به گزارش فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم افطاری مدرسه شبانه‌روزی سمیه شهرستان طالقان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر حسب رویه سال‌های قبل که افتخار داشتم ماه مبارک رمضان در یک یا دو مدرسه شبانه‌روزی حاضر شوم، توفیق یافتم تا در مراسم افطاری این مدرسه شبانه‌روزی در کنار همکاران و دانش‌آموزان عزیزم باشم.

وی افزود: در این مراسم با دانش آموزان گفت‌وگو کردم و برخی از مشکلات مدرسه شبانه‌روزی را از زبان آنان شنیدم؛ همین‌طور معلمان درباره مشکلات خود نکاتی را بیان کردند.

بطحایی ادامه داد: هر چند مدارس شبانه‌‌روزی نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما همچنان کمبودهایی در این مدارس وجود دارد و ما به دلیل اینکه نمی‌توانیم در برخی روستاها مدرسه دایر کنیم، مجبوریم چنین مدارس شبانه‌روزی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان این مدرسه از نظر تفریحی، رفاهی و سرگرمی امکاناتی نداشتند و می‌گفتند امسال حتی یک اردو هم نرفته‌اند که شنیدن این موارد برای بنده سخت است.

بطحایی ادامه داد: تجهیزاتی برای دانش آموزان این مدرسه ارسال می شود و تلاش می‌کنیم تا در سال آینده مسیر مناسب‌تری را برای مدارس شبانه‌روزی ترسیم کنیم.

وزیر آموزش ‌و پرورش تصریح کرد: در چنین شرایطی که دشمن با هجمه‌ها و ایجاد فضای سنگین، هویت فرزندان ما را در خطر قرار داده است، یکی از مهم‌ترین روش‌های مصون نگه داشتن دانش‌آموزان، تمسک جستن به قرآن و آموزه‌های تربیتی اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین در سالی که سپری شد، تلاش کردیم با ایجاد اردوهای قرآنی، عترت و سیره اهل بیت (ع)، مصونیت دانش‌آموزان از هجمه‌های دشمن را تعمیق ببخشیم؛ هرچند موفقیت‌های بسیاری در این مسیر کسب کرده‌ایم ولی راه نرفته زیاد است.

بطحایی با اشاره به اینکه به ما توصیه شده و باید با مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را برای زندگی فردا آماده کنیم، گفت: موظف به انجام این اقدام هستیم و در همین راستا باید امکانات و نیروی انسانی بسیاری تأمین شود؛ قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است ولی بسیار محدود و کم است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر تدبیرات وزارتخانه درباره مدارس دو شیفته البرز، سرانه آموزشی پایین این استان و کمبود منابع انسانی، گفت: استان البرز از لحاظ فضای آموزشی دارای مشکل‌دارترین استان‌هاست و پس از سیستان و بلوچستان و شهر تهران یکی از استان‌هایی به شمار می‌رود که سرانه فضای آموزشی در آن تا حد قابل توجهی از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی در ادامه اضافه کرد: خیرین را به سمت ساخت فضاهای آموزشی سوق داده‌ایم و در کنار آنان نیز بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی ملی را به استان‌های کمتر برخوردار از جمله البرز اختصاص خواهیم داد؛ اکنون پروژه‌هایی تعریف شده است و ان‌شاءالله به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

بطحایی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید استان البرز مکانی مهاجر پذیر است و همواره سرعت ساخت‌وساز فضاها نسبت به سرعت مهاجرت به این استان عقب‌تر بوده است، به همین دلیل است که تراکم دانش‌آموز در کلاس‌ها بالا بوده و سرانه فضای آموزشی پایین است؛ از سال گذشته سعی کرد سعی کردیم تا بخشی از فاصله جبران شود و میانگین نسبت به سال قبل اندکی رو به بهبود است.

وی با اشاره به اینکه در استان البرز مشکلات بسیاری وجود دارد، گفت: طی صحبتی که با نمایندگان مجلس و مسؤولان استانی داشتم، مشخص است همت بسیار خوبی در زمینه رفع مشکلات دارند که امیدوارم وزارت آموزش و پرورش در کنار این مقامات محلی و استانی بتواند فاصله ها را جبران کند.

بطحایی افزود: برای مهر ۹۸ علی‌رغم اینکه در کل کشور کسری نیروی انسانی وجود دارد ولی ان‌شاءالله اجازه نخواهیم داد که کلاس‌های ما بدون معلم بمانند؛ لذا با روش‌های مختلف معلم در کلاس درس حاضر و سال تحصیلی به موقع آغاز می‌شود.