کشتی های ترال و سفره های خالی صیادان کنارک و چابهار


کشتی های ترال و سفره های خالی صیادان کنارک و چابهار

چابهار- ایرنا- حضور چند ساله کشتی های ترال در محدوده آبهای ساحلی کنارک و چابهار و صید بی رویه در فصل صید موجی از نارضایتی صیادان را راه انداخته و سبب نگرانی خانواده هایی که از راه صید صیادی امرار معاش می کنند شده است.

به گزارش ایرنا کشتی های ترال به صورت کف روب در کف دریا اقدام به صید می کنند و همه موجودات دریایی را جارو می کنند.
علیرغم اینکه مسئولان شیلات ایران و به ویژه مدیران اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان بارها اعلام می کنند که صید و صیادی توسط این کشتی ها ضرری ندارد اما مردم صید کشتی های ترال را عامل نابودی صید و صیادی درسواحل مکران می دانند.
شماری از صیادان کنارک و چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از فرمانداری، مسئولان قضایی، امنیتی، نظامی وانتظامی درخواست کردند باید هر چه سریعتر نسبت به توقف فعالیت کشتی های ترال اقدام کنند و اجازه ندهند این کشتی ها تمام آبزیان و ماهی ها را جارو و سفره صیادان زحمتکش را روز به روز خالی تر کنند.
عبدالصمد بارانی یکی از صیادان کنارک گفت: کشتی های ترال علاه بر ماهی های غیرماکول هر نوع ماهی دیگر را صید می کنند بطوریکه در سالهای اخیر بشدت ماهی در دریا کم شده و اکثر صیادان هزینه های خود را نمی توانند تامین کنند.
وی گفت: کشتی ترال چه می داند که کدام ماهی ماکول هست یا غیر ماکول. متاسفانه این کشتی ها انواع ماهی و آبزیان دریایی را صید می کنند و کسی هم در این باره پاسخگو نیست.
لال محمد رئیسی نیز اظهار داشت: مالکان کشتی ترال هیچ توجهی به ضرر و زیان مردم ندارد و فقط به دنبال سودآوری خود هستند و برخی افراد داخلی نیز سود می برند زیرا هیچ جلوگیری از فعالیت آنها نمی شود.
ابابکر بلوچی نیز گفت: چه کسی به اعتراض صیادان و سفره آنان توجه می کند همین کشتی ها کل زندگی مردم را نابود کرده اند و هر سال هم اعتراض می شود اما باز هم در سال بعد در اوج فصل صید این کشتی ها ظاهر می شوند.

**کشتی های ترال باید توقیف و جریمه شوند
رئیس شورای اسلامی شهرستان کنارک نیز اظهار داشت: حضور کشتی های ترال در آب های ساحلی چابهار و کنارک در سالهای گذشته و سال جاری صید و صیادی را تحت الشعاع قرار داده و باید هر چه سریعتر توقیف شوند.
ابراهیم فروزانمهر افزود: در سالهای گذشته بیش از 60 کشتی ترال مشغول صید وصیادی بوده اند که با اقدامات خوب مسئولان هم اینک تعداد انگشت شماری مشغول به صید ماهی در حوزه آب های کنارک هستند.
وی از اقدامات دادستان و فرمانداری کنارک در توقیف کشتی های ترال قدردانی کرد و افزود: جای سوال هست چرا مسئولان شیلات ایران برای این کشتی ها مجوز صادر می کنند و هیچ توجهی به نارضایتی مردم و صیادان ندارند.

**کشتی های ترال ماهی های غیرماکول را صید می کنند
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان با تایید حضور کشتی های ترال در آب های چابهار و کنارک خاطرنشان کرد: این کشتی ها صیدماهیان غیرماکول(غیر حلال) را انجام می دهند و هیچ ضرری برای صید قایق و لنج ها ندارند.
هدایت الله میرمرادزهی در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشتی های ترال در عمق بیش از 100 تا 200 متری ماهی های غیرماکول را صید می کنند و این ماهی ها در ایران هیچ استفاده ای ندارند.
وی تصریح کرد: صید کشتی های ترال کاملا متفاوت است و این کشتی ها گونه های ماهی مهاجر نظیر مرکب، سلطان ابراهیم، یال اسبی، حسول و غیره را صید می کنند که چنانچه استحصال نشوند به راحتی از محدوده آبهای ساحلی ایران خارج شده و به دیگر کشورها از جمله عمان و پاکستان مهاجرت می کنند.
وی با بیان اینکه کشتی های ترال در فاصله 10 تا 12 مایلی ساحل به صید ماهی مشغول هستند، خاطرنشان کرد: این کشتی ها اکثرا ایرانی و دارای مجوز از سازمان شیلات ایران هستند و هیچگاه حق تجاوز به ساحل را ندارند.
وی گفت: لنج ها و قایق های چابهار و کنارک توانایی صید این نوع ماهی ها را ندارند و معمولا قایق در کمتر از 12 مایل اقدام به صید می کنند.
وی ادامه داد: صید کشتی های ترال برای ایران ارزآور است و ضرری به صیادان و دریا ندارند.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به تعداد کشتی ها اشاره ای نکرد و توضیحات بیشتر و بررسی این موضوع را به زمان دیگری موکول کرد وافزود: گزارش کاملی از حضور کشتی های ترال به رسانه ها اعلام خواهد شد.

**توقیف 2 کشتی ترال در آبهای ساحلی کنارک و چابهار
سرپرست فرمانداری کنارک نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از حضور کشتی های کف روب ترال اظهار تاسف کرد و گفت: با تصویب و تدابیر شورای تامین شهرستان کنارک و با هماهنگی دادستان این شهرستان 2 کشتی ترال در محدوده کمتر از 12 مایلی توقیف شدند.
ابابکر بلوچ افزود: فعالیت کشتی های ترال در کنارک موجب افزایش نارضایتی صیادان این شهرستان شده است و موجی از نگرانی برای تخریب محیط زیست و آبزیان را در پی داشته است.
وی بیان کرد: با هرگونه فعالیت کشتی های ترال در زیر 12 مایل دریایی توسط پایگاه های دریابانی چابهار پس از دریافت گزارش های مردمی و به ویژه صیادان برخورد می شود.
سرپرست فرمانداری کنارک با بیان اینکه کشتی های ترال به دلیل سودآوری و صید فراوان در مدت کوتاه به تذکرات داده شده توجهی نمی کنند، خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی و دستور دادستان 2 کشتی را توقیف کرده ایم.
وی ادامه داد: مسئولان باید در راستای حمایت از صیادان منطقه محروم سیستان وبلوچستان و حفظ گونه های ماهی ها گام بردارند و نباید سازمان شیلات ایران به کشتی های کف روب ترال اجازه صید در چابهار و کنارک دهند.
بلوچ گفت: حفاظت از حقوق مردم وظیفه مسئولان است و باید با افرادی که موجب آسیب رساندن به بخش صید و صیادی که شغل اصلی این مردمان است برخورد جدی کنند.
3043 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام