سوال ظریف از جهان متمدن/ظریف، بولتون را از کاخ سفید اخراج می‌کند؟!


سوال ظریف از جهان متمدن/ظریف، بولتون را از کاخ سفید اخراج می‌کند؟!

محمد جواد ظریف گفت : تیم B با اقدامات جنگ طلبانه، دست به خودکشی [سیاسی] خواهد زد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه کشورمان در روز پنچ شنبه در جریان سفر به ژاپن گفت‌وگویی صریح و مشترک با سه رسانه مطرح ژاپنی ( ان اچ کی / کیودو / تی بی اس) انجام داد.

ظریف در این مصاحبه در خصوص آخرین تحولات برجام و اقدامات عملی ایران، انتظار از جامعه جهانی و ... سخن گفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در بخشی از این مصاحبه گفت : تیم "B"با اقدامات جنگ طلبانه، دست به خودکشی [سیاسی] خواهد زد.

وی همچنین گفت: آیا جهان متمدن، قلدری رژیم آمریکا علیه کسانی که قانون را رعایت می کنند و قطعنامه شورای امنیت را اجرا می‌کنند، می‌پذیرد؟!

سوال ظریف از جهان متمدن/ظریف، بولتون را از کاخ سفید اخراج می‌کند؟!

ظریف، جان بولتون را از کاخ سفید اخراج می کند؟!

آریا نوشت: همزمان با هشدارهای ظریف درباره نقشه های جان بولتون برای خروج از برجام و نقش تیم "ب" در جنگ فاجعه بار عراق، رسانه های مطرح جهان از تشدید اختلاف میان جان بولتون با پامپئو و ترامپ سخن می گویند. به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، روزی نیست که بولتون و مایک پمپئو وزیر امور خارجه دعوا و مشاجره نداشته باشند.

نشریه نشنال اینترست در گزارشی به قلم کورت میلز " نوشت: برای جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا این روزها هم می تواند بهترین دوران و هم بدترین دوران باشد، بسته به زمان طرح این پرسش و اینکه از چه کسی این سئوال را بپرسید ، این ایام یا می تواند لحظه پیروزی نهایی بولتون باشد یا آخرین لحظات ماموریت مشاور امنیت ملی ترامپ در کاخ سفید.

نویسنده در ادامه تاکید می کند دو منبع آگاه به من گفتند رئیس شورای امنیت ملی دولت ترامپ به خاطر تعقیب سیاست هایش در باره ایران، ونزوئلا و کره شمالی، زیاده از حد دست به کارهای خطرناک زده است و ممکن است به زودی راه خروج از کاخ سفید به بولتون نشان داده شود.وی افزود: یک مقام دولتی ارشد سابق به من گفت شنیده است ترامپ می خواهد جان بولتون را از سمت خود برکنار کند.
ولی آیا واقعا همین طور است؟ چون بولتون چهار نعل برنامه های خود را در کاخ سفید پیش می برد.
ترامپ هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود : جان بولتون در خصوص برخی مسائل دیدگاه های تندی دارد ولی این خوب است. من واقعا جان را دوست دارم، او خیلی شگفت انگیز است. من او را در برخی موضوعات آرام می کنم . آدمهای مختلفی اطراف من هستند. من بولتون را دارم و دیگران را که تا حدودی از وی آرام تر هستند.ولی تضمین های رئیس جمهور در این باره موجب نشده است تا گمانه زنی های داغ در واشنگتن و دیگر پایتخت ها مبنی بر بروز اختلافات فاحش میان ترامپ و بولتون و اینکه این مشاور امنیت ملی آمریکاست که سکان هدایت رویارویی جهانی واشنگتن را بر عهده دارد نه خود ترامپ ، فروکش کند.
دعوا از این فراتر می رود: یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا و یکی از مقامات سابق دولتی هر دو گزارش داده اند روزی نیست که بولتون و مایک پمپئو وزیر امور خارجه دعوا و مشاجره نداشته باشند.
کالین کال از مقامات سابق دولت اوباما در مقاله ای در لس انجلس اعلام کرده بود : این جهان جان بولتون است ، ترامپ فقط در این جهان زندگی می کند.
همچنین داگلاس مک گریگور که از او به عنوان رقیب بولتون و جانشین احتمالی وی یاد می شود در نشریه اسپکتیتور Spectator نوشت : جان بولتون مایه دردسر است ... مشاور امنیت ملی ترامپ خطرناک تر شده است... به ویژه برای ایده ها و افکار رئیس جمهور .

ترامپ از جان بولتون سرخورده شده است
روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: دولت ترامپ در تقابل با ایران به حالت آماده‌باش کامل درآمده است. اما به باور چندین مقام آمریکایی، دونالد ترامپ از برخی از مشاوران ارشدش که به باور او می‌توانند آمریکا را با ایران درگیر یک منازعه کنند و وعده او را درباره خروج آمریکا از منازعات خارجی پرهزینه زیر سؤال ببرند، سرخورده شده است. ترامپ برای حل اختلافات، راهکاری دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و می‌خواهد با رهبران ایران مستقیماً صحبت کند.
روزنامه واشنگتن پست در ادامه این مطلب آورده است: همچنین به باور تعدادی از مقامات آمریکایی و اروپایی، مخالفت‌ها با چگونگی ارزیابی و واکنش به اطلاعات جدید مرتبط با رفتار ایران که تعدادی از مقامات آمریکایی آن را تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه می‌دانند، به تشدید اختلاف میان واشینگتن و متحدان خارجی آن منجر شده است.
یک مقام ارشد دولت آمریکا که به مکالمات ترامپ درباره جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اشراف دارد می‌گوید ترامپ هفته گذشته و در اوایل هفته جاری درباره آنچه او طرح‌ریزی برای جنگ می‌داند و آن را پیشی گرفتن از تفکرات خودش ارزیابی می‌کند، خشمگین شد.
این مقام می‌گوید: «آن‌ها (بولتون و ترامپ) به سرعت در حال جلو زدن از تفکرات خودشان هستند و ترامپ از این وضع ناخرسند است. تلاش‌هایی آغاز شده است تا موضع بولتون، پامپئو و سایرین به یکدیگر نزدیک شود.»
بولتون که پیش از پیوستن سال گذشته‌اش به کاخ سفید به دنبال تغییر رژیم در ایران بود، در قیاس با ترامپ در نقطه متفاوتی قرار دارد؛ گرچه رئیس‌جمهور آمریکا نیز مدت‌ها پیش از به خدمت گرفتن بولتون، سرسختانه از سیاست‌های ایران انتقاد می‌کرد. این مقام می‌افزاید: «ترامپ می‌خواهد با ایرانی‌ها صحبت کند، یک توافق می‌خواهد و به مذاکره با دولت ایران متمایل است.»
این مقام که همانند سایرین تنها به شرط محفوظ ماندن نامش با واشینگتن پست سخن گفت، افزود: «او (ترامپ) درخصوص این حجم از صحبت‌ها درباره تغییر رژیم احساس خوبی ندارد؛ مباحثی که برای او طنینی از مباحث مرتبط با حذف صدام حسین-رئیس‌جمهور عراق- پیش از هجوم نظامی آمریکا به این کشور در سال 2003 به شمار می‌رود.»
به گفته این مقام، گرچه ترامپ تقریباً به طور مداوم درباره بولتون غر و لند می‌کند، نارضایتی او از مشاور امنیت ملی‌اش به سطح نارضایتی او از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه اسبق ترامپ نرسیده است.

هشدار ترامپ به رئیس جمهور آمریکا درباره نقشه های بولتون
چند روز پیش ظریف با ضمیمه کردن طرح جان بولتون برای خروج از برجام درباره نقشه های بولتون به رئیس جمهور آمریکا هشدار داد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با ضمیمه کردن طرح جان بولتون برای خروج از برجام پیش از سمت فعلی او خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت:
« آقای ترامپ! قابل توجه در صورتی که قبلاً ندیده باشید. پیش از این که جان بولتون را به کار بگیرید، این طرحی بود که وی و همدستانش در "تیم بی" برای ایران داشتند. یک نقشه مفصل برای اطلاعات جعلی، جنگ دائمی و حتی پیشنهادات توخالی برای مذاکره. تنها تفاوت این بود که در آن طرح، شماره تلفن گنجانده نشده بود.
در همین حال روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت من در مصاحبه هایی در ماه آوریل "حوادث" را پیش بینی کردم؛ نه به این دلیل که من نابغه ام، بلکه به این دلیل که تیم "ب" علنا در حال دنبال کردن دستورالعمل جان بولتون هستند (ظریف به مقاله ای به قلم بولتون به تاریخ 28 اوت در نشنال ریویو لینک داده است با عنوان "چطور می توان از توافق هسته ای ایران خارج شد.به هر حال، نیمی از تیم "ب" به شدت در جنگ فاجعه بار عراق دست داشتند. (ظریف به اظهارات نتانیاهو در سال 2002 درباره منافع جنگ با صدام لینک داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق