پلوسی:کاخ سفید اختیاری برای جنگ نظامی ندارد


پلوسی:کاخ سفید اختیاری برای جنگ نظامی ندارد

نیویورک- ایرنا- رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار حضور مقامات دولت در کنگره برای ارائه توضیح در قبال برنامه ها و عملکردشان در خاورمیانه شد و گفت: امیدورام مشاوران رئیس جمهوری بدانند که به هیچ وجه، اختیاری برای جنگ ندارند.

نانسی پلوسی روز پنج شنبه در نشست خبری هفتگی خود این مطلب را با توجه به تحولات اخیر بین آمریکا و ایران مطرح کرد و افزود: ما از مقامات کاخ سفید خواسته ایم که برای ادای توضیح درباره خاورمیانه و تصمیم هایی که گرفته اند به کنگره بیایند و امیدواریم در این هفته این کار انجام شود.
وی ادامه داد: مقامات کاخ سفید نباید قانون اساسی را تضعیف کنند و باید مطمئن شوند که کنگره اطلاعات لازم را در اختیار دارد. این مشکل طولانی مدتی است که وجود دارد، ما از مدت ها قبل خواستار ارائه اطلاعات درباره عملکردشان در قبال کره شمالی شده ایم اما مقامات آن را نادیده گرفته و آن درخواست ها را رد کرده اند.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: حتی آنچه را که در ونزوئلا می گذرد را هم گزارش نداده اند. بر اساس مسئولیت ما در قانون اساسی، کنگره مسئول اعلام جنگ است و امیدوارم که مشاوران رئیس جمهوری بدانند که به هیچ وجه، اختیاری برای حرکت به سمت جنگ ندارند.
پلوسی با بیان اینکه آنها نمی توانند از اختیارات خود که در سال 2001 درباره خاورمیانه تصویب شده است، اکنون برای یک جنگ نظامی استفاده کنند، اظهار کرد: خوشحالم که از رئیس جمهوری شنیدم او هیچ تمایلی به این مساله ندارد. یکی از جاهایی که من و رئیس جمهوری توافق داریم این است که هر دوی ما مخالف جنگ عراق هستیم.
به نظر می رسد قانون گذاران آمریکایی از کمبود اطلاعات درباره تصمیم های کاخ سفید نسبت به برخی کشورها همچون ایران، ونزوئلا و کره شمالی عمیقا آشفته هستند.
حتی جمهوریخواهان هم به این مساله اعتراض دارند به گونه ای که لیندسی گراهام هوادار ترامپ هم اظهار کرده است 'آنها باید به ما بگویند که چه قصدی دارند. من در اینکه تهدید، واقعی است شکی ندارم اما فقط آشفته هستم. آنها نمی توانند یک تماس با ما بگیرند و بگویند چه می کنند'.
اشاره رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به مشاوران رئیس جمهوری هم می تواند خطابی به جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ باشد که تئوری حمله به ایران را سالهاست در ذهن می پروراند.
او اعزام ناو آبراهام لینکلن را پیام روشنی به ایران دانست که هرگونه تهدید به نیروهای آمریکایی یا منافع آنها پاسخ خواهد داشت. همچنین فضاسازی های رسانه ای متعددی در غیرعادی جلوه دادن شرایط خاورمیانه و خلیج فارس انجام دادند که تازه ترین آن، انتشار تصویری غیر معتبر در نیویورک تایمز است تا نشان دهند که ایران در حال آرایش نظامی است.
این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و دیگر مقامات کشور بارها تکرار کرده اند، جمهوری اسلامی ایران تمایلی برای جنگ در منطقه ندارد اما همواره برای پاسخ به هر تهاجمی آماده است.
اروپام*1429

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403