افزایش شیوع ایدز به علت روابط جنسی محافظت نشده


از زمان شیوع تا کنون، بیش از 70 میلیون نفر به HIV مبتلا شده‌اند و نزدیک به 35 میلیون نفر در نتیجه آن از بین رفته‌اند.

  افزایش شیوع ایدز به علت روابط جنسی محافظت نشده

وضعیت هشدار دهنده شیوع ایدز در ایران؛

افزایش شیوع ایدز به علت روابط جنسی محافظت نشده
سیناپرس: از زمان شیوع تا کنون، بیش از ۷۰ میلیون نفر به HIV مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۳۵ میلیون نفر در نتیجه آن از بین رفته‌اند.

در حال حاضر نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در جهان مبتلا به HIV هستند که از این تعداد ۲۲ میلیون نفر در فرایند درمان قرار دارند. آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از 66 هزار نفر تخمین زده می‌شود.
برابر آمارهای موجود موارد بروز ایدز در برخی کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه رو به افزایش است. همچنین سن ابتلا به ایدز در خاورمیانه پایین آمده است و دخترها بیشتر گرفتار این بیماری می شوند.
درحالی ما همچنان گرفتار این مصیبت هستیم که در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، کانادا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی میزان بروز موارد جدید ایدز به صفر رسیده است این کشورها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند که دیگر مشکلی به نام HIV ندارند.
متاسفانه بنابر اعلام هشدار متخصصان این امر، شیوع و ابتلا به بیماری ایدز در ایران از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک به فرم انتقال مقاربتی تغییر پیدا کرده است که این تغییر ناخواسته جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

ابتلای 40 هزار نفر به ویروس ایدز در کشور

به گفته مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران، گزارش‌ها حاکی از ۴۰ هزار مبتلا HIVدر کشور است؛ آمارهای غیر رسمی بیش از دو تا سه برابر این آمار است زیرا ما نمی‌توانیم همه افراد مبتلا را شناسایی کنیم.

وی گفت: در این مرکز تحقیقات کشوری در زمینه ایدز صورت می‌گیرد و آموزش فلوشیپ از ۴ سال قبل آغاز شده است و در سراسر کشور برنامه پیگیری و درمان ایدز را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۲۰۰ مرکز در کشور وجود دارد که مراقبت و درمان این بیماران را بر عهده دارد. در کلینیک ما نیز ویزیت بیماران ایدز رایگان است. در این مرکز ماهانه ۲۰۰ بیمار ویزیت می‌شوند.

محرز افزود: در ایران بیشترین راه ابتلا تماس جنسی است و در سنین مختلف شاهد این بیماری هستیم.

رییس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: روش های درمانی این افراد به صورت ایمنوتراپی است که اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام می‌شود. در این روش درمانی دارو ویروس خفته را از بین می‌برد و گزارش های اولیه درمانی از این کشورها امیدوارکننده است.

وضعیت هشدار دهنده شیوع ایدز در ایران

محمدرضا صالحی، یک متخصص بیماری های عفونی نیز نسبت به وضعیت شیوع ایدز در کشور هشدار داد و گفت: در گذشته بیشترین نحوه انتقال این ویروس از طریق معتادان تزریقی بود اما این نحوه انتقال چرخش یافته و ابتلاء به این ویروس از طریق روابط جنسی محافظت نشده، افزایش یافته است.  افزایش شیوع ایدز به علت روابط جنسی محافظت نشده

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هم اکنون مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، مرکز تحقیقات ایدز و اداره ایدز وزارت بهداشت، با همکاری یکدیگر، راهکارهای پیشگیری و درمانی افراد مبتلا به ویروس HIVرا دنبال می‌کنند. تمامی مراحل تشخیص و درمان این افراد در کشور به صورت رایگان انجام می‌شود. روش‌های درمانی این افراد نیز دارویی است.

وی در ارتباط با طول عمر افراد مبتلا به ویروس HIV گفت: اگر این افراد خیلی دیر مراجعه نکرده باشند، با داروهایی که دریافت می‌کنند، شاید به راحتی همانند سایر افراد سالم جامعه عمر کنند.

وضعیت پیوند در مبتلایان HIV

تا یک دهه قبل امکان پیوند عضو برای بیمار مبتلا به اHIV، وجود نداشت و این قبیل بیماران به دلیل ضعف سیستم ایمنی، فوت می کردند. این در حالی است که نخستین پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بیمار مبتلا به HIV، برای اولین بار در ایران و خاورمیانه یک ماه پیش به روی فرد 44 ساله ای با موفقیت انجام شد.

این تکنیک درمانی از ابتدای قرن ۲۱ در کشورهای پیشرفته جهان همچون آمریکا، استرالیا و کانادا انجام شده است.

صالحی با اشاره به موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت HIV، گفت: بیمار مبتلا فرد ۴۴ ساله‌ای است که ۷ سال بوده HIV مثبت داشته است. این بیمار بعد از دو هفته از بیمارستان مرخص شد. پس انجام ویزیت این بیمار نیز متوجه شدیم که سرطان او درمان شده است.

مشاور تیم پیوند مغز استخوان بیمارستان امام خمینی (ره) اظهارداشت: این بیمار تا زمانی که زنده است باید تحت معاینه باشد به طوری که در سال اول، هر سه ماه یکبار و در سال‌های بعد، هر ۶ ماه یکبار ویزیت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان عفونت اچ آی وی بیمار پس از پیوند وجود دارد یا خیر؟ افزود: پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز، هیچ تاثیری در بهبود عفونت HIV، بیمار ندارد.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط