کشتی های ترال و سفره خالی صیادان کنارک و چابهار


کشتی های ترال و سفره خالی صیادان کنارک و چابهار

چابهار - ایرنا - حضور چند ساله کشتی های ترال در محدوده آب های ساحلی کنارک و چابهار و صید بی رویه در فصل صید موجی از نارضایتی صیادان به راه انداخته و سبب نگرانی خانواده هایی که از راه صید و صیادی امرار معاش می کنند شده است.

به گزارش ایرنا، کشتی های ترال به صورت کف روب در کف دریا اقدام به صید و همه موجودات دریایی را جارو می کنند.
با وجود اینکه مسئولان شیلات ایران به ویژه مدیران اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان بارها اعلام می کنند که صید و صیادی توسط این کشتی ها ضرری ندارد اما مردم صید کشتی های ترال را عامل نابودی صید و صیادی در سواحل مکران می دانند.
شماری از صیادان کنارک و چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فرمانداری، مسئولان قضایی، امنیتی، نظامی و انتظامی درخواست کردند باید هر چه سریع تر به توقف فعالیت کشتی های ترال اقدام کنند و اجازه ندهند این کشتی ها تمام آبزیان و ماهی ها را جارو و سفره صیادان زحمتکش را روز به روز خالی تر کنند.
عبدالصمد بارانی یکی از صیادان کنارک گفت: کشتی های ترال علاوه بر ماهی های غیرماکول هر نوع ماهی دیگر را صید می کنند به طوری که در سال های اخیر به شدت ماهی در دریا کم شده و بیشتر صیادان هزینه های خود را نمی توانند تامین کنند.
وی گفت: کشتی ترال چه می داند که کدام ماهی ماکول هست یا غیر ماکول؟ متاسفانه این کشتی ها انواع ماهی و آبزیان دریایی را صید می کنند و کسی هم در این باره پاسخگو نیست.
لال محمد رئیسی نیز اظهار داشت: مالکان کشتی ترال هیچ توجهی به ضرر و زیان مردم ندارد و فقط به دنبال سودآوری خود هستند و برخی افراد داخلی نیز سود می برند زیرا از فعالیت آنها جلوگیری نمی شود.
ابابکر بلوچی نیز گفت: چه کسی به اعتراض صیادان و سفره آنان توجه می کند؟ همین کشتی ها کل زندگی مردم را نابود کرده اند و هر سال هم اعتراض می شود اما باز هم در سال بعد در اوج فصل صید این کشتی ها ظاهر می شوند.

**کشتی های ترال باید توقیف و جریمه شوند
رئیس شورای اسلامی شهرستان کنارک نیز اظهار داشت: حضور کشتی های ترال در آب های ساحلی چابهار و کنارک در سال های گذشته و سال جاری صید و صیادی را تحت تاثیر قرار داده و باید هر چه سریع تر توقیف شوند.
ابراهیم فروزانمهر گفت: در سال های گذشته بیش از 60 کشتی ترال مشغول صید و صیادی بودند که با اقدامات خوب مسئولان هم اینک تعداد انگشت شماری مشغول به صید ماهی در حوزه آب های کنارک هستند.
وی از اقدامات دادستان و فرمانداری کنارک در توقیف کشتی های ترال قدردانی کرد و افزود: جای سوال هست چرا مسئولان شیلات ایران برای این کشتی ها مجوز صادر می کنند و هیچ توجهی به نارضایتی مردم و صیادان ندارند.

**کشتی های ترال ماهی های غیرماکول را صید می کنند
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز با تایید حضور کشتی های ترال در آب های چابهار و کنارک خاطرنشان کرد: این کشتی ها صیدماهیان غیرماکول (غیر حلال) را انجام می دهند و هیچ ضرری برای صید قایق و لنج ها ندارند.
هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشتی های ترال در عمق بیش از 100 تا 200 متری ماهی های غیرماکول را صید می کنند و این ماهی ها در ایران هیچ استفاده ای ندارند.
وی تصریح کرد: صید کشتی های ترال کاملا متفاوت است و این کشتی ها گونه های ماهی مهاجر نظیر مرکب، سلطان ابراهیم، یال اسبی، حسول و غیره را صید می کنند که چنانچه استحصال نشوند به راحتی از محدوده آب های ساحلی ایران خارج شده و به دیگر کشورها از جمله عمان و پاکستان مهاجرت می کنند.
وی با بیان اینکه کشتی های ترال در فاصله 10 تا 12 مایلی ساحل به صید ماهی مشغول هستند، ادامه داد: این کشتی ها اکثرا ایرانی و دارای مجوز از سازمان شیلات ایران هستند و هیچ گاه حق تجاوز به ساحل را ندارند.
میرمرادزهی گفت: لنج ها و قایق های چابهار و کنارک توانایی صید این نوع ماهی ها را ندارند و معمولا قایق در کمتر از 12 مایل اقدام به صید می کنند.
وی ادامه داد: صید کشتی های ترال برای ایران ارزآور است و ضرری به صیادان و دریا ندارند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به تعداد کشتی ها اشاره ای نکرد و توضیحات بیشتر و بررسی این موضوع را به زمان دیگری موکول کرد وافزود: گزارش کاملی از حضور کشتی های ترال به رسانه ها اعلام خواهد شد.

**توقیف 2 کشتی ترال در آبهای ساحلی کنارک و چابهار
سرپرست فرمانداری کنارک نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از حضور کشتی های کف روب ترال اظهار تاسف کرد و گفت: با تصویب و تدابیر شورای تامین شهرستان کنارک و با هماهنگی دادستان این شهرستان 2 کشتی ترال در محدوده کمتر از 12 مایلی توقیف شدند.
ابابکر بلوچ افزود: فعالیت کشتی های ترال در کنارک موجب افزایش نارضایتی صیادان این شهرستان شده است و موجی از نگرانی برای تخریب محیط زیست و آبزیان را در پی داشته است.
وی بیان کرد: با هرگونه فعالیت کشتی های ترال در زیر 12 مایل دریایی توسط پایگاه های دریابانی چابهار پس از دریافت گزارش های مردمی و به ویژه صیادان برخورد می شود.
سرپرست فرمانداری کنارک با بیان اینکه کشتی های ترال به دلیل سودآوری و صید فراوان در مدت کوتاه به تذکرات داده شده توجهی نمی کنند، خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی و دستور دادستان 2 کشتی را توقیف کرده ایم.
وی ادامه داد: مسئولان باید در راستای حمایت از صیادان منطقه محروم سیستان وبلوچستان و حفظ گونه های ماهی ها گام بردارند و نباید سازمان شیلات ایران به کشتی های کف روب ترال اجازه صید در چابهار و کنارک دهند.
بلوچ گفت: حفاظت از حقوق مردم وظیفه مسئولان است و باید با افرادی که موجب آسیب رساندن به بخش صید و صیادی که شغل اصلی این مردمان است برخورد جدی کنند.
3043 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا