خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید


خواص کاهو چیست؟ خواص کاهو برای سلامتی بسیار مفید است و ما در این مطلب قصد داریم به معرفی خواص بیشتر کاهو بپردازیم و در آخر به مضرات مصرف بیش از حد کاهو نیز پرداخته خواهد شد . همچنین این مقاله مفید در آخر شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه با کاهو ماسک زیبایی درست نمایید. این ماده غذایی بـه ویژه حاوی ویتامین «ث» – ضد اسکوربوت – اسـت. کاهو ارزش...

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

خواص کاهو چیست؟

خواص کاهو برای سلامتی بسیار مفید است و ما در این مطلب قصد داریم به معرفی خواص بیشتر کاهو بپردازیم و در آخر به مضرات مصرف بیش از حد کاهو نیز پرداخته خواهد شد . همچنین این مقاله مفید در آخر شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه با کاهو ماسک زیبایی درست نمایید. این ماده غذایی بـه ویژه حاوی ویتامین «ث» – ضد اسکوربوت – اسـت. کاهو ارزش غذایی چندانی ندارد، اما از لحاظ درمانی فوق العاده و سرشار از نمک های معدنی با خاصیت قلیایی اسـت؛ بـه همین سبب خون را تصفیه می کند و بـه حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک می نماید.

گروه سلامتی تالاب : برگ های بیرونی کاهو ارزش خوراکی بسیار دارد؛ زیرا این برگ ها بیشتر در دسترس نور آفتاب قرار دارد و نسبت بـه برگ های داخلی حاوی ویتامین بیشتر اسـت. هر چه کاهو سبزتر باشد، ویتامین بیشتری دارد.

کاهو یکی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا بـه شمار می آید کـه منشأ ان در هندوستان و آسیای مرکزی اسـت. پیشینه ی مصرف کاهو در ایران شش قرن قبل از میلاد اسـت. این سبزی یک قرن قبل از میلاد بـه روم راه یافت و جزو غذاهای مهم رومیان شد.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

کاهو گیاهی اسـت یک ساله و دارای برگ های پهن و دراز و سبز، با طعم کمی شیرین. کاهو موجب افزایش گلبول های قرمز خون شده و آهن موجود در ان برای درمان کم خونی مفید اسـت؛ از همین رو در گونه ها، سرخی مطلوب پدید میآورد و اعصاب را منظم می کند و بر قدرت بینایی می افزاید.

طبع کاهو سرد و‌تر اسـت و مصلح کاهو سکنجبین، زیره، نعناع و کرفس می‌باشند. کاهو برگی، کاهو پیچ، کاهو موج دار یا کاهو سردسیری، کاهو کله روغنی، کاهو چینی و کاهو ساقه‌ای از انواع مختلف کاهو در طبیعت هستند.

کاهو حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، امگا۳؛ موادمعدنی و ویتامین‌ها مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های‌ B-۶؛ C، A، E. و ویتامین K. میباشد.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

مزایای کاهو برای سلامتی

1- پیشگیری از سرطان
2- درمان بیخوابی
3- درمان اضطراب و افسردگی
4- درمان دیابت
5- پوست و مو

خواص کاهو برای پوست و مو

۱. زیبایی پوست ویتامین A. موجود در کاهو پوست باعث افزایش گردش خون در پوست صورت می شود، همچنین فیبر کاهو نیز بـه طور طبیعی پوست صورت را درخشان‌تر می کند.

۲. ضد آفتاب طبیعی ویتامین C. موجود در کاهو بـه عنوان ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و از پوست در برابر اشعه UV خورشید محافظت میکند.

۳. درمان آفتاب سوختگی کمپرس و ضماد کاهو پخته برای درمان آفتاب سوختگی مفید اسـت.

۴. درمان آکنه و جوش صورت ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B. موجو در کاهو برای پیشگیری و درمان جوش صورت مفید هستند.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

ماسک کاهو برای پوست چرب و جوش صورت

هرروز صبح صورت خودرا با آب کاهو بشویید تا چربی پوست را بازرسی کند و پوست شـما را نرم و درخشان سازد.

۵. تقویت موی سر ویتامین K. موجود در کاهو باعث تقویت و افزایش رشد مو میشود و می تواند از ریزش مو پیشگیری کند.

ماسک آب کاهو برای مو

قبل از حمام رفتن مقداری آب کاهو را بر روی مو‌ها و پوست سر ماساژ دهید و سپس با آب و شامپو بشویید.

۶. کاهو دارای کالری کم و بدون چربی اسـت، کاهو ر میتوان هنگام گرسنگی ان را بدون ترس از افزایش وزن یا مشکلات جسمانی تناول نمود، کاهو دارای مقدار زیادی الیاف و سلولوز اسـت کـه احساس سیری بـه انسان می دهد، بنابر این از بهترین خوراکی‌ها برای نظارت وزن در بلند مدت اسـت.

۷. کاهو حاوی ویتامین و املاح مهمی مانند ویتامین کا، اسید فولیک، منگنز، پتاسیم، ویتامین “ج”؛ کلسیم و ویتامین “آ” اسـت.

۸. کاهو قندخون را افزایش نمیدهد :بیماران دیابتی میتوانند ان را بدون نگرانی مصرف کنند بـه ویژه کـه باعث افزایش وزن نمی شود.

۹. حتی اگر هرروز کاهو مصرف شود بـه خاطر طعم خوبش، انسان از ان زده نمیشود، همچنین باعث کاهش فشار خود میشود.

۱۰. کاهو باعث تسهیل هم غذا و پیشگیری از افزایش کلسترول خون می شود.

۱۱. کاهو بـه خاطر دارا بودن «کاروتن»؛ مانع اکسید شدن کلسترول و گرفتگی رگ شده و قلب را تقویت می کند.

۱۲. کاهو دارای مقدار زیادی امگا۳ و امگا۶ اسـت کـه بـه ویژه امگا۳ مانع التهاب شده و بـه فعالیت مغز و دیگر اعضای بدن کمک میکند.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

۱۳. بیست درصد کالری کاهو حاوی پروتئین اسـت بـه همین دلیل خوردن ان مقدار زیادی از نیاز بدن بـه این ماده را تامین می کند.

۱۴. کاهو دارای ماده ارام بخش «لاکتوکاریوم» اسـت کـه بـه خواب آسان کمک می کند، لذا بـه اشخاصی کـه دچار کم خوابی هستند توصیه شده قبل از خواب چند برگ یا آب ان را مصرف کنند.

۱۵. کاهو املاحی دارد کـه باعث دفع سموم بدن می شود، خواص قلیایی ان مانع افزایش اسید خون شده و تاثیر مثبتی بر سلامتی انسان دارد.

۱۶. کاهو توانایی بالایی برای زهر زدایی ازبدن دارد، موادمعدنی موجود در کاهو سموم کبد را از بین میبرد و بـه درمان کبد چرب کمک میکند.

۱۷. کاهو حاوی مقادیر بالایی فولات اسـت کـه برای سلامتی زن حامله مفید اسـت و از نقایص مادر زادی در جنین پیشگیری می کند.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

۱۸. مطالعات نشان داده اسـت کـه کاهو دارای آنتی اکسیدان‌هایی اسـت کـه رادیکال‌های‌ آزاد را کـه عامل انواع سرطان و تومور هستند از بین می برد.

۱۹. کاهو حاوی مقادیر بالایی آهن و فولات اسـت کـه هردو برای درمان کم خونی مفید هستند، همچنین کاهو برای تامین ویتامین B. ۱۲ در افراد گیاهخوار و خام گیاهخوار مفید می باشد.

۲۰. کاهو یکی از سبریجاتی اسـت کـه درکنار تمرینات بدنسازی بـه رشد عضله کمک می کند، پروتئین موجود در کاهو برای عضله سازی سالم در بدنسازان و ورزشکاران موثر میباشد.

کاهوی پخته برای ازدیاد شیر مادر مناسب اسـت. این سبزی محتوی چند ماده مهم و شفابخش اسـت. آب کاهو، خنک و شادابی بخش اسـت و میزان فراوانی منیزیم در آب ان سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می شود. آب کاهو جنبه درمانی دارد.

سلولز موجود در کاهو حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می دهد کـه این امر درمان یبوست را آسان می سازد. کاهو برای رفع بی خوابی نیز مؤثر اسـت؛ زیرا دارای ماده ای خواب آور بـه نام لکتوکاریوم اسـت کـه حاوی کربوهیدرات اسـت.

این ماده غذایی برای درمان دیابت ماده غذایی مناسب اسـت و افراد دیابتی می توانند بـه راحتی از ان استفاده کنند. استفاده از کاهو بـه علت داشتن املاح فراوان – بـه خصوص منگنز و روی – برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو مفید اسـت.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

مضرات مصرف زیاد کاهو

زیاد خوردن کاهو هم می‌تواند مضر باشد؟

بـه هرحال، خوردن هر چیزی حد و اندازه‌ای دارد. زیاده‌روی در خوردن هیچ خوراکی مفیدی توصیه نمی شود.

آیا کاهو خوردن منع مصرف هم دارد؟

در حد و اندازه‌های‌ خوراکی، نه! اما اگر شخصی آخر شب خسته باشد و مقدار زیادی کاهو بخورد و بخواهد رانندگی هم بکند، احتمال خطر بالا می رود.

روی برخی کاهو‌ها لک‌هایی دیده میشود کـه اصطلاحا بـه ان زنگ‌زدگی میگویند. این لک‌ها را کـه بیشتر روی آوند کاهو دیده می شوند، باید دور ریخت؟

گاهی انگل‌هایی بـه سبزیجات حمله میکنند و سبب بروز بیماری‌های‌ گیاهی میشوند. عده ای از این انگل‌ها برای ما انسان‌ها بی‌ضررند، اما برخی می توانند مشکل‌ساز شوند. بهتر اسـت لک‌ها یا هر تغییر وضعیتی کـه در سبزیجات دیده میشود را جدا کرد و دور انداخت و مابقی قسمت‌ها را خورد.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

کاهوی تلخ را هم می‌توان مصرف کرد؟

یکی از تفاوت‌های‌ بین کاهو‌ها تلخ بودن بعضی‌هاست. ماده‌ای در کاهو وجوددارد کـه وقتی درصد ان بالا می رود، سبب تلخ شدن کاهو می شود و وقتی درصد ان پایینتر باشد، تلخی کاهو مشخص نمیشود. این ماده در تمامی کاهو‌ها وجوددارد و مضر نیست.

اتفاقا همین ماده تلخ تا حدی برای تقویت معده نیز خوب اسـت و سبب ترشح آنزیم بیشتر و هضم بهتر غذا میشود. پس یادتان باشد کـه کاهو‌های‌ تلخ خاصیت هضم‌کنندگی و تقویت کنندگی بیشتری برای عملکرد معده دارند.

بهترین روش شست‌وشوی کاهو چگونه است؟

کاهو اصولا برگ‌های‌ صافی دارد؛ اما نه خیلی صاف. شست‌وشوی سبزیجات برگ‌صاف، از آنجا کـه بـه اسانی گل‌و‌لای از روی ان‌ها پاک می شود، مشکل نیست. اما شست‌وشوی سبزیجات پیچ‌دار و ناصاف، باید دقیق انجام شود.

ابتدا باید قسمت‌های‌ آسیب‌دیده کاهو را دور بریزیم و برگ‌ها را جدا کنیم. بعد باید برگ‌های‌ جداشده کاهو را در آب کمی بخیسانیم تا گل‌و‌لای ان‌ها خارج شود. بعد از شستن گل و لای، در مرحله بعد، مواد ضدعفونی‌کننده را در آب می‌ریزیم و کاهو را در ان می‌شوییم.

خواص کاهو چیست؟ | فواید و مضرات کاهو را بدانید

ماسک ضدپیری کاهو

5 شماره برگ کاهو را داخل مخلوط کن بریزید تا کاملا خرد شده و عصاره ان را جدا کنید. 1 قاشق چایخوری عسل طبیعی تیره و 1 قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده و تازه را بـه عصاره کاهو افزوده و خوب مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه بماند.

سپس مقداری خاک رس سفید بـه مخلوط اضافه کنید تا بـه خمیر نرم و چسبنده تبدیل شود. این ماسک را روی صورت خود قرار دهید و بـه آرامی روی پوست صورت و گردن بمالید. درصورت نیاز میتوانید مقداری آب نیز بـه ماسک اضافه کنید.

بعد از 20 دقیقه ماسک را بـه صورت متناوب با آب سرد و گرم بشویید ودر پایان از آب سرد استفاده کنید. بعد از خشک کردن صورت از مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک کاهو برای پوست های خشک

دو شماره برگ کاهو متوسط یا بزرگ را بـه دو قاشق چایخوری روغن زیتون آغشته کرده و روی صورت خود قرار دهید طوری کـه کل صورت را بپوشاند. بعد از 20 دقیقه برگ کاهوها را برداشته و با چوب پنبه آغشته بـه شیر مواد روی پوست را پاک کنید. بعد از 5 دقیقه صورت خودرا با آب گرم بشویید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور