ظریف اختیارات بالایی دارد/او مقصر قانون جنگل دنیا نیست


ظریف اختیارات بالایی دارد/او مقصر قانون جنگل دنیا نیست

هانی زاده گفت: اظهارات امیر احمدی در خصوص اختیارات وزیر امور خارجه کشورمان درست نیست و ظریف هم از تجربه بالا و هم از اختیارات زیادی در سیاست خارجی برخوردار است.

«حسن هانی زاده» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان در خصوص اظهارات «هوشنگ امیر احمدی» مبنی بر اینکه ظریف در سیاست خارجی ایران اختیاری از خود ندارد، واکنش نشان داد.

کارشناس سیاست خارجی در این باره گفت: آقای امیر احمدی اطلاعی از مسائل داخلی ایران و پیچیدگی های موجود در سیاست خارجی ندارد پس نباید در این باره اظهار نظر کند.

وی با رد گفته های امیر احمدی، تاکید کرد: جناب ظریف تجربه 40 ساله در سیاست خارجی ایران دارد و از اختیارات بسیار بالایی برخوردار است. نمونه اختیارات ظریف را می توان دست باز او در مذاکرات هسته ای و به سرانجام رساندن برجام دانست.

هانی زاده با اشاره به این نکته که ظریف ماموریت خود در برجام را به خوبی انجام داد، یادآور شد: اگر این توافقنامه تا کنون به نتیجه نرسیده و ایران بهره ای از آن نبرده است به دلیل کار شکنی های آمریکا و بدعهدی های اروپا بوده وگرنه ایران تمام نقش خود را در برجام به خوبی انجام داده است.

ظریف اختیارات بالایی دارد/او مقصر قانون جنگل دنیا نیست

وی به 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایفای کامل تعهدات ایران در برجام اشاره کرد و افزود: بنابراین جمهوری اسلامی ایران توانسته به خوبی تعاملات مثبتی با جهانیان داشته باشد و به ویژه اینکه در رابطه با مسائل هسته ای ایران موفقیت های بالایی داشته است. اما آمریکا مسائل دیگری را وارد فضای برجام کرده که این توافقنامه را کمرنگ کرده است.

هانی زاده با تاکید براین نکته که اینکه گفته می شود ظریف فاقد توانایی است و یا فاقد اختیارات است گفته هایی غیر قابل قبول است، خاطرنشان کرد: ظریف با توجه به اختیارات بالا و تجربه خود در حدود اختیارات خود به خوبی عمل کرده است اما روابط خارجی و رفتار تهاجمی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همراهی برخی از کشورهای منطقه با سیاست او موجب شده که تعاملات بین المللی از شکل قانونی خود خارج شود.

وی با یادآوری این نکته که امروز قانون جنگل توسط ترامپ و همراهانش بر تعاملات بین المللی حاکم شده است، خاطرنشان کرد: نه ظریف و نه هر دیپلمات دیگری در چنینی فضایی قدرت مانور بالایی ندارد و لذا نمی توان ظریف را مقصر دانست.

کارشناس سیاست خارجی در پایان عنوان کرد: در رابطه با مسائل بین المللی رفتارهای خارج از عرف تیم ترامپ و رفتارها تهاجمی رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات که فراتر از جایگاه خودشان در مسائل منطقه دخالت می کنند موجب شده که پیچیدگی هایی در دنیا حاکم شود.

گفتنی است، «هوشنگ امیر احمدی» رئیس شورای آمریکائیان و ایرانیان روز گذشته در یک مصاحبه ویدئویی گفته بود که «من از طریق آقای ظریف و به صورت غیر مستقیم به آقای روحانی پیام دادم که برای دور بعد کاندیدا نشوند. من اگر جای ایشان بودم رئیس جمهور نمی شدم. مخصوصاً آقای ظریف هم همینطور. در دور اول ایشان خوب یا بد چیزی [برجام] را ساخته بود، باید خودش را کنار می کشید. متاسفانه ما در کشور چیزی به نام حفظ نخبه سیاسی نداریم، همه آنقدر باید بیایند که خراب شوند.»

وزارت امور خارجه کشورمان نیز این اظهارات را رد کرده است./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان