معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی


معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

روی که با نام زینک نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین های مهم و ضروری بدن انسان است که در واکنش های ایمنی بدن شرکت کرده و موجب بهبود عملکرد گلبول های سفید می شود. این ویتامین خاصیت ضد پیری و ترمیم کنندگی نیز داشته و در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود، بنابراین در ادامه شما را با مواد غذایی حاوی روی آشنا خواهیم کرد. آشنایی با مواد غذایی حاوی...

روی که با نام زینک نیز شناخته می شود، یکی از ویتامین های مهم و ضروری بدن انسان است که در واکنش های ایمنی بدن شرکت کرده و موجب بهبود عملکرد گلبول های سفید می شود. این ویتامین خاصیت ضد پیری و ترمیم کنندگی نیز داشته و در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود، بنابراین در ادامه شما را با مواد غذایی حاوی روی آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با مواد غذایی حاوی روی

عنصر روی برای بدن بسیار مفید بوده که در بسیاری از مواد غذایی و خوراکیها وجود دارد و به بهبود و التیام زخم ها و سوختگی های پوست کمک زیادی کرده، همچنین در تقویت موها و سالم بون ناخن ها نیز نقش مهمی دارد، از این رو کمبود آن موجب ریزش مو و نیز شکنندگی ناخن ها می شود. روی در کنترل سیستم عصبی و نیز رفع خستگی تاثیر زیادی داشته و مقدار مورد نیاز روزانه، برای زنان و مردان در سنین و شرایط مختلف متفاوت می باشد. در این قسمت می توانید با برخی مواد غذایی حاوی روی آشنا شوید.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

گوشت گاو

گوشت گاو یکی از منابع غنی از روی است. برای استفاده از این ماده غذایی بهتر است، از قسمت های کم چرب آن انتخاب کرده و به میزان ۵۰۰ گرم، دو بار در هفته مصرف نمایید. لازم است بدانید که مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند موجب بروز بیماری سرطان روده شود.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

جگر گوساله

جگر گوساله منبع خوبی برای تامین روی مورد نیاز بدن می باشد، از این رو می توانید جگر را بخار پز کنید و یا اینکه آن را در داخل ماهیتابه سرخ کرده و میل نمایید. خوردن جگر هر هفته و یا دو هفته یکبار توصیه شده و هر ۱۰۰ گرم از آن به میزان ۳ میلی گرم، روی بدن انسان را تامین می کند.

برخی از حبوبات

عدس و لوبیا سفید از جمله حبوبات حاوی روی می باشند که هر ۱۰۰ گرم آن می تواند به مقدار تقریبا ۶ میلی گرم روی بدن را تامین نماید. لپه نیز از جمله مواد غذایی حاوی روی است که در هر ۱۰۰ گرم آن، به مقدار ۳ میلی گرم روی وجود دارد. توصیه می کنیم عدس را به سالاد اضافه کرده و میل نمایید، زیرا حبوباتی مانند عدس کالری کمتری داشته و سرشار از فیبر می باشند.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

زرده تخم مرغ سرشار از پروتئین و نیز ویتامین هایی مانند روی می باشد، در هر ۱۰۰ گرم از تخم مرغ مقدار ۴ میلی گرم روی وجود داشته و این ماده غذایی می تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد، بنابراین توصیه می شود، ۲ تا ۳ بار در هفته، تخم مرغ به صورت آب پز و یا در املت مصرف شود.

جو دو سر

خوردن یک کاسه جوی دو سر در صبحانه می تواند، برای تامین مقداری از روی مورد نیاز بدن مفید باشد. جوانه گندم نیز برای افزایش میزان روی بدن، به عنوان ماده غذایی موثری شناخته می شود.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

اسفناج

سبزیجاتی مانند اسفناج، یک منبع گیاهی مناسب برای جذب روی بدن می باشد. بهتر است از این ماده غذایی حاوی روی در تهیه سالاد و در ترکیب مواد غذایی دیگر حاوی روی استفاده شود؛ هر ۱۰۰ گرم اسفناج دارای ۰.۵۳ میلی گرم روی و نیز ۲۳ کالری است.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

میگو

میگو یکی دیگر از مواد غذایی حاوی روی است که مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد. این ماده غذایی علاوه بر دارا بودن پروتئین، یک منبع غنی از آنتی اکسیدان می باشد که برای درمان برخی از التهابات بسیار مفید می باشد.؛ هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی به مقدار ۱.۳۴ میلی گرم روی یافت می شود.

ماهی سالمون

ماهی سالمون، ماده غذایی سالم و با ارزشی است که حاوی مقدار زیادی امگا ۳ و نیز پروتئین می باشد. در هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی، ۰.۶۴ میلی گرم روی وجود خواهد داشت.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی

کنجد

کنجد سرشار از روی و مقادیر زیادی از اسید های چرب اشباع نشده می باشد. برای مصرف آن می توانید، این ماده ارزشمند را بر روی مواد غذایی خود پاشیده و میل نمایید، در هر ۱۰۰ گرم از کنجد به مقدار ۷.۷۵ میلی گرم روی یافت می شود.

معرفی انواع مواد غذایی حاوی روی شاه میگو

لابستر و یا شاه میگو غذای گران قیمتی است که حاوی مقدار زیادی روی می باشد. این نوع ماده غذایی که اغلب همراه روغن حیوانی مصرف می شود، هر وعده از آن( ۱۰۰ گرم) به میزان ۷.۲۷ میلی گرم روی می تواند جذب بدن نماید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!