طرح کنترل فشار خون بالا برای 80 هزار شهروند خوی آغاز شد


طرح کنترل فشار خون بالا برای 80 هزار شهروند خوی آغاز شد

ارومیه- ایرنا- رییس دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خوی گفت: 80 هزار نفر بالای 30 سال از جمعیت 385 هزار نفری شهرستان زیر پوشش طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قرار می گیرند.

فاطمه مقدم تبریزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در این شهرستان برای افراد 30 سال به بالا، بانوان باردار و بیماران کلیوی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: این طرح از 28 اردیبهشت تا 15 خرداد امسال اجرا می شود.
وی اظهار کرد: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشار خون و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون از اهداف مهم این طرح است.
وی برخی از پیامدهای ناگوار ناشی از فشار خون بالا را برشمرد و گفت: در این شهرستان، روزانه تعداد بسیاری از افراد حتی جوانان به سبب بی اطلاعی از وضعیت فشار خون خود، دچار مشکلات قلبی عروقی و سکته های مغزی می شوند.
وی افزود: کم تحرکی و رعایت نکردن رژیم غذایی سالم از عواملی است که زمینه ابتلای افراد به بیماری فشار خون بالا را فراهم می کند و همین امر موجب بروز سکته های قلبی و مغزی در اشخاص می شود که این روزها به طور چشمگیری شاهد آن هستیم.
وی گفت: نخستین هدف از اجرای این طرح، آموزش و اطلاع رسانی است و مرحله دوم غربالگری است که با استقرار پایگاه های مختلف در مجامع عمومی، اداره ها و کارخانه ها نسبت به شناسایی افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، اقدام خواهد شد.
وی به سامانه خوداظهاری بسیج ملی کنترل فشار خون برای سهولت افرادی که به هر دلیلی نمی توانند به خانه های بهداشت یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند، اشاره کرد و گفت: این سامانه به نشانه Salamat.gov.ir راه اندازی شده است و کلیه افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی در هر سنی می توانند وارد این سایت شوند و نسبت به تکمیل پرسشنامه و ثبت فشار خون خود در سامانه اقدام نمایند تا با برنامه ریزی های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بیماری پر فشار خون که عامل اصلی سکته های قلبی و مغزی است تا حدود زیادی پیشگیری شود.
به گزارش ایرنا، دولت با هدف کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پُر فشاری خون، طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا نامگذاری کرده و بصورت ملی اجرا می کند.
8135/7129

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید