رعایت حقوق اجتماعی یکی از ویژگی های منتظران ظهور است


رعایت حقوق اجتماعی یکی از ویژگی های منتظران ظهور است

تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: رعایت حقوق اجتماعی از ویژگی های منتظران دوران ظهور امام زمان (عج) است.

«حجت الاسلام ناصر رفیعی» در جمع نمازگزاران نماز جمعه تهران درباره ویژگی های جامعه مهدوی افزود: در یکی از نامه هایی که امام زمان ( عج) به شیخ مفید نوشته است، آمده که اگر دل های شیعیان ما به هم نزدیک باشد، غیبت به تاخیر نمی افتد.
وی افزود: در تشرف علی بن مهزیار نیز امام عصر (عج) خطاب به وی فرمودند که شما به یکدیگر رحم نمی کنید و به فقرا رسیدگی نمی کنید. بنابراین یکی از ویژگی های یاوران مهدی (عج) این است که حس کمک به مردم دارند.
استاد حوزه علمیه قم یکی دیگر از ویژگی مهدی باوران را اهمیت به معنویت ذکر کرد و گفت: آیه 41 سوره مبارک حج مطابق روایات ائمه اطهار به دوران آخر زمان اشاره کرده که اگر امام زمان (عج) در عالم حاکم شوند، چهار دستور الهی شامل نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را در اولویت حکومت خود قرار می دهند.
وی با بیان اینکه این چهار اولویت به مسایل عبادی، اقتصادی و اجتماعی اشاره می کند، افزود: امروز در برخی از آمارها پرداخت زکات کمتر از 20 درصد را نشان می دهد و همین اشکال در مورد امر به معروف و نهی از منکر هم مشاهده می شود و متاسفانه گاهی عکس آن عمل می شود، یعنی امر به منکر و نهی از معروف.
استاد حوزه علمیه قم امید را یکی دیگر از ویژگی های جامعه مهدوی معرفی کرد و گفت: در قرآن کریم به گناهکاران می فرماید که از رحمت خدا مایوس نباشید. یاس عامل افسردگی و بازدارندگی در جامعه می شود و حضرت علی (ع) هم در حدیثی می فرمایند در جاهایی که امید ندارید، امیدوارتر باشید.
رفیعی با اشاره به رواج دینداری در جامعه گفت: در هیچ یک از دوران حکومت اسلامی این قدر شاهد برپایی مراسم دینی از قبیل شرکت مردم در اعتکاف، اربعین حسینی و نیمه شعبان در جمکران و قم نبودیم و اینها از برکت دینداری مردم است.
سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران ویژگی دیگر جامعه مهدوی را روحیه ایثار و فداکاری در جامعه خواند و افزود: ما در بسیاری از زیارت نامه های ائمه می خوانیم که پدر و مادرم، خودم و مالم به فدای شما و باید در زندگی خود نگاه کنیم که چه مقدار از اینها را در راه ائمه هزینه کرده ایم.
وی شهدا و خانواده آنها را از مصادیق عمل به این ویژگی جامعه مهدوی عنوان کرد و گفت: همچنین حضرت خدیجه (س) که سالروز وفات آن حضرت را پشت سر گذاشتیم مصداق بارز این ویژگی است. زیرا در دورانی که هنوز اسلام عظمت پیدا نکرده بود، تمام زندگی و اموال خود را به پیامبر (ص) بخشید تا در راه پیشرفت اسلام استفاده کند.
رفیعی اصلاح اخلاق و رفتار با دیگران را نیز از دیگر ویژگی های جامعه مهدوی ذکر کرد و اظهار داشت: هیچ یک از دستورات قرآن منوط به دوران ظهور نیست و اگر فردی خود را از یاران ائمه علیه السلام تلقی می کند، باید در دوران حضور و یا غیبت آنها به دستورات قرآن عمل کند.
اجتمام*1193 **2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!