سیل اخیر حدود 13 هزار و 710 میلیارد تومان در 28 استان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است/ بیش از 16 هزار کیلومتر از راه‌های کشور تحت تاثیر سیل قرار گرفت


سیل اخیر حدود 13 هزار و 710 میلیارد تومان در 28 استان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است/ بیش از 16 هزار کیلومتر از راه‌های کشور تحت تاثیر سیل قرار گرفت

گفت و گوی ویژه خبری امشب ۲۶ اردیبهشت ماه با موضوع بازسازی مناطق سیل زده برگزار شد. به گزارش...

گفت و گوی ویژه خبری امشب ۲۶ اردیبهشت ماه با موضوع بازسازی مناطق سیل زده برگزار شد.

سیل اخیر حدود 13 هزار و 710 میلیارد تومان در 28 استان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است/ بیش از 16 هزار کیلومتر از راه‌های کشور تحت تاثیر سیل قرار گرفتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت و گوی ویژه خبری امشب پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با موضوع بازسازی مناطق سیل زده با حضور سید محمد موسوی مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی و محمد رودباری مدیر کل دفتر بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد.

سید محمد موسوی با اشاره به خسارات وارد شده به بخش کشاورزی در کشور اظهار کرد: از زمان آغاز وقوع سیل اطلاعاتی را از کم و کیف خسارات وقوع سیل در استان ها علاوه بر بازدیدهای انجام شده، داشتیم. در نهایت با استفاده از یک روش و چهارچوب مشترکی که با وزارت کشور تعریف کردیم، آخرین اطلاعاتی که به تایید معاونین عمرانی، اقتصادی استانداری ها و مدیران کل بحران استان ها و روسای محترم جهاد کشاورزی استان ها به دست ما رسید.

وی افزود: طبق جمع بندی ما از این اطلاعات، سیل فروردین ماه در حدود ۱۳ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان در ۲۸ استان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است. از این مبلغ ۵۲ درصد به بخش زراعت، ۸ درصد به بخش باغبانی، ۱۴ درصد به بخش دام و طیورو آبزیان و ۲۶ درصد نیز به زیربخش‌های آب و خاک و امور زیربنایی و همچنین تاسیسات خسارت وارد شده است.

موسوی درباره میزان قطعی خسارات نیز اظهارکرد: اطلاعاتی که از ابتدا به دست ما می رسید به صورت برآورد کلی بود ولی با گذشت زمان این اطلاعات برای پرداخت خسارات بلاعوض، اطلاعات به صورت مزرعه به مزرعه و با دقت بیشتری از شهرستان ها جمع آوری می‌شود.

در ادامه برنامه، محمد رودباری مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری در ادامه با اشاره به این تقریبا همه استان‌های کشور با سیل مواجه بود گفت: استان‌های کرمانشاه، ایلام، گلستان، مازندران و لرستان بیشتر تحت تاثیر سیل بودند، تقریبا بیش از ۱۶ هزار کیلومتر از راه‌های کشور تحت تاثیر سیل قرار گرفته است، بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های راه‌های کشور خسارت وارد شده است.
وی با اشاره به این که قریب به ۲۳۰۰ محور روستایی و بیش از ۴۰۰ محور شریانی بسته شده بود که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته و امکاناتی که در اختیار سازمان راهداری بود در حال حاضر غیر از چند محور جزئی سایر محور‌ها باز است افزود: یک روستا در خوزستان وجود دارد که راه دسترسی برای آن وجود ندارد، اما برای آن هم نیز حداقل دسترسی نیز تعریف شده است.
سید موسی خادمی استاندار لرستان هم طی ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های نسبی لرستان وجود باغ‌های انجیر است ادامه داد: در پلدختر با توده‌ای از باغات انجیر روبه‌رو هستیم که رتبه اول تولید انجیر سیاه کشور را به خود اختصاص داده است، ۲۰۰ هکتار از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد باغات انجیر دچار مشکل شدند، از چند هفته اخیر دستگاه‌هایی وارد باغات انجیر شده است به طوری که مشغول به کار هستند تا مشکلات را برطرف کنند، دسترسی‌ها سخت است و کار در آن مناطق آسان نیست، اما امیدواریم با کمک کشاورزان و زحماتی که عزیزان می‌کشند بخش عمده‌ای از درختان را نجات دهیم.
استاندار لرستان با اشاره به اینکه حدود ۱۸۰۰ هکتار باغات انجیر داریم که فقط ۲۰۰ هکتار دچارمشکل شده‌اند عنوان کرد: این موضوع به این معنا نیست که ۱۰ هزار شغل دچار مشکل شده باشند.
خادمی با اشاره به این که امیدواریم بتوانیم درختان را نجات دهیم اظهار کرد:باز هم تلاش می‌کنیم تا امکانات را افزایش دهیم نیرو‌های جهادی اکنون در محل حضور دارند و در حال برطرف کردن بخش عمده‌ای از مشکلات هستند.
خادمی با اشاره به این که امیدواریم بتوانیم درختان را نجات دهیم اظهار کرد:باز هم تلاش می‌کنیم تا امکانات را افزایش دهیم نیرو‌های جهادی اکنون در محل حضور دارند و در حال برطرف کردن بخش عمده‌ای از مشکلات هستند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه آب و برق روستا‌ها به طور کامل برقرار شده است افزود: به طور کلی مشکلی وجود ندارد و موضوع حل شده است، اما به دلیل اضطرار مجبور شده ایم تا برقراری‌ها را به طور موقت انجام دهیم، در حوزه آب ممکن است جا‌هایی به دنبال سرعت بوده باشیم تا آب به طور سریع شود، اما امیدواریم با تأمین منابع کار‌های اساسی در حوزه زیرساخت‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز مراقبت‌ها در حال انجام است افزود: باید مراقبت‌ها بیشتر شود هنوز برخی از عزیزان در چادر‌ها هستند، ولی با تلاش انجام شده و مراقبت‌ها مورد خاص و حاد که حاکی از شیوع گسترده و یا جزئی بیماری باشد گزارش نشده است.

سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حدود ۵۰ هکتار از باغات انجیر به صورت صددرصد دچار خسارت شده است گفت: ۵۰۰ نفر از نیرو‌های جهادی درگیر کار هستند و از همه ظرفیت‌ها در این ارتباط استفاده می‌کنند، ما نمی‌توانیم ماشین الات زیادی را وارد عرصه کنیم، در مجموع حدود ۵۰ هکتار باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه امکانات منطقه برای این موضوع بسیج شده است ادامه داد:ماشین آلاتی که در استان وجود دارد مشغول به کار هستند، اما شرایط عرصه کشش ماشین آلات بیشتر را نمی‌دهد.

موسوی با اشاره به اینکه می‌توانیم باقیمانده باغات را نجات دهیم تصریح کرد: چند روش را در بحث جبران خسارت پیگیر هستیم واحد‌های تولیدی و اراضی زراعی از قبل بیمه شدند لذا صندوق بیمه بلافاصله بسیج شده است تا شروع به پرداخت خسارت کند، ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲۲ هزار بهره‌بردار خسارت دیده بیمه شده پرداخت شده است و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هم ارزیابی کارآمد انجام شده است، ظرف یکی دو هفته آینده پرداخت صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ درصد طیور،۱۰ درصد دام و ۲ درصد واحد‌های آبزی بیمه بودند افزود: ۴۸۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض داشتیم ۲، هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای استان گلستان داشتیم که خوشبختانه منابع کمک‌های بلاعوض حدود ۵۰ درصد تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود هزار و ۸۲۵ پرونده با ۱۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض بررسی‌هایش در کمیته تخصصی و کارگروه تخصصی شهرستان نهایی شده است گفت: تا به امروز نزدیک به ۳۵۰ پرونده با ۲۱ میلیارد ریال به مرحله پرداخت رسیده است.

موسوی با اشاره به اینکه ما مجبور بودیم روش واحدی را برای کل استان‌های درگیر سیل داشته باشیم گفت: ۲۶۹۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تصویب دولت رسیده، دستورالعمل اجرای این کار نهایی شده است.
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در تماس تلفنی با بیان اینکه میزان قابل توجهی آب حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون متر مکعب در جنوب استان از سمت طلاییه به سمت خوزستان وجود دارد، گفت: با توافق وزارت خارجه با دولت عراق کانال سویی از دو روز پیش باز شده و اکنون ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب خارج می‌شود و امیدواریم با این تخلیه روستا‌ها تخلیه شوند.
وی افزود: در منطقه کارون و دز از اهواز به پایین روستایی نداریم که در آب باشد بلکه چند روستا در محاصره آب هستند. میزان ورودی آب بالا بود و خروجی ما ۶۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود، اما از ۵۲ ساعت گذشته خروجی آب به میزان ۴۵۰ متر مکعب کاهش پیدا کرده است که امیدواریم ظرف چند روز آینده آب از کلیه روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی خارج شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه هرکدام از دستگاه‌ها موظف شدند زمین‌های یک منطقه را برای کشت تابستانه آماده کنند، گفت: سیل تقریبا ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار هکتار از زمین‌های کشت گندم را آب گرفت و آسیب قابل ملاحظه بود، اما همه گندم‌ها از دست نرفت و مقداری با دست و حتی با کمباین برنج گندم‌ها درو شد.

شریعتی ادامه داد: تا کنون به اندازه سال گذشته گندم از مردم به میزان یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن خرید کردیم و امیدواریم به میزان ۲۰ درصد از بیشتر از سال گذشته یعنی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برداشت کنیم چرا که میزان بهره‌وری و تولید در هکتار بالا رفته و در مناطقی ۸ تن برداشت کردیم.

وی با بیان اینکه طبق سال‌های گذشته در زمینه گندم خودکفا هستیم، گفت: خودکفایی گندم را حفظ کردیم و هر سال استان خوزستان رتبه اول تامین گندم کشور را دارد و امسال هم همین رتبه را داریم.
استاندار خوزستان با اشاره به خسارت‌ها در بخش نیشکر گفت: نیشکر کارون و هفت تپه آسیب چندانی ندیده است، اما در منطقه ۷ گانه سلمان، امام و دهخدا آسیب جدی خوردند و سایر مناطق مثل فارابی و امیرکبیر شرایط بدی ندارند. امیدواریم با کشت چغندری که صورت گرفته بحث خسارت نیشکر را جبران کنیم.

شریعتی با بیان اینکه پرداخت پرداخت خسارت سال ۹۸ کشاورزان انجام نشده است، گفت: خسارت بهمن ۹۷ کشاورزان پرداخت شده، اما امسال هنوز چیزی پرداخت نشده چرا که درگیر سیل و درو کردن گندم بودیم و جهادکشاورزی با جدیت به دنبال براورد خسارت است.
مدیرکل مدیریت بحران سازمان راهداری با بیان اینکه حجم خسارت راه‌ها زیاد بوده است، گفت: سعی کردیم در حداقل زمان حداقل تردد انجام شود برای همین ۱۱ استان معین ۱۱ شهرستان استان لرستان شد که ۸۷۰ راه روستایی مسدود کلیه راه‌ها باز شد و ۶۸۰ دستگاه پل تخریب یا آسیب دید و ۵۵ تا کلاً تخریب شد که قرار شده است ۷ دستگاه پل دیمه نصب شود که تاکنون ۵ تا نصب شده و دوپل نیز به زودی نصب می‌شود.

رودباری در مورد زمان تدرمیم پل‌های تخریبی گفت: در سیل پل‌های زیادی آسیب دیدند و امیدواریم ظرف دو سال بتوانیم پل‌ها را به حالت اولیه برگردانیم. در بحث راه‌ها و برگرداندن آن‌ها به حالت اولیه ما افزایش ایمنی راه‌های شنی و روستایی را در نظر داشتیم و به وزارت راه و شهرسازی براورد اولیه خود را اعلام کردیم و منتظریم که بودجه مورد نظر تصویب شود.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب در تماس تلفنی با بیان اینکه برای تمامی افراد چادر‌ها تشکیل پرونده شده است، گفت: قرار شده تا ۶ میلیون تومان در روستا‌ها و ۱۲ میلیون تومان در شهر پرداخت اجاره بها داشته باشیم و ما به وعده خود عمل کردیم و فرمانداری مسئول شده که مردم را به سمت اجاره یا استقرار در مسکن‌های مهر هدایت کردیم.

وی در مورد مصوبه اخیر دولت برای مسکن گفت: طبق مصوبه اخیرهیات دولت ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای امر مسکن در نظر گرفته شده است که این مبلغ برای ۳۰ هزار واحد احداثی که ۲۶ هزار واحد در روستا‌ها و ۴ هزار واحد در شهر‌ها و ۴۰ هزار واحد تعمیری و جمعا ۴۲ هزار واحد معیشتی در ۲۱ استان و ۲۶۰ شهر و ۵ هزار روستا تقسیم شده است که برای هر واحد احداثی در شهر‌ها ۵۰ میلیون تومان و در روستا ۴۰ میلیون تومان و برای واحد‌های تعمیری در شهر و روستا ۱۵ میلیون تومان در نظرگرفته شده است که اولویت با مناطق سیل زده است.

تابش تصریح کرد: این مبلغ تمام واحد‌های آسیب‌دیده استان خوزستان و لرستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و قرار شده تعمیر تمامی واحدهایمغازه‌ها و تعمیر خانه‌های مردم تا اول مرداد تمام شود.

وی در مورد سیمان گفت: ما برای هر واحد احداثی ۸ تن و برای واحد‌های تعمیری ۱ تن سیمان در نظر گرفتیم که تاکنون هزار تن سیمان در لرستان و ۳۵۰۰ تن در کل کشور حمل شده و ارزیابی ما در کل کشور ۵۰۰ هزار تن است که به تدریج تقسیم می‌شود.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به زیر ساخت‌ها ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است، گفت: اولویت ما برای زیرساخت‌ها در بخش کشاورزی و تامین پمپ‌های اضطراری است و این امر در دستور کار قرار گاه بازسازی و احیا وجود دارد.

موسوی در مورد خسارات سرمازدگی خاطرنشان کرد: در ۱۷ استان کشور خسارت سرمازدگی گزارش داده شده است که برآورد اولیه آن ۱۱ هزار میلیارد تومان ااست که در دو مرحله در زمینه باغات و اراضی به وزیر کشور این خسارات منعکس شده است البته سرمازدگی میزان زیادی نیست و تاثیر معنی‌داری برای میوه ندارد. فقط در برخی اقلام مثل گردو و یکی دو محصول دیگر خسارت چشمگیر است.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟