آذربایجان شرقی در مجازات جایگزین حبس رتبه اول کشور را دارد


آذربایجان شرقی در مجازات جایگزین حبس رتبه اول کشور را دارد

تبریز - ایرنا - رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: این استان در صدور احکام مجازات جایگزین حبس در 2 سال پیاپی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حکمت علی مظفری شنبه شب در جلسه هم اندیشی هیات امنای ستاد دیه استان با روسای اتحادیه‌های صنفی بازار در آستانه برگزاری جشن گلریزان، افزود: برای جرایمی که با امنیت مردم ارتباط نداشته و عنوان مجرمانه ندارد، ترجیحا از مجازات جایگزین زندان استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: مجرمان مخل امنیت مردم نه تنها به زندان محکوم می‌ شوند بلکه به خاطر امنیت مالی و جانی مردم با آن ها برخورد سختی می شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز بهره گیری از پابندهای الکترونیکی برای زندانیانی که امکان استفاده از قانون «مجازات جایگزین حبس» ندارند، گفت: استفاده از این پابندها از هفته گذشته آغاز شده و به صورت انبوه در مورد زندانیان واجد شرایط استفاده می ‌شود.
حجت الاسلام مظفری ادامه داد: سال گذشته 440 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در آذربایجان شرقی آزاد شدند و امید است امسال نیز با مشارکت خیران و مردم نوعدوست تعداد زیادی از این زندانیان آزاد شوند.
دادستان عمومی و انقلاب تبریز نیز در این جلسه گفت: محکومان مالی و غیرعمد ناخواسته با داشتن شاکی خصوصی و بیشتر به خاطر رکود و نوسانات بازار روانه زندان شده‌اند.
موسی خلیل الهی، افزود: این زندانیان با کمک خیران از زندان های استان آزاد و به کانون گرم خانواده خود برمی گردند.
وی یادآوری کرد: 440 نفر از زندانیان جرایم مالی و غیرعمد آزاد شده در سال گذشته بیش از یک هزار و 220 میلیارد ریال بدهی داشتند .
دادستان عمومی و انقلاب تبریز با اشاره به طرح شفاهی حفظ قرآن در زندان ‌های استان و زندان مرکزی این شهر گفت: دو سوم از زندانیان در این طرح شرکت کرده اند و در راستای اجرای این طرح 2 هزار نفر از زندانیان حافظ جزء یک تا 30 قرآن کریم هستند‌.
خلیل الهی، ادامه داد: تعدادی از زندانیان نیز در کارگاه های حرفه آموزی فرش و کفش در زندان های استان فعالیت دارند و قسمتی از درآمد شغل خود را به خانواده‌های خود می دهند.
مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به استفاده از مجازات جایگزین حبس برای محکومان غیر امنیتی، گفت: این اقدام آمار زندانیان کیفری و جرائم غیرعمد استان را به شدت کاهش داده است.
رسول تقی پور، افزود: امسال بیش از 530 نفر از زندانیان زندان های استان با بدهی یک هزار و 500 میلیارد ریال منتظر کمک خیران هستند تا به آغوش گرم خانواده برگردند.
وی اظهار داشت: اگر از مبلغ بدهی این افراد 70 میلیارد ریال در جشن گلریزان جمع آوری شود بقیه بدهی آن ها از طریق تقسیط، گذشت شاکیان، تسهیلات کم بهره و کمک های مردمی تامین می شود.
تقی پور، با قدردانی از خانواده های متوفیانی که هزینه ‌های مراسم عزاداری متوفی را برای آزادسازی زندانیان اختصاص می دهند، گفت: سال گذشته 162 خانواده به میزان حدود 10 میلیارد ریال هزینه مراسم متوفی خود را به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان اهدا کردند.
در این جلسه اصناف، بازاریان و اتحادیه‌های تبریز برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در جشن گلریزان 5 میلیارد ریال متعهد شدند.
جشن گلریزان استان یکشنبه 29 اردیبهشت بعد از افطار از ساعت 21:30 تا 23:30 در تالار معلم برگزار می شود.
8023/3071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه