عشایر کرکوک؛ طرح جدیدآمریکا برای ایجاد فشار علیه حشد الشعبی


عشایر کرکوک؛ طرح جدیدآمریکا برای ایجاد فشار علیه حشد الشعبی

ایرنا نوشت: یک منبع امنیتی عراقی هشدار داد که آمریکا به دنبال تشکیل یک نیروی بومی وابسته به خود تحت عنوان عشایر کرکوک با اهداف مشکوک است.

این مسوول امنیتی عراق که خواستار عدم ذکر نام خود بود، روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه «کی وان» در 30 کیلومتری شمال کرکوک به تازگی تلاش خود را برای تشکیل یک نیروی بومی مورد حمایت و وابسته به خود تحت عنوان عشایر در این استان آغاز کرده اند.

وی اضافه کرد که فرمانده نیروهای آمریکایی در این پایگاه نظامی اخیرا سرپرست استانداری کرکوک را به این پایگاه نظامی دعوت کرده و از نیت آمریکا برای تشکیل این نیروی بومی از عشایر منطقه پرده برداشته است.

.عشایر کرکوک؛ طرح جدیدآمریکا برای ایجاد فشار علیه حشد الشعبی

گفته می شود که آمریکا به دنبال تکرار تجربه شوراهای بیداری (2006 - 2008) در استان الانبار و کمربند بغداد از عشایر متمایل به سیاست های آمریکا در کرکوک و دیگر مناطق عراق است تا به این صورت از حضور نیروهای الحشد الشعبی کاسته و نیروهای الحشد الشعبی را تحت فشار این نیروهای مورد حمایت خود از این مناطق بیرون کند.

برخی از شخصیت های سیاسی عراق اخیرا از اقدام آمریکا در ایجاد نیروهای مورد حمایت خود تحت عنوان عشایر در استان الانبار به شدت اعتراض کرده و آن را در راستای سیاست های مشکوک آمریکا در عراق برای ناآرام کردن اوضاع داخلی کشورشان دانستند.آمریکا در این راستا مبلغ یکصد میلیون دلار نیز برای تشکیل این نیروها برای استان الانبار اختصاص داده است.

منبع امنیتی عراق گفته است که آمریکایی ها همانند آنچه در استان الانبار برای ایجاد نیروهای عشایر تحت عنوان «حشد عشایری» جریان دارد، درصدد تکرار این سناریو از عشایر وابسته به خود، در استان کرکوک نیز هست.
منبع امنیتی عراق برای نخستین بار از آمار واقعی تعداد نیروهای آمریکایی موجود در پایگاه نظامی کی وان خبر داد و گفت که از حدود چند صد نفر تجاوز نمی کند.این در حالی است برخی گزارش های غیر رسمی، پیشتر تعداد این نیروها را هزاران نفر ذکر کرده بود.گزارش ها حاکیست که آمریکا درصدد توسعه این طرح به مناطق استان نینوا و دیگر مناطق سنی نشین و همچنین استان دیاله در جوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

2323

کد خبر 1260794

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه