مردم 40 هزار نسخه خطی در اختیار سازمان اسناد قرار دادند


مردم 40 هزار نسخه خطی در اختیار سازمان اسناد قرار دادند

اصفهان - ایرنا - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: 40 هزار نسخه خطی در 2 سال اخیر از طرف مردم در اختیار این مجموعه قرار گرفته که برای دریافت آنها 190 میلیارد ریال هزینه پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، اشرف بروجردی روز شنبه در مراسم افتتاح و تجهیز مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: اسناد پشتوانه ای برای هویت ملی ما به شمار می رود ، بنابر این باید برای حفظ و استفاده صحیح از آنها تلاش کرد.
وی با تاکید بر اینکه تمامی سازمان ها و وزارتخانه ها موظف به همکاری و ارائه اسناد به کتابخانه ملی هستند گفت: این فرهنگ در جامعه باید تسری یابد و تمامی خاندان ها و خانواده ها باید بدانند که نگهداری اسناد در این مرکز هم سودمند است و هم اعتباری مضاعف به اسناد می دهد.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اینکه برای توسعه ای اثرگذار درکشور نیازمند برخورداری از سابقه تاریخی و اسناد هستیم ، افزود :توجه به تبدیل اسناد به نسخه الکترونیکی ضروری است به دلیل آنکه نسخه های الکترونیکی بهتر طبقه بندی می شود و ماندگاری آنها افزایش پیدا می کند.
وی گفت: نسخه های دیجیتالی می تواند در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش شایانی ایفا کند و بر همین اساس از همگان می خواهیم اسناد و نسخه های مختلف خود را در حوزه های مختلف ادبی، تاریخی، هنری و دیگر زمینه ها در اختیار این مجموعه قرار دهند.
بروجردی با اشاره به انتقال اسنادی به وزن 200 تن از وزارت نفت به آرشیو این مجموعه گفت: پیش تر شرکت نفت مخالف انتقال این اسناد بود و این گونه می پنداشت که شرکت ها نباید با سازمان اسناد همکاری کنند اما پس از رایزنی های فراوان در نهایت انتقال اسناد انجام گرفت.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: تمام اسناد یاد شده به تدریج بازسازی، طبقه بندی، تفکیک و رفع عیب می شود و بصورت دیجیتالی نگهداری خواهند شد و اصل سندها در آرشیو حفظ می شود.
بروجردی با بیان اینکه بسیاری از منابع خطی و اسناد با سهل انگاری از مرزهای کشور خارج می شود تصریح کد: پس از خروج این اسناد مجبور به خرید آنها با ارز گزاف می شویم و بطورکلی انتقال اسناد به خارج، ضربه ای به پیکره اسناد و مدارک کشور وارد می کنند.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در سال های گذشته بسیاری از اسناد مربوط به شورای انقلاب به سازمان منتقل شد و اسناد و نسخه هایی از خاندان هایی نظیر آیت الله مطهری، بهشتی، هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام محمد خاتمی و برخی دیگر از مسوولان تاثیرگذار کشور در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گرفت.
وی گفت: در این مجموعه 800 سند در باره آب نگهداری می شود که بسیاری از آنها از اهمیت شایانی برخوردارند.
مرکز استاد و کتابخانه ملی اصفهان در مساحتی بالغ بر یکهزار و 800 مترمربع و با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد ریال در خیابان بهارستان غربی اصفهان تجهیز و افتتاح شد.
سالن مطالعه با ظرفیت یکصد نفر، بخش های مختلف حفظ اسناد، آمفی تئاتر، سالن چند منظوره از جمله بخش های این مرکز به شمار می رود.
در این مراسم همچنین از یک مجموعه سند کامل از نقش فرش سبک ترنج کلاسیک اصفهان مربوط به استاد شادروان رحمت الله شادمان رونمایی و 17 هزار نسخه کتاب از سوی شادروان دکتر حسین تویسرکانی چهره فعال در حوزه آسیب شناسی اجتماعی و ادبی به این مرکز اهدا شد.
همچنین قرار است مجموعه ای کتاب از سوی مصطفی هادوی از چهره های درخشان شعر و ادب فارسی به مرکز اسناد اصفهان اهدا شود.
6994/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس