فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر مرگ و ناتوانی است


فشار خون بالا اصلی‌ترین عامل خطر مرگ و ناتوانی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بیماری فشارخون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.

دکتر محمد عباسی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از 27 اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در گیلان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار و الکل را از عوامل خطر اصلی فشارخون بالا عنوان کرد و افزود: مصرف پایین حبوبات، غلات، میوه ها و سبزی ها در مرگ ها و ناتوانی های ناشی از آن نقش دارند.

عباسی با بیان اینکه براساس پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران مبتلا به فشار خون بالا بوده اند، گفت: 31.3 درصد جمعیت بزرگسال در گیلان مبتلا به فشار خون بالا بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: 56.9درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع داشته‌اند، این در حالی است که فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و فشار خون فقط ۱۹ درصد از این بیماران کنترل می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در گیلان یادآور شد: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با همکاری و مشارکت تمامی معاونت ها و حوزه های مدیریتی تابعه دانشگاه و هیئت مدیره‌های نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه گر و سایر دستگاه‌های اجرایی، سازمان ها و ادارات همکار و داوطلبین این برنامه همزمان با سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی فشارخون لغایت 15 تیر ماه سال جاری در دو مرحله آغاز شده است.

عباسی ادامه داد: بسیج همگانی فشار خون بالا با هدف شناسایی، کنترل، مراقبت و ارجاع موارد به پزشک و همچنین اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا، به اجرا در می آید.

وی گروه هدف بسیج همگانی فشار خون بالا کلیه افراد 30 سال و بالاتر، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه‌های سنی عنوان کرد و افزود: براین اساس افرادی که از مشکل فشار خون خود مطلع نیستند، شناسایی شده و درمان مناسبی دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته