به گزارش مهر، سعید جلالی عصر پنجشنبه در آئین افتتاح بخشداری سیراف اظهار داشت: سیراف یک نامی به بلندای تاریخ است و دارای تاریخی درخشان در حوزه دریانوردی است.

وی با بیان اینکه سیراف یک تمدن است اضافه کرد: سیراف یک کلیدواژه است و آن کلیدواژه توسعه دریا محور است. ایران در دورانی امپراطور دریایی دنیا بوده است و هسته اصلی آن خلیج فارس بوده و تفکر مرکزی آن در امثال سیراف بوده است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور بیان کرد: توسعه توسعه محور اساس زندگی خلیج فارس و اهالی این مناطق بوده است و بعد از حضور استعمار شیوه زندگی خشکی‌محور بر دریا خودش را تحمیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: اولین فانوس دریایی مربوط به این مناطق بوده است و اینها نشان می‌دهد که سیراف از نظر توسعه پایدار و متوازن پیشگام بوده است و باید این پیشینه را بازیابد.

جلالی با تاکید بر اینکه تفکر دریا محور و توسعه دریایی باید در کشور نهادینه شود خاطرنشان کرد: علم در علم محدود نمی‌شود و در یک رشته خاص هم محدود نمی‌شود. یکی از بدبختی‌های امروز ما این است که علوم از هم دور افتادند و همه این علوم را در سیرافمی‌توان دید.

وی تصریح کرد: علم قنوات، علم جهت‌یابی، علم مهار منابع طبیعی، علم دریانوردی در سیراف وجود دارد و سیراف یک تمدن بزرگ بوده است و در خودش هم نبوده است. سیرافیک نماد است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور با بیان اینکه این منطقه در آینده در بلندای بزرگ‌تر بدرخشد، افزود: همه باید تلاش کنیم تا سیراف به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد.