به گزارش فارس، «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی بامداد یکشنبه با حضور در یک نشست خبری در شهر ریاض بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» عربی، او در این نشست خبری که در نیمه شب برگزار شد، با تکرار اتهامات همیشگی عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله حمایت از تروریسم و دخالت در امور کشورهای عربی، مدعی شد که ریاض به دنبال «جنگ در منطقه» نیست.

الجبیر گفت: «عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست و آن را دنبال نمی‌کند، اما اگر طرف دیگر جنگ را انتخاب کند، پادشاهی سعودی با تمام قدرت و قاطعیت واکنش نشان می‌دهد و از خود و منافعش دفاع می‌کند.»

وی با بیان این ادعا که عربستان سعودی همواره به دنبال «صلح» است، افزود: «عربستان سعودی روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را که به واسطه اقدامات نظام ایران و عوامل تهاجمی آن در منطقه تنش‌بار شده، با نگرانی عمیق دنبال می‌کند... نظام ایران به دنبال امنیت و ثبات در این منطقه نیست.»

این مقام ارشد سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «به ایران اجازه نمی‌دهیم به ستیزه‌جویی علیه پادشاهی سعودی ادامه دهد... ما خواهان امنیت در منطقه هستیم، اما در برابر حملات بیکار نمی‌ایستیم.»

این نشست خبری بامدادی ساعتی پس از آن برگزار شد که پادشاه سعودی سران کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس را به شرکت در نشستی در مکه مکرمه برای بررسی تحولات اخیر منطقه دعوت کرد.

الجبیر در این نشست خبری گفت هدف از برگزاری نشست مکه، بررسی «ستیزه‌جویی‌های ایران» است.

هفته گذشته وزارت خارجه امارات ادعا کرد چهار نفت‌کش اماراتی، سعودی و نروژی در نزدیکی بندر فجیره این کشور هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما رسانه‌های سعودی و غربی در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند با استناد به این حادثه و همچنین عملیات پهپادی تلافی‌جویانه انقلابیون یمن در عمق عربستان سعودی، فضایی ضدایرانی ترسیم کنند.

بنا بر اعلام امارات، این کشور به همراه عربستان سعودی و نروژ نامه‌ای را در خصوص حادثه فجیره به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرده‌اند. دو روز پیش نشریه «عرب نیوز» وابسته به خاندان حاکم عربستان سعودی، با نسبت دادن این حوادث به ایران، آمریکا را به درگیری با ایران تشویق کرد.

الجبیر در مورد این دو حادثه، حمله به تأسیسات نفتی سعودی را به جنبش انصارالله نسبت داد و مدعی شد که ایران از این گروه حمایت تسلیحاتی می‌کند. او درباره حادثه فجیره هم گفت که تحقیقات در این مورد در جریان است و فعلا نمی‌خواهد در مورد نتیجه این تحقیقات اظهار نظر کند.