حضرت خدیجه(س) در تجارت پایه‌گذار کسب درآمد حلال با مضاربه بودند


حضرت خدیجه(س) در تجارت پایه‌گذار کسب درآمد حلال با مضاربه بودند

حیک استاد حوزه علمیه گفت: حضرت خدیجه(س) در تجارت پایه‌گذار کسب درآمد حلال با مضاربه بودند در حالی که اکثریت اعراب جاهلی مکه با نزول‌خوری و رباخواری به کسب درآمد اشتغال داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد، درباره جایگاه بزرگ حضرت خدیجه(س) نزد پیامبر(ص) گفت: همه ما تا روز قیامت مدیون فداکاری‌های حضرت خدیجه(س) هستیم.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از پیامبر(ص) تصریح کرد:‌ دین اسلام با جهاد جانی حضرت امیرمومنان امام علی(ع) و جهاد مالی حضرت خدیجه(س) برپا شد؛ بر همین اساس همه ما مدیون فداکاری و ایثار این بانوی بزرگ جهان اسلام هستیم.

وی با اشاره به برخی خصوصیات اعراب جاهلی در زنده به گور کردن دختران خود، اظهار کرد: در روزگاری که اعراب جاهل فرزندان دختر خود را زنده به گور می‌کردند که ننگ دختردار شدن را برطرف کنند خاندان حضرت خدیجه(س) نه تنها چنین کاری را انجام نمی‌دادند بلکه در نامگذاری حضرت(س) به فضایل اخلاقی توجه کرده و نام خدیجه یعنی دور شده از ناپسندی را برای او انتخاب کردند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) القاب زیادی داشتند، گفت: یکی از القاب مهم حضرت(س)، طاهره است زیرا در محیطی که بسیاری از مردم اعم از زن و مرد آلوده بودند ایشان در نهایت پاکدامنی و حیا بودند.

وی افزود: خداوند در سوره مبارکه احزاب درباره همسران مومن پیامبر(ص) فرمودند که شما همچون سایر زنان نیستید، نخستین کسی که به پیامبر(ص)‌ ایمان آورده و با حضرت امیرمومنان امام علی(ع) به عنوان ولی خدا بیعت کردند حضرت خدیجه(س) بودند.

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت خدیجه(س) بانوی بزرگ تاریخ اسلام و ام‌المومنین زمانی پیامبر(ص) را تصدیق و ایشان را با جان و مال یاری کردند که همه پیامبر خدا(ص) را منکر شده و تکذیب می‌کردند باید این بزرگی و عظمت حضرت خدیجه(س) برای همه تبین شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) از بهترین زنان بهشت است، گفت:‌ کسانی که نسبت به حضرت خدیجه(س) حسادت می‌ورزیدند به ایشان تهمت‌های ناروایی می‌زدند که یکی از آنها سن ازدواج حضرت(س) است در حالی که حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص) ۲۵ ساله بودند و هرگز پیش از پیامبر(ص) با کسی ازدواج نکرده بودند.

وی افزود: زمانی که حضرت خدیجه(س) به خواستگاری پادشاه یمن پاسخ منفی می‌دهند به این دلیل که ایشان را هم‌شان خود نمی‌بینند آیا این با عقل همخوانی دارد که حضرت پیش از پیامبر(ص) با افرادی ناشناخته ازدواج کرده باشند.

استاد حوزه علمیه در پایان بیان کرد:‌ حضرت خدیجه(س) در تجارت پایه‌گذار کسب درآمد حلال با مضاربه بودند در حالی که اکثریت اعراب جاهلی مکه با نزول‌خوری و رباخواری به کسب درآمد مشغول بودند. حضرت خدیجه(س) از همه ثروتمندتر بودند چراکه معاملات ایشان بر اساس دستورات الهی بود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر