بارداری یک پدیده شگفت انگیز است که به شما امکان می دهد تا یک زندگی جدید را به دنیا بیاورید. اما همه زنان نمی توانند به راحتی این حس را درک کنند، مهم نیست چقدر تلاش می کنند. از دلایل بسیاری در ناباروری، یکی از موارد رایج، انسداد لوله های فالوپ است. در حالی که انسداد در لوله ها می تواند بر احتمال بارداری تاثیر بگذارد، می تواند حل شود و ممکن است بتوانید باردار شوید. در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام، ما به شما بینشی درباره ی انسداد لوله های فالوپ، علائم، علل، انواع و درمان آن می دهیم.

انسداد لوله های فالوپ به چه معناست؟

لوله های فالوپ در انتقال و بارور سازی تخم های لقاح نقش مهمی ایفا می کنند. اما این لوله ها به علت دلایل خاصی که باعث تنگ شدن، انبساط، التهاب، یا انسداد در لوله ها می شوند، ممکن است آسیب ببینند یا مسدود شوند. تقریبا یک سوم زنان می توانند دچار انسداد در لوله ها شوند، که یکی از دلایل رایج ناباروری است.

انسداد لوله های فالوپ؛ علل و درمان انسداد لوله های فالوپ

انسداد لوله های فالوپ می تواند در هر یک از این سه قسمت رخ دهد:

قسمت پروگزیمال (انتهای لوله در نزدیکی رحم) قسمت دیستال (در نزدیکی تخمدان، در انتها) قسمت میانی

برای یک زن آسان نیست که بتواند لوله های مسدود شده یا آسیب دیده را ببیند. اما جستجوی علائم و نشانه ها می تواند به شما کمک کند که بفهمید باید به یک دکتر مراجعه کنید.

نشانه ها و علائم انسداد لوله های فالوپ چیست؟

معمولا تشخیص لوله های فالوپ مسدود شده بدون مداخله پزشکی دشوار است. با این حال، بدن شما علائمی را نشان می دهد که ممکن است به شما کمک کند تا مشکل را شناسایی کنید.

ممکن است درد خفیف یا شدید را در ناحیه شکم تجربه کنید. برخی از زنان ممکن است این درد را فقط در طول دوره قاعدگی تجربه کنند. اما در برخی دیگر، درد می تواند پایدار باشد.

چند نشانه دیگر می تواند شامل دوره های قاعدگی دردناک، تخلیه واژن و درد در هنگام ادرار کردن یا داشتن رابطه جنسی باشد. اگر درد به مدت طولانی ادامه داشته باشد، برای تشخیص با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر انسداد لوله های فالوپ بر باروری

لوله های فالوپ یکی از سه بخش اصلی دستگاه تناسلی زن هستند، دو بخش دیگر تخمدان و رحم هستند. هنگامی که انسداد در لوله های فالوپ وجود دارد، تخم ها نمی توانند از تخمدان ها و از طریق لوله عبور کنند تا به اسپرم برسند که از لحظ پزشکی ناباروری نامیده می شود.

حدود 25 تا 30 درصد موارد ناباروری به علت انسداد لوله فالوپ است. این که آیا آن یک انسداد، زخم یا آسیب در یک لوله یا دو لوله می تواند در میان زنان متفاوت باشد یانه.

انسداد لوله های فالوپ؛ علل و درمان انسداد لوله های فالوپ

علل مسدود شدن لوله های فالوپ چیست؟

هر یک از لوله های فالوپ یا هر دو لوله می تواند مسدود شود. چند دلیل برای مسدودشدن لوله های فالوپ وجود دارد.

1. بیماری التهابی لگن (PID):