است هم می‌تواند با مراجعه به سامانه اینترنتی www.salamat.gov.ir به سوالات پاسخ داده و این سامانه از طریق شماره تلفن ثبت شده وضعیت سلامت فرد را پیگیری خواهد کرد .

وی همچنین در خصوص شرایط اندازه گیری فشار خون گفت: تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون از مصرف قهوه، چای، مواد خوراکی کافئین دار، مواد دخانی، انجام فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. ناشتا نباشید. به هنگام اندازه گیری فشار خون مثانه خالی باشد.

دکتر میری علی آباد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم با بیان اینکه ۳۳ درصد جمعیت کشور دارای بیش از ۳۰۰ سال سن است گفت: متأسفانه یکی از مسائل مهم و قابل توجه در استان، عدم بررسی به موقع وضعیت سلامت است به گونه‌ای که حتی در خصوص بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان‌ها افراد در شرایطی که بیماری بسیار عود کرده به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: گام مهم در خود مراقبتی، بررسی منظم وضعیت سلامت است.

وی افزود: در بخش درمان، تمام ۹ بیمارستان و ۲ کیلینیک ویژه دانشگاه با تمام ظرفیت در حوزه پرستاری، مامایی و کارشناسان اغذیه، آماده اجرای این بسیج ملی هستند.

دکتر فرزانه فرجیان معاون غذا و داروی دانشگاه هم در این جلسه گفت: بر روی هر ماده غذایی تولیدی در کارخانه‌های کشورمان نشانگرهای رنگی وجود دارد که میزان وجود چربی و نمک در آن با رنگ سبز، زرد و قرمز مشخص شده که رنگ قرمز نشانه وجود چربی و نمک زیاد در آن محصول است.

وی از خانواده‌ها خواست برای حفظ سلامت خود در دراز مدت، از مصرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینک برخی افراد علیرغم توصیه پزشک به مصرف داروهای فشار خون، به صورت خودسرانه اقدام به قطع مصرف می‌کنند، اضافه کرد: متأسفانه این عمل خودسرانه منجر به بروز عوارض و آسیب به ارگان‌های مختلف بدن می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه همچنین تصریح کرد: بیماران مبتلا به فشار خون، باید از مصرف برخی مواد خوراکی مانند دم نوش گل گاوزبان، برخی داروها مانند داروهای سرماخوردگی، داروهای ضد حساسیت داروهای ضدالتهاباستروئیدی بدون مشورت پزشک خودداری کنند.

مهندس احمد بامری مدیر اداره خیرین سلامت و سازمان‌های مردم نهاد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم با تاکید بر ضرورت همراهی رسانه‌ها در راستای ارتقا سواد سلامت مردم گفت: در اجرای این طرح ۷۶ کانون سلامت محله و ۳۱ مؤسسه و سازمان مردم نهاد، آماده همراهی و مشارکت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها