ثبت مسجد جامع مرودشت در فهرست آثار ملی


ثبت مسجد جامع مرودشت در فهرست آثار ملی

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس از ثبت مسجد جامع شهر مرودشت در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

ثبت مسجد جامع مرودشت در فهرست آثار ملی
به گزارش فانوس، مصیب امیری، گفت: درشهر مرودشت علاوه بر مسجد جامع، پل آسعدی، استودان فاروق و اشکفت فاروق نیز در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

وی با اشاره به تعدد آثار تاریخی در این شهرستان ادامه داد: در شهرستان مرودشت و حومه آن بیش از ۳۰۰ اثر ملی و مجموعه جهانی تخت جمشید قرار دارد که بین آنها اشکفت گاوی با دیرینگی ۱۶ تا ۲۰ هزار ساله از کهن‌ترین اثر است.

مرودشت در استان فارس از جنوب با شهرستان شیراز، از غرب با شهرستان سپیدان، از شمال با شهرستان اقلید، از شمال شرقی با شهرستان پاسارگاد و از شرق با شهرستان ارسنجان همسایه است.

این شهرستان جلگه‌ای، آبرفتی و هموار و از ضلع شمالی، غربی و جنوبی به کوهستان منتهی است و از جنوب شرقی و شرق تا دریاچه بختگان امتداد دار، به طوری‌که بخشی از رود کر از این شهرستان عبور کرده و با رود سیوند در نزدیکی پل خان یکی شده به دریاچه بختگان می‌ریزد.

شهرستان مرودشت علاوه بر ویژگی‌های تاریخی و طبیعی، در بعد کشاورزی خصوصاً تولید گندم و ذرت و همچنین در بخش صنعت پتروشیمی، جایگاه و اهمیت فراوانی دارد.

علاوه بر آثار تاریخی و تمدنی موجود در مرودشت، دو چشم‌انداز طبیعی و بسیار زیبا؛ تنگ بستانک یا بهشت گمشده و دریاچه سد درودزن، جاذبه‌هایی خوب برای گردشگران است.

شهرستان مرودشت، آثاری نظیر میراث جهانی تخت جمشید، مجموعه‌های باستانی نقش رجب و نقش رستم، بند امیر، بقعه ایوب نبی، امام زاده سلطان ولایت و روستای دشتک را در خود جای داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403