احساس بی عدالتی از عمده مشکلات روانشناختی مددجویان سیل زده است


احساس بی عدالتی از عمده مشکلات روانشناختی مددجویان سیل زده است

تهران- ایرنا- معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: عمده مشکلات روانشناختی دیده شده در استان های سیل زده، تزلزل شبکه های اجتماعی افراد، احساس بی عدالتی و نابرابری، اختلال در تصمیم گیری و تمرکز، احساس گناه، شب ادراری، ترس و بی خوابی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید رضازاده روز شنبه در حاشیه نشست خبری تشریح عملکرد معاونت های بهزیستی در سیل، افزود: تاکنون تعداد افرادی که در مرحله اول حمایت های روانی و اجتماعی غربالگری شده اند، بالغ بر 24 هزار و 308 نفر در استان های خوزستان، گلستان و لرستان هستند که از این تعداد 31.4 درصد آنان مرد، 39.3 درصد زن و 29.3 درصد نیز کودک بودند.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد افراد غربال شده از نظر اختلالات روانشناختی، 15 درصد نیاز به خدمات بعدی داشتند، اختلال حاد روان، استرس، افسردگی و سوءمصرف در این افراد شایعتر بود و برخی نیز به روانپزشک ارجاع داده شدند.
رضازاده تصریح کرد: 11.6 درصد از مردان غربال شده، 18.9 درصد زنان غربال شده و 13.4 درصد کودکان غربال شده مثبت بودند به آن معنا که نیازمند مداخلات روانشناسی هستند.
رضازاده یادآور شد: از میان افراد غربال شده، 14 هزار و 833 نفر حمایت های روانی و اجتماعی را به صورت فردی و گروهی، بازی درمانی و آموزشی دریافت کردند.

* استقرار 265 تیم حمایت روانی در مناطق سیل زده
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: مداخلات حمایت های روانی و اجتماعی در بلایای طبیعی بهزیستی یک سال طول می کشد. با وقوع سیل در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان، 265 تیم حمایت‌های روانی و اجتماعی موسوم به محب شامل 844 نفر روانشناس، مشاور و مددکار در این استان ها حضور یافتند.
رضازاده خاطرنشان کرد: همچنین 12 خودروی آفرود در مناطق صعب العبور از سوی این تیم ها استفاده شدند.
وی به تعداد مراکز درمان اعتیاد که بر اثر سیل آسیب دیدند، اشاره کرد و گفت: از 195 مرکز ، 17 مرکز آسیب دیدند و جابجا شدند و 54 مرکز نیز ایمن سازی شدند.
رضازاده اضافه کرد: اعضای تیم حمایت‌های روانی و اجتماعی موسوم به محب در حقیقت داوطلبان متخصص هستند که از قبل آموزش دیده اند و در حادثه سیل، داوطلبان بومی غیرمتخصص با عنوان همیاران سلامت روانی و اجتماعی نیز در کنار آنان قرار گرفتند.
وی گفت: طبق گزارشات رسیده، خودکشی ناشی از سیل در مناطق سیل زده افزایش نداشته و آمار خودکشی در این مناطق مانند قبل بوده است.

* رسانه ها به موضوع «تاب آوری» آسیب رسانده اند
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در ادامه به مساله اهمیت تاب آوری هنگام وقوع بلایا اشاره کرد و گفت: گاهی رسانه ها به موضوع «تاب آوری» آسیب رسانده و وانمود کرده اند که از شهر یا منطقه خاصی، حمایت های لازم انجام نگرفته است؛ این مساله احساس بی کسی و بی پناهی را به افراد منتقل کرده است.
رضازاده افزود: همچنین مسئولان باید بدانند در مواقع بحرانی باید از چه سخنانی اجتناب کنند و درباره چه چیزهایی حرف بزنند.
وی تاکید کرد: اگر خانواده ای هنگام بلایا، تاب آور باشد، مقاومت می کند و حتی ممکن است در این شرایط رشد کند؛ خانواده و دولت حمایت گر در کنار آموزش مهارت های زندگی، میزان تاب آوری افراد را افزایش می دهند.

* بیش از 33 هزار معلول در تمام استان ها متاثر از سیل شدند
محمد نفریه معاون توانبخشی بهزیستی نیز در این نشست گفت: در سیل اخیر 157 مرکز توانبخشی در معرض سیل قرار گرفتند که 62 مرکز آن روزانه و بقیه شبانه روزی بودند و خوشبختانه هیچ مرگ و میری در مراکز شبانه روزی نداشتیم.
وی افزود: سه مورد جابجایی مراکز توانبخشی را داشتیم که طی آن 87 معلول ذهنی و روان مزمن و سالمند جابجا شدند.
نفریه خاطرنشان کرد: از طریق تیم‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه موسوم به CBR، نزدیک به 16 هزار بازدید از مددجویان سیل زده را داشتیم و به 28 هزار و 711 خانوار نیز کمک معیشت بین 500 هزار تا یک میلیون تومان ارائه شده است؛ مبلغ این کمک ها در مجموع 20 میلیارد تومان بود و سه میلیارد تومان نیز کمک موردی داشتیم.
معاون توانبخشی بهزیستی اظهار داشت: 33 هزار و 646 معلول در تمام استان ها متاثر از سیل شدند که چهار هزار و 255 نفر آنان معلولیت شدید داشتند و در بین آنان 882 نفر مبتلا به قطع نخاع وجود داشت.
نفریه در ادامه به ساخت و سازها برای مددجویان سیل زده اشاره کرد و گفت: این ساخت و سازها طبق اصول مناسب سازی انجام می شود اما مواردی نیز وجود دارد که ساخت و سازها به صورت آزاد یا معرفی پیمانکار انجام می شود که آنان طبق نقشه مناسب سازی عمل نمی کنند اما کارشناسان بهزیستی به ساخت و سازهای خود به طور مرتب سرکشی می کنند.
وی درباره سامانه ثبت خسارات مددجویان سیل زده نیز گفت: ثبت اطلاعات در این سامانه از سوی کارشناسان بهزیستی انجام می گیرد و سامانه ای داخلی است.
اجتمام**9185*1834

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...