مسکن اجتماعی رویایی شد/ بنیاد مسکن آماده؛ وزارتخانه بلاتکیف


وزیر راه و شهرسازی: بنده مسکن با پسوند را قبول ندارم. آخوندی وزیر سابق: قرار نیست در مسکن اجتماعی برای مردم خانه بسازیم/ بنیاد مسکن: هنوز هیچ اعتبار مشخص شده ای برای طرح مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن اختصاص نیافته است.

پول‌نیوز - شعار ساخت "مسکن اجتماعی" برای تامین مسکن اقشار آسیب پذیر در ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی مطرح شد و هیات وزیران دولت تدبیر و امید روز 27 بهمن ماه سال 95 جزئیات این طرح را به تصویب رساند. وظیفه ساخت و ساز هم بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شد.

حال پس از گذشت حدود دو سال و نیم از زمان تصویب این طرح هنوز از سرونوشت طرح مشخصی به نام "مسکن اجتماعی" خبری نشده است. طرحی که قرار بود از سال 96 آغاز شود و سالانه 100 هزار خانه برای اقشار کم درآمد بسازد.

"مسکن اجتماعی" رویایی شد/ بنیاد مسکن آماده؛ وزارتخانه بلاتکیف

آبان ماه سال گذشته علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که وظیفه ساخت این خانه ها بعهده این نهاد گذاشته شده است گفت: هنوز هیچ اعتبار مشخص شده ای برای طرح مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن اختصاص نیافته. همچنین سازمان ملی زمین و مسکن که متولی تأمین زمین دولتی این طرح معرفی شده زمینی را در اختیار بنیاد قرار نداده است. از سویی دیگر تسهیلات مصوب برای آغاز ساخت مسکن اجتماعی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته است: «مسکن با پسوند را قبول ندارم». از این جمله آقای وزیر می توان اینطور برداشت کرد که دیگر طرحی با نام "مسکن اجتماعی" دنبال نخوهد شد.

اسلامی توضیح داده که: «بنده مسکن با پسوند را قبول ندارم، در این دوره مسکنی که در هدف داریم و برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه در حال ساخت است، در برنامه ما دیده شده و شامل تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر و ۴۰۰ هزار واحد جدید در سراسر کشور است که اگر مردم در ساخت و تکمیل آن‌ها مشارکت کنند چرخ تولید مسکن در کشور به حرکت در خواهد آمد.»

البته پیشتر عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی اعلام کرده بود "قرار نیست در مسکن اجتماعی برای مردم خانه بسازیم".

جدول زمانبدی ساخت و کلیات چگونگی حمایت از جامعه هدف که در مصوبه هیات دولت آمده است.

"مسکن اجتماعی" رویایی شد/ بنیاد مسکن آماده؛ وزارتخانه بلاتکیف

در متن مصوبه هیأت وزیران درخصوص پرداخت کمک به کم درآمدها در قالب طرح مسکن اجتماعی آمده است:

1- پرداخت 70 میلیون ریال کمک بلاعوض به ازای هر واحد مسکونی به گروه‌های کم‌درآمد برای خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی.

2-تعیین کمک هزینه اجاره خانوارهای کم‌درآمد ماهانه به ترتیب تا 2 میلیون ریال برای شهرهای زیر500 هزار نفر و تا 4 میلیون ریال برای شهرهای بالای 500 هزار نفر با افزایش سالانه 10 درصد.

3-تعیین وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند به ازای هر واحد 75 میلیون ریال با بازپرداخت 60 ماهه.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...