چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟ (جلوگیری از خشونت)


چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد ؟ چه اتفاقات تلخی کـه با پیشگیری از خشم و عصبانیت می تواند هیچوقت روی ندهد ! متاسفانه برخی فکر می‌کنند با خشم و عصبانت بهتر از حق حق دفاع خواهند کرد. اکثر سریع چیزهای بی ارزش عصبانی می‌شویم و اتفاقات تلخی را رقم می زنیم کـه با کمی صبر و حوصله می‌توان بـه اسانی از اتفاقات تلخ جلوگیری کرد. در زندگی صبوری...

چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟ (جلوگیری از خشونت)

چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد ؟

چه اتفاقات تلخی کـه با پیشگیری از خشم و عصبانیت می تواند هیچوقت روی ندهد ! متاسفانه برخی فکر می‌کنند با خشم و عصبانت بهتر از حق حق دفاع خواهند کرد. اکثر سریع چیزهای بی ارزش عصبانی می‌شویم و اتفاقات تلخی را رقم می زنیم کـه با کمی صبر و حوصله می‌توان بـه اسانی از اتفاقات تلخ جلوگیری کرد.

در زندگی صبوری بهترین راهکار اسـت. مثلاً در ترافیک صبور باشید رانندگان بی اعصاب و پرخاشگر زیاد هستند کـه با صبر و حوصله می توانید بـه اسانی از این موارد عبور کنید.

در مواجه با مشکلات کاری و غیره به جای خشم و اعصبانیت سعی کنید از را منطق پیش بروید و با بررسی دقیق مشکل و پاسخ صحیح خودرا آرام کنید. ما در این جا بـه شـما روش هایی را برای پیشگیری از خشم و اعصبانیت خواهیم گفت کـه در زندگی بـه شـما کمک زیادی خواهد کرد.

عصبانیت مثل سایر احساسات، با تغییرات روانی و بیولوژیکی همراه اسـت. وقتی عصبانی می شوید، ضربان قلب و فشارخون و همینطور سطح هورمون‌های‌ انرژی، آدرنالین و نورآدرنالین، بالا می رود.

اما برای رهایی از این وضعیت چه باید کرد؟ وقتی عصبانی هستید، بهتر اسـت قبل از این کـه کسی شـما را آرام کند، خودتان اینکار را برای خودتان انجام دهید. اما چگونه؟! برای دانستن جواب این سوال، در ادامه این پست همراه مان باشید.

چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟ (جلوگیری از خشونت)

1- احساسات تان را بنویسید

حتماً شنیده اید کـه نوشتن عصبانیت را کاهش می دهد. پس اگر تا بـه حال این روش را امتحان نکرده اید، حتماً اینبار کـه عصبانی شدید، امتحانش کنید. مثلاً اگر از دست فردی ناراحت هستید، نام او و هر انچه در مورد کار‌های‌ او بـه ذهن تان می رسد را روی کاغذ بنویسید.

عصبانیت خودرا در قالب جریان سیال ذهن بیرون بدهید، بعد متن تان را بخوانید و اگر چیز جدیدی بـه ذهن‌تان رسید بـه ان اضافه کنید. در نهایت وقتی دیگر چیزی برای گفتن نداشتید و متن را کامل کردید، ان را پاک کنید. از این پاک کردن بـه عنوان نمادی در جهت رها کردن ان چیز‌هایی استفاده کنید کـه شـما را عذاب می دهند. با این روش، کلی سبک‌تر خواهید شد.

2- از عصبانیت پلی به سمت پیشرفت بسازید

یادتان باشد کـه در هر عصبانیت، یک پیام نهفته اسـت. زمانی کـه شـما از چیزی عصبانی میشوید، از خودتان بپرسید کـه پیام این عصبانیت چیست؟ در واقع عصبانیت تان بـه شـما نشان می دهد کـه چیزی نیاز بـه تغییر دارد. حالا این تغییر ممکن اسـت کـه در اطرافیان، شرایطی کـه در ان هستید تا حتی در خودتان اتفاق افتد؛ بنابر این از ان بـه عنوان وسیله‌ای پیام رسان برای التیام شرایط، استفاده کنید.

3- در مورد عصبانیت تان صحبت کنید

صحبت کردن در مورد عصبانیت با بیان ان فرق دارد. ممکن اسـت کـه شـما عصبانیت تان رابا پرت کردن اشیا، داد و فریاد زدن یا هر رفتار دیگری بیان کنید کـه با صحبت کردن زمین تا آسمان فرق دارد. شـما باید فردی جز طرفی کـه عصبانیت کرده را پیدا کنید ودر مورد عصبانیت تان با او صحبت کنید.

دراین شرایط، یک دوست بهترین گزینه خواهد بود. او بدون هیچ جبهه ای، می تواند از زاویه‌ای دیگر بـه بحث شـما نگاه کند ودر مورد ان نظر دهد. حتی اگر کسی را پیدا نکردید، میتوانید با صدای بلند برای خودتان حرف بزنید. البته ترجیحا جایی باشید کـه کسی صدای شـما را نشوند. با اینکار عصبانیت شـما بـه میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

برای خواندن ادامه مطلب در مورد خشم و عصبانیت روی لینک زیر کلیک نمایید:

حتما بخوانید: 10 پیشنهاد برای کنترل خشم و نفرت

4- سه نفس عمیق بکشید

زمانی کـه شـما عصبانی هستید، بدن شـما نیز عکس العملی منفی بـه این احساس نشان می دهد مثلاً عضلات تان منقبض میشود یا تپش قلب تان بالا می رود. دراین شرایط سه نفس عمیق بکشید. نفس آخر را سعی کنید آهسته‌تر انجام دهید. اینکار شـما را آرام میکند و کمی از عصبانیت درونی تان می‌کاهد. دانشمندان دریافته اند کـه مدار‌های‌ عصبی هنگام تنفس سریع یا نفس نفس زدن، موجب اضطراب و آشفته شدن انسان می شود و وقتی نفس کشیدن آرام و عمیق و شمرده باشد، آرامش عمیق‌تری را هم در پی خواهد داشت.

5- علت عصبانیت تان را دریابید

گاهی وقت‌ها شـما دلیل واقعی عصبانیت تان را نمی دانید. دراین شرایط نباید از ان فرار کنید. در جایی با خودتان خلوت و اتفاقاتی کـه برایتان افتاده را مرور کنید. واقعا چه چیزی شـما را آن قدر عصبانی کرده اسـت؟

در واقع انچه برای شـما دراین وضعیت ضروری ست، درک علت عصبانیت تان اسـت. زمانی کـه ما علت عصبانیت مان را می‌شناسیم، بهتر می توانیم با ان دست و پنجه نرم کنیم و حتی در زمان‌های‌ مشابه، عکس العمل نشان دهیم. پس هر وقت کـه علت ان را فهمیدید، می توانید برای رهایی از این احساس بـه دنبال راه حل باشید.

6- این تمرین را انجام دهید

هر زمان کـه عصبانی شدید، می توانید با چند حرکت ساده، عصبانیت را از خودتان دور کنید: روی یک مبل، صندلی یا حتی زمین بنشینید. پاهایتان را بـه صورت صاف در مقابل تان قرار دهید. دست هایتان را روی ران هایتان بگذارید.

شانه هایتان را شل کنید بـه طوری کـه عضلات اطراف ان نیز آسان و ریلکس شوند و از حالت انقباض درآیند. حال هوا را از بینی بـه داخل بکشید و ان را بـه آرامی از دهن خارج کنید تا اندام شـما در حالتی ریلکس قرار گیرد.

اگر می خواهید کـه این تمرین را در برنامه روزانه تان جای دهید، حداقل ۳ دقیقه در روز برای ان زمان بگذارید، اما اگر در مواقع عصبانیت می خواهید این ترفند را پیاده کنید، ۱ دقیقه همزمان خوبی برایتان اسـت.

چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟ (جلوگیری از خشونت)

7- تصویرسازی کنید

حتماً برای شـما هم پیش آمده کـه ناگهان از کوره در بروید و عکس العملی کـه نباید را از خود نشان دهید. دراین شرایط، یعنی زمانی کـه شـما ناگهان عصبانی میشوید، تصویرسازی کنید.

تمام عکس العمل‌هایی کـه دراین شرایط در گذشته از خود نشان داده اید را مرور کنید، حال بـه دنبال شیوه‌ای جدید باشید. شـما باید اینبار بـه دنبال عکس العمل دیگری، کـه با عکس العمل‌های‌ قبلی تان متفاوت اسـت، بگردید.

همین فکر‌ها در نهایت بـه شـما یاد میدهد کـه عکس العملی مناسب از خود نشان دهید بـه طوری کـه نتیجه متفاوتی نیز از ان بگیرید.

8- پیاده روی کنید

زمانی کـه شـما خیلی عصبانی هستید، از محلی کـه خون تان در آنجا بـه جوش آمده، دور شوید. ۵ دقیقه پیاده روی یا انجام عالیت هایی، چون یوگا می تواند خشم شـما را فرو برد.

البته گاهی فاصله گرفتن فیزیکی از ان شرایط غیرممکن اسـت. دراین شرایط، سعی کنید کـه بـه جای فیزیک، ذهن تان را آنجا دور کنید. مثلاً اگر در ترافیک گیر کرده‌اید و این موضوع اعصاب شـما را بهم ریخته اسـت، موزیک مورد علاقتان را پخش کنید و با ان بلند بخوانید. همین کـه ذهن شـما برای ۵ دقیقه از ان وضعیت دور باشد، آرام‌تر خواهید شد.

چگونه باید خشم و عصبانیت را کنترل کرد؟ (جلوگیری از خشونت)

9- برای خودتان زمان بگذارید

هنگامی کـه از چیزی عصبانی میشوید، بـه ساعت تان نگاه کنید و برای خودتان زمان بگذارید. در زمان تعیین شده شـما حق هیچ کاری ندارید. مثلاً اگر بـه خودتان ۱۰ دقیقه زمان داده اید، در طول این مدت نباید هیچ کاری انجام دهید یا حتی تصمیمی بگیرید.

این زمان بـه شـما این فرصت را می دهد تا در مورد کارهایتان بیشتر فکر کنید. پس از تمام شدن ان؛ نه تنها عصبانیت تان کاهش یافته، بلکه از انجام کار‌هایی کـه هنگام عصبانیت میخواستید انجام دهید نیز خودداری میکنید.

10- خودتان را نیشگون بگیرید

یکی از راه‌هایی کـه خیلی سریع میتواند عصبانیت تان را کاهش دهید، نیشگون گرفتن اسـت. هر زمان کـه احساس کردید دارید از کوره در میروید، سریع خودتان را نیشگون بگیرید.

درست اسـت کـه گاهی زندگی ناعادلانه میشود و دیگران آن طور کـه شـما لایق اش هستید با شـما رفتار نمی کنند، اما نباید بازرسی تان از دست بدهید. در واقع نیشگون گرفتن یادتان می‌آورد کـه شـما نباید تقاص اشتباهات دیگران را پس دهید.

منبع: برترینها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!