استاندار تهران: حجم مبادلات ایران و ترکیه باید گسترش یابد


استاندار تهران: حجم مبادلات ایران و ترکیه باید گسترش یابد

تهران- ایرنا- استاندار تهران گفت: ایران و ترکیه ظرفیت های اقتصادی بالایی دارند و باید حجم مبادلات میان دو کشور گسترش یابد.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در جریان دیدار با سفیر ترکیه افزود: ایران و ترکیه دو کشور همسایه با ظرفیت های قابل توجهی هستند و می توانند حجم مبادلات تجاری را بیش از آنچه که هست گسترش دهند.
وی یادآورشد: ایران نیز ظرفیت های بسیار بالایی در بخش صنعت، کشاورزی، نفت، گاز و انرژی دارد و می تواند در مبادلات تجاری با ترکیه از هشت میلیارد دلار جهش داشته باشد.
استاندار تهران گفت: کشور ترکیه یکی از مقاصد گردشگری ایران است و می توان زمینه افزایش تعداد سفر از ترکیه به جمهوری اسلامی را فراهم کرد.
وی تاکید کرد: می توان با شناسایی و رفع موانع احتمالی پیش روی بهبود روابط تجاری دو کشور، حجم و وسعت مبادلات اقتصادی را به افق هدفگذاری شده 30 میلیارد دلاری نزدیک کرد.

** ممنوعیت صادرات کالا در حجم تجارت ایران و ترکیه بی اثر است
استاندار تهران در ادامه این دیدار در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی مبنی بر کاهش حجم مبادلات میان دو کشور با ممنوعیت صادرات برخی کالاها گفت: برای حمایت از تولید داخلی صادرات برخی کالاها ممنوع شده است ولی کاهش مبادلات میان ایران و ترکیه به کالاهایی که صادرات آنها ممنوع شده بر نمی گردد.
وی تصریح کرد: نیازهای ایران در ابعاد مختلف به آن میزان است که بتوان از روابط بسیار خوب و نزدیکی که با دولت ترکیه دارد، برای واردات کالا استفاده کرد.
محسنی بندپی اضافه کرد: دامنه وسیعی از تولیداتی که ایران دارد به آن میزان هست که در صورت گسترش مبادلات تجاری بتوان به رقم هدفگذاری شده 30 میلیارد دلاری با ترکیه دست یافت.
استاندار تهران افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم مراودات خود را در این شرایط ظالمانه که توسط استکبار جهانی علیه ایران اعمال شده، با کمک ترکیه برای عمق بخشی به حجم مبادلات و تحکیم روابط دو طرفه بهبود بخشیم.

**هدفگذاری مبادلات جاری 30 تا 40 میلیارد دلاری با ترکیه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در ادامه این دیدار گفت: حجم مبادلات تجاری هدفگذاری شده میان دو کشور ایران و ترکیه به 30 تا 40 میلیارد دلار می رسد.
محمد امامی امین افزود: فرهنگ و تاریخ دو کشور در هم تنیده شده است و قطعا ما به عنوان کارگزاران دولت ها موظفیم از این تاریخ حفاظت کنیم.
وی با بیان اینکه اینکه اکنون ححجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه به هشت میلیارد دلار می رسد، اظهار داشت: تا رسیدن به نقطه هدف فاصله بسیاری وجود دارد اما آنچه که روابط سیاسی میان دو کشور را مستحکمتر می کند، روابط اقتصادی است.
تهرام/3001//1348

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار