صنایع تبدیلی کشاورزی در سمنان با همایش های تخصصی تقویت شود


صنایع تبدیلی کشاورزی در سمنان با همایش های تخصصی تقویت شود

سمنان- ایرنا- رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: صنایع تبدیلی با توجه به ارزش افزوده قابل توجه باید به برگزاری همایش های تخصصی و راهبردهای علمی تقویت شود.

به گزارش ایرنا، احمد همتی روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار استانداری، با تاکید بر ضرورت برگزاری همایش تخصصی برای جذب سرمایه گذار صنایع تبدیلی، بیان کرد: صنایع تبدیلی یکی از ضعف های بخش کشاورزی سمنان است و با برگزاری همایش های تخصصی برای جذب سرمایه گذار در زمینه ایجاد این صنایع کشاورزی می توان این ضعف را برطرف ساخت.
وی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی در استان سمنان مانند برخی از بخش های دیگر دچار مشکلاتی است.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش تولیدات کشاورزی صادراتی برای درآمدزایی و رونق اقتصادی در این استان مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: زمین های کشاورزی بسیار زیادی در استان سمنان در مالکیت آستان قدس رضوی است، مسولان امر در آستان قدس رضوی استان همکاری و آمادگی مطلوبی در این زمینه دارند.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان ادامه داد: با امضاء تفاهم نامه، وضعیت و تکلیف کشاورزان این مناطق مشخص می شود و می توان برای ایجاد تاسیسات و هر اقدام دیگری تصمیم گرفت.

** توسعه کشت گلخانه ای مستلزم بهره گیری از دانش روز
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: رونق و افزایش تولید در بخش کشاورزی این استان نیازمند بهره گیری از دانش روز و تجهیزات علمی در توسعه کشت گلخانه ای است.
وی با اشاره به کمبود منابع آبی و روند خشکسالی‌ ها در استان سمنان و کشور، تصریح کرد: روش کشت هیدروپونیک یا آب‌ْکشت به علت فناوری کارآمد و مطلوب گامی موثر برای توسعه کشاورزی استان سمنان است.
همتی تاکید کرد: ارائه مشوق های لازم و پیگیری برای توسعه سطح زیر کشت به روش آب‌کشت در استان سمنان لازم است.

** سهم کشاورزان از اجرای سامانه های آبیاری اصلاح شود
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هزینه سامانه آبیاری صنعتی و تحت فشار در گذشته 100 میلیون ریال در هکتار بود اما اکنون این مبلغ به 130 میلیون ریال افزایش یافته است.
وی افزود: براساس قانون، دولت 85 درصد هزینه های اجرای سامانه آبیاری صنعتی و تحت فشار را تقبل می کند و 15 درصد از هزینه ها باید بر عهده بهره برداران کشاورزی باشد، این در حالی است که حدود 40 درصد این هزینه را کشاورز متقبل می شود.
همتی تصریح کرد: روند افزایش هزینه ها برای کشاورزان در اجرای سامانه های نوین آبیاری، به منظور کاهش فشار اقتصادی بر این قشر، نیازمند اصلاح است.
به گزارش ایرنا، جلسه شورای برنامه ریزی و اقتصاد مقاومتی استان سمنان با حضور علیرضا آشناگر استاندار، معاونان استانداری و جمعی از مسوولان استان برگزار شد.
در این نشست در خصوص ارائه آسان تسهیلات از سوی بانک ها و همکاری دستگاه های اجرایی در خصوص توسعه کشت گلخانه ای تبادل نظر شد.
۹۸۹۱/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق