یزد رتبه سوم تعداد شرکت های دانش بنیان را داراست


یزد رتبه سوم تعداد شرکت های دانش بنیان را داراست

یزد - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد گفت: این استان با 88 شرکت دانش بنیان دارای مجوز رسمی به نسبت سرانه جمعیت در کشور رتبه سوم را داراست.

اکرم فداکار روز شنبه به مناسبت هفته فناروی ارتباطات و اطلاعات
(27 اردیبهشت تا دوم خردادماه ) در نشست خبری مدیران این حوزه با خبرنگاران افزود: در میان موسسه های دانش بنیان، بیشترین سهم مربوط به شرکت های آی. سی. تی است و از این نظر یزد رتبه دوم را دارد.
وی اظهار داشت: 14 شرکت هم دارای پروانه خدماتی در حوزه امنیت و 2 محصول امنیتی هم به ثبت رسیده است.
فداکار با بیان اینکه سالانه 800 دانشجو در رشته های مرتبط رایانه دانش آموخته می شوند، افزود: حدود 90 شرکت در زمینه کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها در استان فعالیت دارد.
وی به عضویت 400 شرکت عضو نظام مهندسی آی. سی. تی در یزد اشاره کرد و گفت: این استان از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات در رتبه سوم بعد از تهران و سمنان قرار دارد.
فداکار تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت را یک میلیون و 300 هزار مشترک با ضریب نفوذ 109 درصد بیان کرد و افزود: استان در این زمینه در رتبه سوم ملی قرار دارد.

** بهره مندی 22 شهر یزد به اینترنت نسل سه و چهار
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد اضافه کرد: هم اکنون 22 شهر استان از خدمات اینترنت نسل سوم و چهارم ارتباطات تلفن همراه بهره مند هستند.

**توسعه ارتباطات در بخش روستایی
فداکار با بیان اینکه توسعه ارتباطات در بخش روستایی از برنامه های مهم دولت است، افزود: در این زمینه برنامه ها و طرح های مختلفی تدوین شده است.
وی با بیان اینکه ساکنان 950 روستا به ارتباط تلفنی دسترسی دارند، خاطر نشان کرد: از یکهزار و 127 آبادی استان ، 780 مورد دارای ارتباط تلفن خانگی و 354 آبادی هم از اینترنت پرسرعت بهره مند است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد خاطر نشان کرد: از مجموع این تعداد آبادی جمعیت 600 مورد پنج خانوار یا کمتر است که این امر جذب منابع و توسعه ارتباطی را با مشکل مواجه کرده است، زیرا سیاست گذاری در حوزه ارتباطات برمبنای شاخص های جمعیتی است.
فداکار افزود: با وجود این تعداد آبادی، 160 آبادی تحت پوشش اینترنت پرسرعت نسل سوم و چهارم قرار دارند.

** 402 روستا تحت پوشش شبکه بی سیم ' های وب'
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد دسترسی روستاها به اینترنت پرسرعت بی سیم ' های وب' را از برنامه های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد و افزود: هم اکنون 402 روستای استان به این شبکه مجهز است.

** اتصال روستا به فیبرنوری
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون 122 کیلومتر فیبر نوری در روستاهای استان در حال اجراست، امیدواریم زودتر به بهره برداری برسد و توسعه زیرساخت روستاها از برنامه های این اداره کل است.

**کم فروشی اینترنتی در یزد هشت درصد
وی درباره کم‌فروشی اینترنت یادآور شد: بر اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کم فروشی اینترنتی در 10 استان و 14 شرکت کم فروشی در این زمنیه وجود داشت که یزد جزو این استانها نبود.
وی با بیان اینکه میزان تخلف در این زمینه در استان حداکثر هشت درصد اعلام شد و اظهار داشت: مشترکان در صورت مشاهده تخلف در زمینه کم‌فروشی اینترنت می‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات 195 یا مراجعه به نشانی www. 195.cra.ir شکایت خود را ثبت کنند تا پیگیری شود.

** ظرفیت پهنای باند ورودی 220 گیگ
مدیرکل ارتباطات زیر ساخت استان یزد هم در این نشست ظرفیت پهنای باند ورودی استان را 220 گیگ بیان کرد و افزود: از ابتدای دولت یازدهم این ظرفیت 36 برابر افزایش یافته است.
رضا ذوالفقاری افزود: از این میزان 32 گیگ پهنا به اپراتورها استان واگذار شد و هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: شبکه های زیر ساختی استان به مناطق همجوار چون خراسان جنوبی ، اصفهان، کرمان و فارس متصل است.
ذوالفقاری ادامه داد: وظیفه اصلی تامین ظرفیت باند و فراهم ساختن ارتباطات بین المللی و استانی است و به عنوان یک شرکت مادر تخصصی محسوب می شود.

** 124 درصد ضریب نفوذ تلفن همراه استان
همچنین سرپرست مخابرات منطقه یزد در این نشست تعداد شماره های تلفن همراه استان را یک‌میلیون و 447 هزار و 569 شماره بیان کرد و گفت: از این تعداد 340 هزار و 925 مورد تلفن همراه اول دائمی و بقیه اعتباری است.
محمدرضا زارع ضریب نفوذ تلفن همراه استان را 124 درصد ذکر و افزود: 2 هزار و 254 کیلومتر از جاده های اصلی و فرعی استان تحت پوشش تلفن همراه است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین 623 کیلومتر از مسیرهای ریلی استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارد.
زارع اضافه کرد: تاکنون سه هزار و 76 کیلومتر فیبر نوری اجرا شد و یکی از طرح های توسعه اصلی مخابرات استان است.
سرپرست مخابرات منطقه یزد ظرفیت شبکه دیتا استان را 155 هزار و 453 پورت بیان کرد و افزود:با احداث 218 سایت دیتا، 21 شهر و 354 روستای استان به این شبکه متصل است.

**180 واحد پستی در استان
مدیرکل پست یزد هم تعداد واحدهای پستی استان را 180 واحد بیان کرد و گفت: از این تعداد 72 واحد شهری و مابقی روستایی است.
علی محمد رحمانی پور اظهار داشت: هم اکنون 40 نوع خدمت به شهروندان ارائه می شود.
وی به بانک اطلاعات مکانی این اداره کل اشاره کرد و گفت: در این بانک یک میلیون و 130 هزار اطلاعات مکانی ثبت شده است.

** 122 باجه پست بانک در استان
همچنین مدیرکل امور شعب پست بانک یزد افزود: هم اکنون 122 باجه بانکی در استان به شهروندان خدمات ارائه می کند.
علی قاسمی اظهار داشت: سال گذشته با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در 27 روستای استان دستگاه خودپرداز جهت تسهیل در امور شهروندان نصب شد.
مدیرکل امور شعب پست بانک یزد حفظ رضایت مردم از خدمات را بسیار ضروری دانست.
2088/ 2047/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است