هیچ شخص و ارگانی حق تخریب منزل سکونتی حاشیه نشینان چابهار را ندارد


هیچ شخص و ارگانی حق تخریب منزل سکونتی حاشیه نشینان چابهار را ندارد

چابهار- ایرنا- سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری ویژه چابهار در پاسخ به اعتراض شماری از حاشیه نشینان گفت: هیچ شخص و ارگانی حق تخریب منزل سکونتی حاشیه نشینان را ندارد و تنها تعدادی کپر غیرمسکونی توسط یگان حفاظت از اراضی ملی در حاشیه شهر تخریب شده است.

رحمدل بامری عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح ساماندهی مناطق و محلات حاشیه نشین چابهار اظهار داشت: در راستای ساماندهی حاشیه نشینان اقدامات خوبی توسط ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است و از مردم انتظار داریم برای رفاه خودشان در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: یگان حفاظت وظیفه قانونی خود را برای آزادسازی اراضی ملی انجام داده و چند کپر فاقد سکنه و لاستیک ها و چوب های پراکنده شده در محله میرآباد را جمع آوری کرده که همین امر موجب تنش، تجمع و بی نظمی شده است.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار پس از گذشت سالها انتظار به نفع همه و به ویژه ساکنان حاشیه شهر است تا از امکانات برق، آب، راه، طرح هادی، بهداشت، مدرسه و سند مالکیت برخوردار شوند.
بامری در باره اعتراض برخی از حاشیه نشینان تصریح کرد: اعتراضات خیلی گسترده نبوده و اوضاع آرام است.
وی گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی، بیکاری و فقر بیش از 60 هزار نفر از نقاط مختلف سیستان و بلوچستان و روستاهای چابهار برای رفاه بهتر و به امید اشتغال به این منطقه مهاجرت و به دلیل ارزانی زمین در حاشیه شهر سکونت گزیده اند.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: برای رفاه حال حاشیه نشینان و بهره مندی از امکانات اولیه زندگی از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و بزودی شاهد تحول در این منطقه خواهیم بود.
وی خواستار تسریع در ساماندهی مناطق حاشیه نشین میرآباد، مرادآباد، جنگلوک، رمین، عثمان آباد، نوک آباد، تیس، هوت آباد واحمدآباد شد و افزود: چنانچه فکری برای این مناطق نشود کم کم در آینده مردم با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.
به گزارش ایرنا شماری از حاشیه نشینان محدوده محلات میرآباد و مرادآباد چابهار بدنبال تخریب تعدادی از کپرهای این محلات توسط یگان حفاظت و حراست از اراضی ملی سازمان ملی زمین و مسکن روز پنجشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند.
برخی از این افراد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توجه بیشتر مسئولان به حل مشکلات رفاهی، برقرسانی، آب، بهداشت، مدرسه و سند مالکیت اراضی سکونتی خود پس از گذشت بیش از سه تا چهار دهه را خواستار شدند.
یکی از ساکنان محله میرآباد که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: از روز گذشته خبرها و شایعاتی مبنی بر تخریب خانه های حاشیه نشینان به گوش می رسید که برای جلوگیری از این اقدام با نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان و معتمدان تماس گرفته و موارد نگرانی را گوشزد کردیم.
یکی دیگر از حاشیه نشینان معترض گفت: برای بیان مشکلات و گرفتاریهای خودمان به فرمانداری مراجعه کردیم و خواستار حل مشکل چند ساله شدیم.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: صبح امروز که تعدادی از ماموران یگان حفاظت از اراضی ملی و راه و شهرسازی برای تخریب کپرها آمدند ساکنان محله فکر کردند که تمامی خانه ها و مسجد محله تخریب می شود به همین دلیل تجمع کردیم.
وی خاطر نشان کرد: این در حالیست که برخی از ماموران یگان حفاظت اعلام کرده اند براساس دستور و حکم صادره باید این اراضی ملی از وجود کپر پاکسازی و تسطیح و زمین ها به افراد واجد شرایط واگذار شود.
بیان مطالب غیر کارشناسی توسط برخی افراد، شایعه پراکنی افراد مغرض و سودجو و سوءاستفاده ضد انقلاب از این مسائل زمینه ساز بروز تشنج در میان حاشیه نشینان شده و برخی افراد تحت تاثیر القائات ضد انقلاب و دریافت پول اقدام به مصاحبه با تعدادی نوجوان و جوان تبعه غیرمجاز خارجی که خود را به جای افراد بومی معرفی می کنند کرده و فیلم و کلیپ تهیه شده از آنان را در فضای مجازی منتشر کرده و عامل ایجاد تنش، اختلاف و تشنج در جامعه حاشیه نشینان شده اند.

**30 کپر فاقد سکنه در منطقه حاشیه شهر چابهار تخریب شد
فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن کشور نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای ساماندهی مناطق حاشیه شهر در 24 ساعت گذشته تعداد 30 کپر متروکه و فاقد سکونت در حاشیه شهر چابهار و محدوده گلشهر و میرآباد توسط این یگان تخریب شده است.
حسین شیخ ثانی افزود: با تخریب این تعداد کپر فاقد سکونت حدود سه هکتار به ارزش 900 میلیون تومان از اراضی ملی آزاد سازی و برای ساماندهی بخشی از جمعیت حاشیه نشین آماده شده است.
وی بیان کرد: اراضی آزاد شده پس از تسطیح، قطعه بندی و پیش بینی کاربری های مختلف به خود مردم حاشیه نشین شهر چابهار واگذار می شود.
وی ادامه داد: هیچکس حق تخریب واحدهای کپرنشین که در آن مردم زندگی می کنند را ندارند و ما تمامی جوانب را در نظر می گیریم.
وی گفت: متاسفانه شماری از ساکنان مناطق حاشیه شهر پس از مشاهده خودرو و نیروهای یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به خودرو حمله ور شده و با پرتاب سنگ و چوب به این خودرو آسیب وارد کردند.
فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن کشور ادامه داد: تمام اقدامات انجام شده در حاشیه شهر به نفع مردم است تا حداقل از امکانات اولیه بهره مند و این مناطق ساماندهی اصولی شوند.

رئیس اداره راه وشهرسازی چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه عده ای به دنبال تنش و آلوده کردن اوضاع و دوچندان کردن مشکلات در حاشیه شهر هستند.
علی بامری افزود: ساماندهی مناطق حاشیه باید انجام شود و نباید عده ای برای جمع آوری لاستیک هایی که برای حصارکشی اراضی ملی حاشیه شهر بکار می رود، ناراحت باشند.
وی بیان کرد: قرار است بخشی از جمعیت حاشیه شهر چابهار در اراضی 55 هکتاری محله میرآباد ساماندهی شوند و این امر نیاز است تا مکان هایی که توسط عده ای سودجو تصرف شده و فاقد سکنه هستند تخریب و برای سکونت جمعیت مورد نظر آماده سازی شوند.
وی ادامه داد: اقدامات خوبی در سالهای اخیر در مناطق حاشیه شهر انجام شده است و باید مسئولان هر چه سریعتر با هماهنگی یکدیگر این مناطق را ساماندهی کنند.
3043 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران