هاآرتص: رایزنی درباره ایران، هدف احتمالی سفر ناگهانی رییس‌جمهور سوییس به آمریکاست


هاآرتص: رایزنی درباره ایران، هدف احتمالی سفر ناگهانی رییس‌جمهور سوییس به آمریکاست

یک روزنامه صهیونیستی ضمن اعلام خبر سفر ناگهانی رئیس‌جمهور سوییس به آمریکا نوشت که احتمالاً سفر وی با هدف رایزنی درباره ایران صورت گرفته است.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت که «اولی مائورر» رئیس‌جمهور سوییس در یک سفر از پیش اعلام نشده، در حالی عازم واشنگتن شد که برخی تحلیلگران معتقدند که هدف این سفر گفت‌‌وگو درباره موضوع ایران و تنش‌های اخیر در منطقه است.
طبق این گزارش، کاخ سفید روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که مائورر امروز (پنجشنبه) برای یک دیدار برنامه‌ریزی نشده با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وارد واشنگتن خواهد شد تا احتمالاً در خصوص روابط آمریکا با ایران رایزنی‌ کند.
این روزنامه اسرائیلی به نقل از برخی تحلیلگران واشنگتن مدعی شد که این نشست از پیش اعلام نشده احتمالاً بر افزایش تنش‌های میان آمریکا و ایران متمرکز خواهد بود و ادامه داد که سفر رئیس‌جمهور یک کشور بدون اعلام قبلی، اقدامی غیرمعمول است.
این سفر در حالی انجام گرفته است که اواخر هفته گذشته، ترامپ بعد از یکسری اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران از جمله اعزام ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکن‌های آمریکا به خلیج‌فارس به بهانه مقابله با تهدیدات ایران، در خصوص گفت‌وگو با ایران ابراز علاقه کرد و گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند.»
پس از آن نیز، یک منبع دیپلماتیک آمریکایی اعلام کرد، کاخ سفید شماره تلفنی در اختیار سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) قرار داده تا تهران بتواند با واشنگتن تماس بگیرد.
بنا به گزارش هاآرتص، اوایل هفته، چندین رسانه گزارش کردند که دولت ترامپ از سوئیس درخواست کرده تا از جانب آمریکا، پیام‌هایی را به ایران ابلاغ کند.
این گزارش ادامه می‌دهد که قرار است، مائورر و ترامپ در ساعات پایانی صبح امروز به وقت محلی با یکدیگر دیدار کنند.
کاخ سفید اعلام کرد که «دو رهبر در خصوص شراکت آمریکا و سوئیس در موضوعاتی همچون نقش سوئیس در تسهیل روابط دیپلماتیک و دیگر موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد».
از طرف دیگر، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرد که ترامپ رویکرد دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و تمایل دارد از وعده خود برای خودداری از جنگ‌های پرهزینه حمایت کند و نگران است که مشاوران ارشد وی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، او را برای تقابل با ایران دستپاچه کنند.
واشنگتن‌پست به نقل از برخی مقامات گزارش کرد که ترامپ از برنامه‌ریزی‌‌هایی برای آمادگی برای جنگ ناامید شده است و از صحبت درباره تغییر نظام نیز ناخشنود است.
برخی منابع می‌گویند ترامپ تمایلی به پاسخگویی از طریق اعمال زور ندارد مگرآنکه ایران یک «اقدام بزرگ» انجام دهد.
واشنگتن‌پست در گزارش خود نوشت که مقامات می‌گویند که مقامات پنتاگون «به صورت یکپارچه» از ایده بازدارندگی بیش از تقابل حمایت می‌کنند و گفته می‌شود که مقامات مدنی از جمله «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا از چنین ایده‌ای حمایت می‌کنند.
در روزهای گذشته رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی، از جمله به انتشار شایعه احتمال اعزام ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به منطقه، تلاش کرده‌اند فزایی تنش‌آلود در قبال ایران ایجاد کنند. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتقادهای گسترده از گرایش‌های جنگ‌طلبانه برخی مقام‌های ارشد دولت او، گزارش مربوط به اعزام نظامیان آمریکایی به منطقه را رد کرده و بار دیگر مدعی شده که اطمینان دارد که ایران با آمریکا مذاکره می‌کند. (جزئیات بیشتر)
هاآرتص به نقل از واشنگتن‌پست درباره سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به عراق نوشت که سفر پامپئو به بغداد در راستای تمایل واشنگتن از دیپلماسی به جای جنگ با ایران بوده است.

م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟