استاندار گیلان: حذف ارز دولتی چای، منجر به رونق بازار آن شد


استاندار گیلان: حذف ارز دولتی چای، منجر به رونق بازار آن شد

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: حذف اختصاص ارز دولتی در محصول چای و حمایت‌های دولت منجر به رونق بازار چای شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی سالاری عصر پنجشنبه در نشستی با دست اندرکاران صنعت چای با اشاره به اینکه حذف اختصاص ارز دولتی در محصول چای و حمایت‌های دولت منجر به رونق بازار چای شد، افزود: زمانی می توانیم این رونق را حفظ کنیم که با بهزراعی شاهد تولید برگ سبز با کیفیت تر باشیم.
وی با بیان اینکه چای با کیفیت داخلی قدرت رقابت با صنعت چای دنیا و نیز افزایش میزان صادرات را دارد، اظهار داشت: تولید چای با کیفیت اقبال عمومی مردم را برای استفاده از چای تولید داخل را به دنبال دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه رقابت میان کارخانه داران باید تقویت شود گفت: فعالیت کارخانه‌‌های تولید چای در گروی حضور با رغبت چایکاران در باغ چای است.
وی فرصت رونق چای در سالجاری را بهترین زمان برای گام برداشتن در تقویت تولید چای داخلی در یک مدت 5 ساله عنوان کرد و گفت: در این مسیر وظایف دولت، سندیکای چای و اتحادیه چایکاران باید به وضوح مشخص باشد.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای پایدار ماندن صنعت چای نیازمند همکاری، وفاق و همدلی درون استانی هستیم افزود: باید با ایجاد ساز و کار مناسب همچون نوع نرخ گذاری، ایجاد منابع برای آبیاری نوین و پشتیبانی از سیاست کیفی سازی، چایکاران را به چیدن برگ سبز با کیفیت امیدوار و ترغیب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا در جهت حفظ صنعت چای انتظارات دست اندرکاران تولید این محصول را محقق کنیم.
استان های گیلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در گیلان قرار دارند.
در فصل زراعی جاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 32 هزار و 750 ریال و برگ سبز درجه دو ، 18 هزار و 492 ریال تعیین شده که نسبت به سال قبل، به ترتیب 20 و 21 درصد افزایش دارد.
برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
158 کارخانه برای خرید تضمینی برگ سبز چای با سازمان چای کشور قرارداد منعقد کرده اند.
7296/2007/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس