کم آبی ناشی از روزه‌داری برای کدام بیماران مضر است؟ +اصول فعالیت‎های ورزشی در ماه رمضان


کم آبی ناشی از روزه‌داری برای کدام بیماران مضر است؟ +اصول فعالیت‎های ورزشی در ماه رمضان

یک فیزیوتراپیست گفت: کم آبی شدید در سیستم عصبی و عضلانی بیمارانی که در مفاصل و ستون مهره‌های خود با مشکل مواجهند، عوارضی جبران‌ناپذیر دارد.

پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره نکات مهم برای روزه‌داری در بیماران مفصلی و استخوانی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در بیمارانی که از مشکلات مفصلی و استخوانی رنج می‌برند، از دست دادن آب است زیرا مفاصل برای انجام فعالیت صحیح و انتقال املاح و مواد مغذی به بستری از آب وابسته هستند.
پارسانژاد تصریح کرد: عضلات انسان به طور عادی با قرار گرفتن در غلاف به وسیله پوسته‌ای محدود می‌شوند، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده این فضا آب است که در صورتی که به مقدار کافی در آن وجود نداشته باشد، انعطاف عضلات را کاهش داده و حتی به ایجاد گره خوردگی در بافت‌های آن‌ها منجر خواهد شد.
کم آبی ناشی از روزه‌داری برای کدام بیماران مضر است؟ +اصول فعالیت‎های ورزشی در ماه رمضان
این فیزیوتراپیست ادامه داد: هرگونه نقص و کاهش عملکردی در سیستم عضلانی باعث می‌شود فشار بیش از حد به عضلات وارد شده و آسیب‌های جدی در آنها وارد شود.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که لازم است این دسته از بیماران به آن توجه کنید اجتناب از ورزش کردن در ساعات گرم روز است؛ فعالیت ورزشی در این ساعت‌ها به دفع املاح معدنی شامل سدیم، کلسیم، پتاسیم و غیره از طریق تعریق منجر شده و در نهایت عملکرد مفاصل را با مشکل مواجه خواهد کرد.

پارسانژاد ادامه داد: بهتر است برای فعالیت‌های ورزش به سراغ تمرینات سبک و آرام رفته و در ساعات خنک روز آن‌ها را انجام دهید، همچنین تمرینات کششی با حفظ توان بدنی در ایام روزه داری، آمادگی بیشتری به عضلات برای انجام وظایف روزانه خواهد داد.
وی بیان کرد: کسانی که عادت دارند فعالیت ورزشی منظم انجام دهند، می‌توانند حداقل یک ساعت بعد از افطار می‌توانند این کار را انجام دهند و به هیچ وجه توصیه به توقف ناگهانی آن نمی‌کنیم،‌ این افراد باید با کاهش شدت و زمان ورزش آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند.

پارسانژاد تاکید کرد: ماه رمضان زمان مناسبی برای کاهش وزن و شروع فعالیت‌های ورزشی نیست چرا که بعد از گرسنگی طولانی مدت بدن با کمبود املاح معدنی مواجه می‌شود و اعمال فشار ناگهانی می‌تواند بدن را دچار شوک کرده و حتی منجر به بروز آسیب‌های جدی در آن شود.
کم آبی ناشی از روزه‌داری برای کدام بیماران مضر است؟ +اصول فعالیت‎های ورزشی در ماه رمضان
این فیزیوتراپیست با اشاره به اینکه مصرف غذا‌های چرب و فرآوری شده با افزایش تشنگی و کاهش سطح آب موجود در بدن همراه خواهد بود، گفت: کسانی که دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی در مفاصل و ستون مهره‌های خود هستند باید تا حد امکان از کم‌آبی بدنشان جلوگیری کنند، کم آبی شدید باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری در سیستم عصبی و عضلانی آن‌ها منجر می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین گروه‌های آسیب پذیر در هنگام بروز کم‌آبی بیماران مبتلا اختلالات دیسک‌های کمری هستند؛ کم آبی بدن در حالت عادی هم می‌تواند برای این بیماران مضر باشد، بنابراین باید از کم آب شدن بدن در هنگام روزه داری به شدت اجتناب کنند.
انتهای پیام/

تاثیرات کم آبی بر عملکرد عضلات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟