شدت گرفتن گلایه‌های مردم شاهدیه و زارچ از افزایش پشه


شدت گرفتن گلایه‌های مردم شاهدیه و زارچ از افزایش پشه

استاندار یزد به دنبال بالا گرفتن گلایه‌های مردم شاهدیه و زارچ در مورد وضعیت زیست محیطی تصفیه‌خانه شهر یزد و مشکلاتی که برای آنها به دنبال داشته است، تاکید کرد: مشکل را در کمترین بازه زمانی برطرف و اسباب خاطر مردم را فراهم خواهیم کرد.

«محمدعلی طالبی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه اعتراضات مردمی در مورد مشکلات زیست محیطی تصفیه‌خانه فاضلاب یزد اظهار کرد: این موضوع در جلسات مکرری در یک ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته که در آخرین جلسه به صورت مفصل در مورد بحث و تصمیمات خوبی نیز در مورد آن اتخاذ شد.

وی افزود: بر طبق تصمیم‌گیرهای صورت گرفته مقرر شد تا به طور ویژه موضوع انتقال پساب تصفیه‌خانه در دستور کار قرار گیرد لذا منتظر آماده شدن طرح‌های خریداران قبلی پساب یا آن دسته از افرادی که بخشی از پساب به آن‌ها تخصیص یافته، نمانیم و در بازه زمانی آماده شدن طرح آن‌ها، پساب موجود را به فضای دیگری انتقال دهیم.

طالبی با بیان اینکه اقدامات لازم جهت از بین بردن پشه‌ها و سم‌پاشی منطقه نیز در دست اقدام است، اظهار کرد: هرچند بسیاری از کارشناسان با جدیت مشغول به کار هستند و برخی از اقدامات نیاز به بررسی بیشتری دارند ولی با جدیت و تأکیدی که داشتیم این مشکل را در فاصله کوتاهی را برطرف و اسباب خاطر مردم را فراهم خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته بررسی‌های فنی و کارشناسی در مورد نوع مبارزه مؤثر با پشه، سموم مناسب و محدوده مورد سم‌پاشی نیازمند بازه زمانی است ولی در اسرع وقت این سم‌پاشی صورت خواهد گرفت و این اطمینان را به مردم خواهیم داد.

البته برخی از مردم منطقه نیز از امکان انتقال برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های خونی از طریق پشه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که در این رابطه مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت و درمان این اطمینان را داد که پشه‌ها نمی‌توانند ناقل بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت نیستند.

دکتر وحید جهانمیری‌نژاد، مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه مردم به هیچ وجه نگران انتقال بیماری‌های خونی از طریق نیش پشه‌ها نباشند، اظهار کرد: پشه‌ها هرگز نمی‌توانند به دلیل مکیدن خون انسان‌ها به عنوان ناقل انواع بیماری‌های خونی به ویژه ایدز و هپاتیت مطرح باشند.

وی تنها دو بیماری سالک و مالاریا را قابل انتقال از طریق پشه‌ها، ذکر و در این مورد تصریح کرد: پشه‌های خاکی ناقل بیماری سالک و پشه‌های آنوفل نیز ناقل بیماری مالاریا هستند.

جهانمیری‌نژاد با بیان اینکه خوشبختانه در ایران ابتلاء به بیماری مالاریا سالانه کمتر از ۱۰۰ مورد گزارش می‌شود، اضافه کرد: اکثر مبتلایان به بیماری مالاریا نیز از مهاجران تابع کشورهای همسایه شرقی ایران هستند که بیماری آن‌ها در ایران تشخیص داده می‌شود.

این پزشک در رابطه با بیماری سالک نیز گفت: خیلی از مناطق کشورمان بومی این بیماری هستند و البته از آنجایی پشه‌های خاکی قادر به پرواز در فاصله زیادی نسبت به محل زندگی خود نیستند، در مورد نوع پشه‌های تصفیه‌خانه باید کارشناسان بررسی بیشتری داشته باشند.

مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت در پایان نیز تاکید کرد: در مجموع و به طور کلی، هیچ نگرانی برای مردم یزد وجود ندارد چرا که پشه‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند ناقل بیماری‌های خونی باشند.

روز گذشته نیز جمعی از معترضان شهر شاهدیه، بخش زارچ و محدوده دروازه قرآن یزد به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات زیست‌محیطی تصفیه‌خانه فاضلاب که عمدتاً نیز مربوط به پشه‌ها و بوی بد است، جاده یزد - اشکذر در محدوده نصرت‌آباد را با آتش زدن لاستیک بسته بودند که با وعده‌های «سید محمد رستگاری» فرماندار یزد برای رفع مشکل به تجمع خود پایان دادند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر