14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟


14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟

افراد زیادی هستند که دوره های گوناگون خیاطی را می گذرانند و برای آن که به خیاطی حرفه ای و نوشته 14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟ اولین بار در روچی. پدیدار شد.

14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟
۱۴ اصل اساسی در خیاطی کدامند؟
5 امتیاز از 1 رای

افراد زیادی هستند که دوره های گوناگون خیاطی را می گذرانند و برای آن که به خیاطی حرفه ای و معتبر تبدیل شوند، تلاش بسیاری می کنند اما تصور می کنید چند درصد از آنها موفق می شوند تا به خواست خود دست یابند؟ آیا همه آنها می توانند به شکلی خیاطی کنند که مورد تحسین خیاطان بزرگ قرار بگیرند و مشتریان بسیاری را به سوی خود جدب کنند یا خیر؟

باید بگوییم افراد بسیاری هستند که با وجود صرف هزینه های فراوان و دریافت آموزش های متعدد نمی توانند خود را در زمره خیاطان حرفه ای قرار دهند و اعتبار لازم را کسب کنند. از همین رو می گوییم خیاطی که بخواهد حرفه ای عمل کنند، مشتریان بسیاری برای خود به دست آورد و محصولی بی عیب و نقص ارائه دهد، میبایست اصولی را رعایت کند که بسیاری از مدعیان خیاطی آن را نمی دانند و نمی شناسند. اگر می خواهید خودتان را در گروه بهترین خیاطان و حرفه ای ترین هنرمندان این عرصه ببینید، بهتر است ما را در ادامه گزارش همراهی کنید تا شما را با ۱۴ اصل اساسی خیاطی آشنا کنیم.

با ابزارهای حرفه­ای خیاطی کار کنید

یکی از اصولی که باید به درستی آن را به کار بگیرید، استفاده از ابزار صحیح خیاطی است زیرا این اصل می تواند شما را به سمت یک فضای قابل اتکا ببرد و شرایط خوبی برای شما ایجاد نماید . از سوی دیگر اگر شما نتوانید ابزار مناسب این حرفه را در اختیار بگیرید، قطعا با یک فضای خسته کنند و محصولی نه چندان باکیفیت رو به رو می شوید و به مرور زمان مشتریان خود را از دست می دهید.

14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟

باید بدانید ابزارها دو دسته هستند. ابزارهایی که برای تمام پروژه های خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند که به آنها “ابزارهای پایه” گفته می شود و ابزارهایی که تنها در مواقع خاص استفاده شده و “ابزارهای تخصصی” به حساب می آیند. باید بگوییم شاید بتوانید با استفاده از ابزارهای پایه به راحتی کار کنید اما اگر شما ابزارهای تخصصی را هم در اختیار داشته باشید، می توانید حرفه ای تر عمل کرده و محصولاتی منحصر به فرد ارائه دهید.

اصول آماده سازی پارچه را رعایت کنید

چگونگی آماده سازی پارچه پیش از برش و دوخت به دلایل مختلف آنچنان که باید واضح نیست. این که خیاطان به خصوص آنان که تازه کار هستند بدانند چگونه باید پارچه را برای برش و دوخت آماده کنند، امری سخت به حساب می آید. جنس پارچه یکی از اصلی‌ترین مواردی است که نحوه آماده سازی پارچه را مبهم جلوه می دهد. این که پارچه پس از شست و شو تغییر ظاهر می دهد یا نه امری حیاتی به حساب می آید از همین رو بهتر است خیاطان با شناسایی جنس پارچه، آنها را پیش از برش و دوخت، شست و شو دهند تا آب رفت آن مشخص گردد.

چیدمان پارچه را به درستی انجام دهید

این که پارچه از چه سمتی پهن شود و الگوها به چه صورت و از کدام بخش روی آن قرار بگیرند، امر مهم است که یک خیاط باید آن را به طور تمام و کمال بداند. این امر زمانی اهمیتی چند برابر پیدا می کند که پارچه طرح دار باشد و عدم توجه به طرح سبب شود محصول دوخته شده از انسجام خوبی در حوزه طرح برخوردار نباشد. پس هنگام پهن گردن پارچه و قرار دادن الگو بر روی آن میبایست تمامی زوایا سنجیده شود.

چیدمان الگو را جدی بگیرید

دستور العمل های متعدد مربوط به نحوه چیدمان پارچه و الگو بر روی آن، نشانگر اهمیت این موضوع است. در واقع باید بدانید علاوه بر آن که پارچه را چگونه پهن کنید، میبایست اطلاعات کامل در مورد چیدمان پارچه را هم به دست آورید. این عمل به چندین دلیل اهمیت بسیار دارد که یکی از آنها به دلیل آن است که دور ریز پارچه به حداقل برسد به این نحو که هر چه الگوها با توجه به مدل پارچه چیدمان درست تری داشته باشند، هزینه خیاطی کاهش یافته و لباس ها با پارچه کمتری دوخته می شوند. این امر یکی از مهمترین مواردی است که در خیاطی باید رعایت شود و یک اصول اساسی خیاطی به حساب می آید.

14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟

هنگام برش جنس پارچه را در نظر داشته باشید

امر بسیار مهمی که وجود دارد آن است که اگر فرد خیاط نداند جنس پارچه چه ویژگی هایی دارد و چه ظاهری پس از دوخت ایجاد می کند، هرگز نمی تواند محصولی ایده آل و مناسب ارائه کند.

پس یکی از مهمترین اصولی که یک خیاط باید بداند این است که هر پارچه ای دارای چه محدودیت ها، مزایا و ویژگی هایی است و برای برش و دوخت آنها باید موارد متعددی مدنظر قرار داده شود.

به موقیت قطعات الگو توجه کنید

همیشه قبل از بریدن هر قطعه از پارچه، تمام قطعات الگو را روی پارچه قرار دهید و به موقیت آنها توجه کنید. این عمل اطمینان حاصل خواهد کرد که شما به طور کامل درک درستی از چیدمان دارید و پارچه کافی برای تمام قطعات وجود دارد. همچنین دستورالعمل‌های lay-out را در الگو مرور کنید و به دقت این دستورالعمل ها را دنبال نمایید تا برای تمامی قطعات الگو پارچه لازم داشته باشید.

هنگام برش پارچه دقت لازم را به خرج دهید

پس از پهن کردن پارچه و چیدمان قطعات الگو بر روی آن، شما باید اصولی را رعایت کنید که برش پارچه به بهترین شیوه انجام شود و قطعات بریده شده شما شرایط و ظاهری تمیز، سالم و منظم داشته باشند.

در ابتدا پیشنهاد می کنیم حتما پارچه خود را بر روی یک سطح صاف پهن کنید تا الگوهای شما به درستی روی آن قرار گیرند. پس از این کار و چیدن الگوها بر روی پارچه شما دو راه پیش رو دارید و آنها چنین هستند که شما یا با سوزن قطعات الگو را به پارچه متصل کرده و سپس شروع به برش پارچه کنید یا با مداد و صابون مخصوص اطراف الگو را خط بکشید تا پس از برداشتن الگو بدانید پارچه را به چه صورتی ببرید.

به الگوهای واحد توجه کنید

باید بدانید همه لباس ها یک الگوی واحد دارند و آن الگوی اولیه بالاتنه است به طور مثال فرقی نمی کند که شما می خواهید مانتو، پالتو، جلیقه، بلوز، کت یا مواردی از این دست بدوزید زیرا همه اینها از یک الگو واحد پیروی می کنند. البته بعضی از لباس های رکابی همچون لباس های شب الگوی مخصوص به خود را دارد که با الگوی اولیه بالاتنه متفاوت هستند. هنگام برش و دوخت پارچه باید به این الگوهای واحد توجه کنید و از آنها برای دوخت یک لباس مناسب بهره بگیرید.

14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟

یک الی چهار سانت اضافه ببرید

باید بدانید که شما هر الگویی که مدنظر دارید تنها بخش بیرونی لباس را نشان می دهد و درز داخلی را نمایان نمی کند به همین دلیل برای بخش های گوناگون یک لباس باید چند سانتی بیرون الگو برش داده شود تا برای دزر گرفتن به مشکل بر نخورید. هر بخش از لباس نیاز به مقدار معینی دارد که برای درز کنار گذاشته شود که نمونه های آن به شرح زیر است:

قسمت پهلو لباس ۳ الی ۴ سانت حلقه استین لباس ۲ سانت ساسون های لباس ۱ سانت سرشانه های لباس ۱ سانت دور گردن لباس ۱ سانت سجاف ۱سانت

نکته مهم دیگر این است که حتما باید درزی که می خواهید چرخ کنید را با صابون یا مداد مخصوص خیاطی علامت گذاری کرده و خط بکشید. به طور مثال اگر می خواهید ۲ سانت درز پهلو بگیرید، میبایست ابتدا ۲ سانت از پهلو را با صابون علامت گذاشته بعد این نقاط علامت گذاری شده را با خط کش به هم وصل کنید. بعد از آن شما باید دقیقا از رد خط علامت گذاشته شده روی پارچه، چرخ کاری را انجام دهید زیرا اگر بدون خط کشی چرخ کاری انجام شود، به احتمال بسیار زیاد درز از مسیر درست منحرف می شود و بعد از دوخت کج و ناموزون به نظر برسد. از سویی دیگر ممکن است درزها موقع اتو کشی باد دار یا فرورفتگی بی دلیل داشته باشد و درز لباس به اصطلاح کیست شود. پس چشم های ما اصلا مقیاس مناسبی برای فاصله گذاری درز نیست و باید از متر و خط کش استفاده کنیم.

در زمان مناسب به سراغ خیاطی بروید

نکته بسیار مهمی که همواره باید به آن توجه داشته باشید آن است که هنگام خیاطی زمان را در نظر بگیرید به این منظور که هرگز زمانی که دچار خستگی و خواب آلودگی هستید سراغ خیاطی نروید زیرا در این زمان ممکن است علاوه بر آن که هنگام برش و دوخت پارچه دچار مشکل شوید، به وسیله قیچی، سوزن چرخ خیاطی، سوزن دستی و… به خود آسیب وارد کنید.

بر همین اساس باید بگوییم بهترین زمان برای خیاطی زمانی است که شما کاملا هوشیار هستید و می دانید می خواهید چه کاری انجام دهید.

نور فضا را در نظر بگیرید

متاسفانه باید بگوییم یکی از اصلی ترین مشکلاتی که هنگام خیاطی برای برخی خیاطان رخ می دهد آن است که این افراد به دلیل تاریکی فضا، دچار اشتباهات جبران ناپذیری می شوند و پارچه خود را از دست می دهند. این نکته که باید نور کافی در فضای خیاطی وجود داشته باشد شاید امری ساده به نظر برسد اما باید بدانید همین اتفاق ساده در صورتی که به درستی رعایت نشود، به طور کل شما را ناامید خواهد کرد. چیدمان الگوی نادرست، برش پارچه اشتباه، دوخت نامناسب و… همگی مواردی هستند که به دلیل نور کم ایجاد می شوند زیرا این اتفاق شدیدا دقت افراد را کاهش داده و سبب می شود خیاطان کارکرد خود را از دست بدهند.

تفاوت­ لباس­های زنانه و مردانه را بشناسیم

نکته مهم دیگری که حتما باید به آن توجه کنید آن است که تفاوت خیاطی لباس مردانه و خیاطی لباس زنانه را به خوبی بشناسید و درک کنید. این که به طور مثال هنگام برش کت زنانه باید از برشی استفاده کنیم که ساسون ها را از بالا تا پایین درگیر کند و در نهایت به حلقه آستین ختم شود امری بسیار مهم است. باید بدانید این برش که عصایی نامیده می شود برای چه آناتومی بدنی است و برای زنان مناسب است یا مردان. این که مردان برای کت و شلوار خود به چه المان هایی نیاز دارند و چگونه می توان به آنها برای رسیدن به لباس دلخواهشان کمک کرد، کاری است که یک خیاط باید انجام دهد و پیش ببرد.

14 اصل اساسی در خیاطی کدامند؟

همواره به روز باشید و مد روز را در نظر بگیرید

ویژگی مهمی که یک خیاط باید داشته باشد و یکی از اصول اساسی خیاطی محسوب می شود این است که خیاط باید به روزترین مدل های لباس را بشناسد، مد و سلیقه مشتریان را درک کند و حرفه خود را بر اساس آن به روز رسانی کند. این که یک خیاط نداند که مردم این روزها چه نوع پوششی را می پسندند و چه لباس هایی به تن می کنند، امری نادرست است زیرا این خیاط نمی تواند مشتریان خود را جذب کرده و آنها را ماندگار کند. پس به روز بودن و آشنایی با سلیقه مخاطبان یکی از اصول اساسی خیاطی است آن هم در روزگاری که لباس های متنوع در بازار وجود دارند و برای رقابت با آنها باید تلاشی مضاعف به خرج داد.

سوزن چرخ مناسب استفاده کنید

حتما برای شما هم رخ دهده است که چرخ خیاطی پارچه ها را دچار مشکل کرده و آنها را نخ کش کند. به طور مثال دوخت پارچه هایی چون حریر ممکن است با مشکلات بسیاری رو به رو شود از سویی دیگر پارچه ای چون ریون که هم کشی است و هم کلفت دچار مشکلات دیگری می شود از همین رو یک خیاط حرفه ای باید جنس پارچه ها را بشناسد و بر اساس آنها سوزن دوخت خود را تغییر دهد تا به راحتی بتواند هر نوع پارچه ای را بدون ایجاد مشکل چرخ کند و لباسی مناسب و بی نقص به مشتریان خود تحویل دهد.

در پایان

در بالا شما را با ۱۴ اصل اساسی خیاطی آشنا کردیم اما باید بگوییم این موارد تنها بخش کوچکی از اصولی هستند که اگر می خواهید به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید، باید بدانید و رعایت کنید.

کار سختی در پیش دارید زیرا رعایت تمامی اصول خیاطی نیاز به تلاش و ممارست بسیار دارد و شما در طول زمان و با کسب تجربه و گاه شکست های متعدد می توانید به نقطه ای برسید که همگان شما را به عنوان یک خیاط حرفه ای بشناسند و یاد کنند. آن روز دور نیست اگر شما از امروز تصمیم خود را بگیرید تا با اصول اساسی خیاطی همراه شوید. این اطمینان را داشته باشید که مجموعه روچی در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود تا بهترین ها از آن شما شود.

منبع: craftandfabriclinks

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟