آیا گربه شما با مشکلات هاضمه و یا کمبود مواد مغذی مبارزه می کند؟ گاهی اوقات می توانیم در مورد بیماری هایی که بر حیوانات خانگی ما تاثیر می گذارند احساس ناتوانی کنیم، اما یک راه طبیعی و آسان برای ارتقای سلامتی گربه وجود دارد. آنزیم های گوارشی برای گربه ها به طور طبیعی از دستگاه گوارش و عملکرد ایمنی آنان پشتیبانی می کنند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی بهترین آنزیم های گوارشی برای گربه ها می پردازیم.

بهترین آنزیم های گوارشی برای گربه ها

آنزیم های گوارشی تنها برای گربه ها مفید نیستند – آن ها ضروری هستند. آن ها غذاهای پیچیده را به ترکیبات کوچک تر تبدیل می کنند تا بتوانند توسط بدن پردازش و مورد استفاده قرار بگیرند. اما گاهی اوقات, گربه ها (و انسان ها) آنزیم های گوارشی کافی را به طور طبیعی در بدن خود درست نمی کنند که می تواند منجر به علائمی نظیر باد کردگی, تغییرات وزن و تضعیف عملکرد سیستم ایمنی شود.

آنزیم های گوارشی برای گربه ها + فواید و نحوه مصرف آنها

استفاده از آنزیم های گوارشی برای گربه ها می تواند بسیار مفید باشد. نه تنها باعث ایجاد تفاوت در سلامتی گربه شما خواهید شد، بلکه سلامت کلی آن به احتمال زیاد با استفاده از آنزیم های گوارشی افزایش خواهد یافت.

این آنزیم­ها به طور طبیعی در مواد غذایی و اندام های گوارشی گربه ها یافت می شوند اما آنزیم های گوارشی برای گربه ها به صورت مکمل نیز در دسترس هستند. استفاده از مکمل های آنزیمی می تواند به بهبود سلامت گربه کمک کند.

چهار نوع عمده از آنزیم های گوارشی برای گربه ها وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

پروتئاز:

آنزیم های پروتئاز برای تجزیه مولکول های پروتئینی به پپتید و سپس آمینو اسیدها کار می کنند تا آن ها بتوانند هضم شوند. بدون آنزیم پروتئاز، دیواره روده قادر به هضم پروتیین ها نخواهد بود که می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.

آمیلاز:

این آنزیم مسئول کمک به بدن برای تجزیه کربو هیدرات ها به قند ساده است.

لیپاز:

این آنزیم نیز برای تجزیه کردن چربی ها، مانند تری­گلیسیرید، به مولکول های اسید­های چرب و گلیسرول کار می کند. با کمک به تجزیه چربی های رژیم غذایی، چیزی که باقی می ماند می تواند برای انرژی استفاده شود و به راحتی هضم شود.

سلولاز:

سلولاز در روده گربه ها وجود ندارد (همچنین سگ)، اما به شکستن نوعی از فیبر کمک می کند. این اغلب شامل مکمل های آنزیم گوارشی نیز می شود. این نوع آنزیم در مکمل های آنزیم گوارشی در دسترس هستند. گاهی اوقات مکمل های آنزیم گوارشی برای گربه ها نیز شامل پروبیوتیک ها می­شوند.

آنزیم های گوارشی برای گربه ها + فواید و نحوه مصرف آنها

فواید این آنزیم ها برای گربه ها

گربه ها به آنزیم های گوارشی نیاز دارند تا آنچه را که آن ها می­خورند به مواد کوچکتر و ذرات قابل جذب تجزیه کنند تا مواد غذایی را تامین کنند. وقتی آنزیم ها کارشان را انجام می دهند، درشت­مولکول های یافت شده در غذاها به مولکول های کوچکی تبدیل می­شوند که به درستی توسط روده جذب می شوند، در نتیجه سلامت روده گربه شما را حمایت می کنند و اطمینان حاصل می کنند که حیوان شما مواد غذایی لازم برای رشد را دریافت می کند.

به طور معمول، گربه های سالم به طور طبیعی آنزیم های گوارشی تولید می کنند. وقتی این اتفاق نمی افتد، ممکن است متوجه تغییراتی در سلامتی گربه خود باشید. استفاده از آنزیم های گوارشی برای گربه ها می تواند باعث موارد زیر شود:

بهبود هضم غذا کاهش نگرانی های گوارشی مانند گاز و باد کردگی جذب مواد مغذی افزایش عملکرد سیستم ایمنی کاهش حساسیت های غذایی بالابردن سطح انرژی ارتقا وزن طبیعی بدن خارش پوست را بهبود بخشید ارتقای سلامت تنفسی پشتیبانی از رشد سلول افزایش سلامت دندان و لثه افزایش حذف سموم از بدن

آنزیم های گوارشی برای گربه ها + فواید و نحوه مصرف آنها

چرا گربه ها نیاز به آنزیم های گوارشی دارند

شاید در این فکر باشید که چگونه مشکلات سلامتی گربه شما را میتوان با آنزیم های گوارشی بهبود بخشید. از کجا می دانید گربه شما به آنزیم های گوارشی نیاز دارد؟

خب، این واقعاً برای گربه ها یک امر طبیعی است که به آنزیم های گوارشی نیاز دارند، چون غذای آن ها بیش از حد فرآوری شده و با مواد آلی و غیر آلی ساخته شده است. غذای حیوانات خانگی شامل آنزیم های گوارشی نمی­باشند که برای رشد گربه شما ضروری هستند.

اگر گربه شما از اختلال هاضمه رنج می برد و یا حساسیت های غذایی دارد، آنزیم های گوارشی احتمالاً شرایط آن را بهبود خواهند بخشید. اگر گربه شما اسهال یا مدفوع نرم دارد و یا مقدار زیادی گاز معده تولید می­کند، اینها علائم مشکلات هاضمه هستند. همچنین گربه های پیرتر نیز می توانند از مکمل های آنزیم گوارشی بهره مند شوند، زیرا معمولاً آنزیم های کمتری تولید می کنند.

گاهی پانکراس آنزیم های گوارشی کافی تولید نمی کند که می تواند به مسائلی مانند نفخ, یبوست, حساسیت های غذایی و ایجاد بیشتر مواد سمی در بدن منجر شود. این بیماری به نام ” نارسایی مزمن پانکراس ” شناخته می­شود (EPI) و می تواند بر دستگاه گوارش گربه شما تاثیر بگذارد و مانع از توانایی آن در جذب مواد مغذی به درستی شود.

اگر متوجه شدید که گربه شما مبتلا به EPI است, سعی کنید آنزیم های گوارشی را به غذای حیوانات خانگی خود اضافه کنید. اغلب, آنزیم های گوارشی تجویز شده برای بهبود EPI مورد نیاز هستند, بنابراین با یک دامپزشک برای اطلاعات بیشتر در مورد مکمل مناسب صحبت کنید.

آنزیم های گوارشی برای گربه ها + فواید و نحوه مصرف آنها

برای تهیه آنزیم های گوارشی برای گربه­ ها چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

وقتی که یک آنزیم گوارشی را برای گربه خود انتخاب می کنید، دقت کنید که آن شامل پروتئاز، لیپاز و آمیلاز باشد، که برای تجزیه پروتئین ها، کربو هیدرات ها و چربی ها عمل می کنند. برخی مکمل ها همچنین سلولاز دارند که برای تجزیه فیبر کشف شده در دانه های و سبزیجات استفاده می شود.

همچنین می توانید مکمل های آنزیم گوارشی نیز پیدا کنید که پروبیوتیک ها را نیز دارند، که به سلامت سیستم گوارشی گربه شما کمک می کند و تاثیر بیشتری دارد. آنزیم های گوارشی و پروبیوتیک ها یک عمل نیستند، اما هر دو برای سیستم گوارشی و سیستم ایمنی مفید می­باشند.

درست مانند انتخاب هر مکمل رژیم غذایی برای انسان ها، محصولی را انتخاب کنید که از یک شرکت مشهور و قابل اعتماد باشد و در صورت امکان، ارگانیک نیز باشد.

چگونه این آنزیم ها را به مصرف گربه ها برسانیم؟

بهترین راه برای استفاده از آنزیم های گوارشی برای گربه ها، افزودن یک مکمل به رژیم غذایی حیوان تان به صورت روزانه است. شما می­توانید آنزیم های گوارشی را به عنوان آدامس­ های نرم و یا پودر پیدا کنید که می تواند به وعده های غذایی اضافه شود. اگر از پودر در غذای خشک استفاده می کنید، سعی کنید کمی آب به آن اضافه کنید.

دستور تهیه محصول برای مقدار مناسب برای نیازهای سلامت گربه را بخوانید. به خاطر داشته باشید که آنزیم های گوارشی نباید به غذاهای داغ اضافه شوند زیرا غیرفعال خواهند شد.

هشدارها

عوارض جانبی آنزیم های گوارشی برای گربه ها چه هستند؟ اگر شما مقدار زیادی از آنزیم های گوارشی را به گربه خود بدهید، ممکن است با برخی مشکلات هاضمه مثل گاز معده، بی­اختیاری در مدفوع، استفراغ و یا ناراحتی بعد از غذا مواجه شوید. اگر به هرکدام از این مشکل ها برخوردید، با یک دامپزشک درباره بهترین دوز و نوع مکمل برای گربه خود صحبت کنید.