تشخیص و درمان بیماری بدون ایجاد برش در پوست


تشخیص و درمان بیماری بدون ایجاد برش در پوست
محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا موفق به توسعه یک میکروسکوپ لیزری شده‌اند که بدون نیاز به ایجاد برش و جراحی قادر به تشخیص و درمان بیماری است.

به گزارش ایرنا، معمولا برای تشخیص و درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان پوست، ایجاد برش در پوست و جراحی ضروری است. برش پوست علاوه بر ایجاد درد، گاهی منجر به بروز عفونت می شود. از طرفی از نظر زیبایی بیمار را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا برای حل این مشکل موفق به ساخت یک میکروسکوپ دقیق لیزری شده‌اند. با استفاده از این فناوری بافت مورد نظر به سرعت اسکن می‌شود و در صورت مشاهده ساختار سلول غیر طبیعی یا مشکوک، یک عمل جراحی فوق‌العاده دقیق انجام می‌شود. دقت این روش به اندازه‌ای است که بافت سالم هیچ آسیبی نمی‌بیند، از طرفی هیچ برشی در سطح پوست ایجاد نمی‌شود.

در این میکروسکوپ با استفاده از باریکه لیزر مادون قرمز فوق سریع امکان تصویربرداری از بافت زنده تا عمق یک میلی‌متری امکان پذیر است. در این روش علاوه بر اسکن دیجیتالی و سریع بافت می‌توان با استفاده از گرمای حاصل از لیزر، بافت مورد نظر را درمان کرد. درمان و تشخیص بیماری در رگ‌های خونی، مغز، چشم، پوست و اندام‌هایی که با باریکه نور قابل دسترسی هستند، امکان‌پذیر است. از طرفی با استفاده از این فناوری می‌توان مسیر عروق خونی را بدون تداخل در محیط و عملکرد اندام‌های مجاور تغییر داد.

توسعه این روش غیر تهاجمی به منزله یک انقلاب در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان پوست محسوب می‌شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است