پایان دردسرهای پنجری تایر


پایان دردسرهای پنجری تایر

تهران- ایرنا- پژوهشگر ایرانی با تولید ماده پلیمری تزریقی بسیار مقاوم، موفق به آپارات انواع تایر خودرو، دوچرخه و ویلچر در کمترین زمان ممکن شده است.

مجید مهدی جبار رییس هیات مدیره مجموعه تایرون روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص این فناوری گفت: این متریال پلیمری از مواد بسیار مقاوم تولید شده تا بتواند در برابر فشار، گرما و دیگر عوامل محیطی در طولانی مدت دوام بیاورد، از این ماده برای انواع تایر از قبیل ویلچر، دوچرخه، سواری سبک، شاسی کوتاه و شاسی بلند برای قبل و بعد از پنجری استفاده می شود.
این پژوهشگر پیش از این نیز موفق به تولید ماده پلیمری بسیار مقاوم شده بود که با تزریق به تایر انواع خودرو قبل از پنچری، آن را تا پایان عمر مفید تایر از پنچری مصون نگه می داشت، حال با تکمیل تحقیقات خود، این ماده پلیمری را برای بعد از پنچری و آپارات انواع تایر در کسری از ثانیه ارایه کرده است.
وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی با نام تجاری Tireon تایرون در حال عرضه است، افزود: در حال حاضر این ماده برای دو گروه محصول تولید می شود، یک دسته به صورت طولانی مدت و یک دسته برای پنچرگیری به صورت کوتاه مدت است که دراین دسته فرد تایر را آپارات کرده تا بتواند وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه برساند.
مهدی جبار اظهار داشت: از این ماده در انواع دوچرخه و موتورسیکلت، ویلچر به صورت دائمی و طولانی مدت استفاده می شود به این صورت که مقدار کمی از این متریال داخل تایر چه تایرتویوب‌ دار و چه تایر تیوبلس، با استفاده از نازل مخصوص تزریق و به تایر باد زده می شود و بعد از آن اگر تایر وسیله نقلیه پنچر نیز شود شخص متوجه پنچری لاستیک وسیله نقلیه نخواهد شد.
وی ادامه داد: دراین فناوری به صورت کسری از ثانیه این متریال وظیفه خود را انجام می دهد و تایر را به صورت درجا آپارات می کند، به نحوی که باد هم از تایر خالی نمی شود و به این نحو فرد به صورت ایمن می تواند از وسیله نقلیه خود استفاده کند.

*** کاهش حوادث و مرگ و میر رانندگی با محصول ضد پنچری
وی گفت: به دلیل اینکه حوادث مربوط به پنچری وسیله نقلیه درحال حرکت، بسیار است، این محصول قادر است از این حوادث پیشگیری کند. این فناوری می تواند سهم خوبی در کاهش حوادث، سوانح، معلولیت ها و مرگ و میرناشی از این موضوع را به ویژه در موتورسیکلت داشته باشد.
مهدی جبار افزود: این محصول در دوچرخه نیز به دلیل اینکه تایر زاپاس ندارد و اگر در مسافتی دور از تعمیرگاه پنچر شود، معمولا ایجاد دردسر و مشکل می کند، می تواند از دردسرهای مربوط به پنجری پیشگیری کند.
وی در خصوص استفاده کاربردی از این محصول در ویلچر ادامه داد: دردسر پنچری وسیله نقلیه مانند ویلچر برای افراد معلول نسبت به افراد سالم مضاعف است، بسیاری از معلولین در محیط خارج از منزل تردد دارند و اگر ویلچرشان در خیابان و مکان هایی که تعمیرکار وجود ندارد پنچر شود، مشکل ایجاد می کند و این امر بسیار آزار دهنده است؛ این فناوری کمک زیادی برای افراد معلول خواهد بود، اهمیتی که برای ضد پنچر کردن لاستیک ویلچر قائل هستیم نه تنها به اندازه وسایل نقلیه دیگر نیست بلکه اهمیت آن بسیارهم بیشتر است.
مهدی جبار گفت: از این فناوری می توان در مواقع ایجاد پنجری نیز استفاده کرد و تایر وسیله نقلیه خود را در کسری از ثانیه آپارات کرد، به این صورت که فرد متریال را در صندوق عقب خودرو نگه داشته و وقتی لاستیک خودرو پنچر شد این متریال را از طریق نازل تزریق گر مخصوص که روی هر بطری قرار داده شده در تایر تزریق می کند و توسط کمپرسور فندکی تایر را باد می زند، این متریال درجا پنچری که اتفاق افتاد را آپارات می کند و می گیرد، این وسیله نقلیه می تواند تا دهها کیلومتر برای انجام عملیات تعمیر ادامه مسیر دهد.
وی گفت: ما استفاده از این متریال را بین 500 تا هزار کیلومتر برای خودروهای سواری بعد از پنچری توصیه می کنیم، استفاده از این متریال در انواع سواری سبک و شاسی بلند بعد از بروز پنچری است اما در سایر وسایل نقلیه قبل از بروز پنچری و به صورت طولانی مدت نیز توصیه می شود.
مهدی جبار افزود: در تایر سواری با مسئله ای به نام سرعت روبرو هستیم اما در سایر وسایل نقلیه از قبیل تراکتور، دوچرخه و ویلچر سرعت خیلی مشکل ساز نیست. در سرعت های بالا ترجیح می دهیم از این متریال استفاده نشود، اگر از این متریال به عنوان پنچرگیر استفاده شده و حتی باد تایر خالی نشده ترجیح داده می شود که سرعت بالای 80 کیلومتر نداشته باشند.
وی یادآور شد: این محصول ایرانی، یک محصول مشابه آمریکایی دارد که در بعضی کشورهای همسایه با لاستیک عرضه می شود، آمریکایی ها یک برند خاص خود را در حوزه لاستیک به متریال ضدپنچری مجهز کرده اند و فقط با لاستیک برند خاص خود این متریال را عرضه می کنند، یک محصول جدا ندارند که به هر لاستیکی بخورد، ویژگی محصول ما این است که به هر لاستیکی یا به هر تیوپی می خورد و آن را غیر قابل پنچر شدن می کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این متریال ضد پنچری توسط 40 نمایندگی در سطح کشور به فروش می رسد و به زودی این متریال برای ماشین های راه‌سازی تولید خواهد شد، گفت: در حال مذاکره با بعضی کارخانجات تولید وسایل نقلیه هستیم و از بعضی کشورهای خارجی مانند ترکیه، عراق، افغانستان، اسپانیا و فرانسه درخواست مذاکره در خصوص صادرات این محصول را داشته ایم.
علمی 9340 ** 9014**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد