وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: نخبگان باید در کشور منزلت داشته باشند


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: نخبگان باید در کشور منزلت داشته باشند

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به لزوم توجه به منزلت نخبگان و استفاده از ظرفیت آنها برای رفع مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: اگر به جای نخبه نوازی، آنها را در کشور نادیده بگیریم زمینه مهاجرت این قشر فرهیخته را فراهم کرده ایم.

سعید نمکی پنجشنبه شب در مراسم افطاری ویژه دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه های علوم پژشکی سراسر کشور افزود: برای ماندگاری نخبگان در کشور باید زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم چرا که اگر نخبگان قدر و منزلت نداشته باشند هیچ نخبه‌ای در کشوری باقی نمی‌ماند.
وزیر بهداشت که در دانشگاه علوم پژشکی ایران سخن می گفت، ادامه داد: سیاست‌های نخبگان در وزارت بهداشت در حال تدوین است، این سیاست‌ها باید به بنیاد ملی نخبگان ارائه و سپس به تصویب برسد.
نمکی افزود: باید شناسایی نخبگان انجام و زیر ساخت‌های حرکت و رشد نخبه در کشور فراهم شود و معتقدم که نباید این استعداد خدادادی را هدر دهیم بلکه باید به عنوان امانت الهی به شکل پاکیزه از آن نگهداری کنیم.

** لزوم تاسیس شرکت های دانش بنیان
وزر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: دانش نامه‌های دانشجویان نباید ارزبری داشته و در قفسه‌های کتابخانه‌ها خاک بخورند بلکه باید این دانشنامه‌ها منتهی به شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان شود.
نمکی با بیان اینکه از دانشجو‌ی نخبه باید به عنوان یک ابزاری کارا در کشور استفاده شود، گفت: اما متاسفانه ساختار ما تبدیل به وضعیتی شده است که در نظام بروکراتیک تنه بزرگ و مغز آن کوچک است، اگر تحولی در نظام اجرایی کشور ایجاد نکنیم حتما به بن بست می‌خوریم و معتقدیم که باید راه را برای نخبگان باز کنیم.
این عضو هیات دولت با تاکید بر اینکه نباید محدودیتی برای حضور نخبگان در کشور ایجاد کنیم، افزود: لاستیک با کیفیت ساخته‌ایم درحالیکه اکثر ماشین‌های مورد استفاده ما پژو و پراید است.
نمکی بیان کرد: آشنایی با نظام ارائه خدمت کم است و دانشجویان باید جامع نگر باشند و برای رزیدنت‌ها ضریبی را قائل می‌شویم، نمی‌توانیم جلوی رشد نخبگان را بگیریم اما باید فکری به حال حجم دانشجویان ارشد کنیم.

** سلامت دهان و دندان در کشور مورد کم توجهی است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در زمینه آموزش دندانپزشکی دچار مشکلاتی هستیم زیرا بسیاری از این افراد جامعه محور نیستند و تا زمانی که دندان پزشک‌ها از یونیت خود را جدا نکنند، دندان پزشک به معنای واقعی نمی‌شوند. امروزه سلامت دهان و دندان در کشور مورد کم توجهی است و از شاخص‌های سلامت دهان عقب هستیم.
وی افزود: امروزه 3600 دندان پزشک در بخش دولتی در حال فعالیت هستند و یک میلیون و 200 هزار دانش آموز در کشور داریم که باید سلامت دهان و دندان شان حفظ و از هرگونه پوسیدگی دندان‌های آنها پیشگیری کنیم.
نمکی در ادامه این مراسم گفت: همواره انتظار نخبگان کشور از دولت و انتظار مردم و دولت از نخبگان وجود دارد و معتقدم که دولت‌ها و نظام‌ها باید نخبگان را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: به نظر بنده شناسایی نخبه در دانشگاه و مدرسه نیست و ما باید نخبگان را در خانواده‌ها شناسایی کنیم، نخبگانی داریم که به دلیل فقر و دیگر مشکلات شناسایی نمی‌شوند بنابراین مسیر زندگی‌شان تغییر می‌کند زیرا فقر عامل رشد نیست و محرومیت مانعی برای آن می‌شود.
نمکی بیان کرد: وظیفه حکومت‌ها این است که به جای نخبه کشی، نخبه شناسی کنند و در این هنگام باید مسیر را برای این افراد باز کنند تا نخبگان در مسیر رشد و تعالی قرار گیرند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: باید مسیر پیشرفت را فراهم کنیم در غیر این صورت نخبگان در مسیر راه پیاده و منصرف می‌شوند و البته معتقدم که باید نخبه نوازی کنیم، زیرا با نخبگان یک مملکت نمی‌توان مانند افراد عادی رفتار کرد، زیرا عدالت در کشور این نیست که همه را با یک چشم ببینیم و حقوق کارگر با نخبه یکسان باشد.

** ضرورت بازنگری واحد‌های درسی، شیوه‌های ارزیابی و درسی در آموزش علوم پزشکی
نمکی در ادامه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی برنامه‌های تحول نظام آموزشی را در دست اجرا دارد تا با تکیه بر ظرفیت و توان نخبگان تحولی بزرگ در ساختار آموزشی ایجاد کند.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری واحد‌های درسی، شیوه‌های ارزیابی و درسی در آموزش علوم پزشکی گفت: باید زیر ساخت‌های لازم در حوزه آموزش پزشکی را فراهم کنیم تا با حرکتی رو به رشد و نظام ارائه خدمت بتوانیم موفقیت بیشتری در این راه کسب کنیم.
نمکی افزود: دانشجویان باید در حوزه نظام ارائه خدمت مطالب مهم را یاد بگیرند و در این راستا استادان باید بدانند که چه مطالبی را به دانشجویان آموزش دهند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر نخبه نوازی، شناسایی و کشف استعدادها، گفت: وزارت بهداشت در حال پیدا کردن راهکاری برای جذب نخبگان در کشور است، برخی از نخبگان به دلیل نبود شرایط و زیر ساخت‌های اشتغال و دیگر مسائل به دیگر کشور‌ها مهاجرت می‌کنند.
وی افزود: تقویت شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و نظام ارائه خدمت از جمله اقدام های وزارت بهداشت است.

** توانمند کردن دانشجویان مستعد در دستور کار وزارت بهداشت است
پروین پاسالار مدیر امور نخبگان دانشجویان استعداد‌های درخشان وزارت بهداشت هم در این مراسم گفت: امور نخبگان و استعداد درخشان وزارتخانه اقدام های خوبی برای نخبگان انجام داده است و ایجاد کمیسیون عالی استعداد‌های درخشان، تدوین آئین نامه 40 امتیازی ویژه دانشجویان دکترای حرفه‌ای و تدوین آیین نامه کمیسیون ویژه استعداد‌های درخشان از جمله این اقدام ها محسوب می‌شود.
وی افزود: استفاده از بستر مناطق آمایشی با هدف استفاده حداکثری دانشجویان تدوین و آیبن نامه تحصیل همزمان دانشجویان مستعد دکتری حرفه‌ای ابلاغ شده است.
پاسالار با اشاره به برگزاری آزمون ارشد آموزش پزشکی برای رتبه‌های برتر المپیاد‌های علمی دانشجویی گفت: سند سیاستی استعداد‌های درخشان در حال نهایی شدن است، همچنین درگاه کشوری تشکیل و سامانه ثبت اطلاعات دانشجویان مستعد راه اندازی شده است.
مدیر امور نخبگان دانشجویان استعداد‌های درخشان افزود: امکان جابجایی دانشجو بین دو وزارت علوم و بهداشت و توانمند کردن دانشجویان مستعد از جمله دیگر کار‌های در دست اجرا است، علاوه بر آن گسترش فعالیت‌های بین المللی و ایجاد جشنوار‌ه‌های مختلف کار آفرینی و ایده پردازی را هم در آینده‌ای نزدیک در دستور کار داریم.
شبد**9487**1953**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر