واشنگتن‌پست: ترامپ از تلاش برای درگیری با ایران ناخرسند است


واشنگتن‌پست: ترامپ از تلاش برای درگیری با ایران ناخرسند است

یک روزنامه آمریکایی به نقل از برخی مقام‌های دولت این کشور مدعی شده ترامپ از برخی برنامه‌ریزی‌های خودسرانه در دولت او برای درگیری با ایران ناخرسند است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از برخی تلاش‌ها در دولت او برای کشاندن واشنگتن به درگیری نظامی با ایران ناخشنود است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته ترامپ فکر می‌کند برخی از مشاوران او قصد دارند ایالات متحده را به درگیری نظامی با ایران بکشانند؛ او این را بر خلاف وعده دیرینه‌اش برای دوری‌گزینی از جنگ‌های پرهزینه می‌داند و به همین سبب، از بابت چنین تلاش‌هایی ناخرسند است.

واشنگتن‌پست به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشته ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که از رایزنی‌های ترامپ با «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا آگاه است ادعا کرده او هفته گذشته از برنامه‌ریزی‌های شبه‌جنگی که در دولتش انجام شده، عصبانی شده است.

این مقام آمریکایی گفت: «آنها دارند سر خود پیش می‌روند و این ترامپ را عصبانی کرده است. بولتون، پامپئو و دیگران در تلاشند خودشان را با ترامپ همسو کنند.»

واشنگتن‌پست نوشته بولتون که قبل از پیوستن به کاخ سفید در سال گذشته مستقیماً خواستار تغییر نظام ایران شده بود نقطه نظرات کاملاً متفاوتی با ترامپ نسبت به ایران داد. یک مقام آمریکایی گفت ترامپ می‌خواهد با ایرانی‌ها گفت‌وگو کند، به دنبال توافق است و پذیرای مذاکره با دولت ایران است.

مقام آمریکایی گفت: «او از این همه حرف درباره تغییر نظام خرسند نیست.»

گزارش واشنگتن‌پست و ادعاهای مطرح‌شده از قول مقام‌های دولت آمریکا را از طرف دیگر می‌توان در راستای نوعی فضاسازی برای ترسیم واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره دانست.

برخی تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.

ترامپ چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفت که دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند. او در همان نشست گفت که «جان بولتون» قدری تند است و او مجبور است مواضعش را تعدیل کند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته با آنکه ترامپ از بولتون گلایه‌مند است نارضایتی او قابل مقایسه با میزان ناخرسندی‌اش از «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا که در نهایت از سمتش کنار گذاشته شد نیست.

یک مقام کاخ سفید به واشنگتن‌پست گفته ترامپ، مگر در صورتی که اقدام بزرگی از طرف ایرانی‌ها انجام شود، قصد استفاده از زور علیه تهران ندارد.

ترامپ شامگاه چهارشنبه هر گونه اختلاف داخلی در دولتش برای تصمیم‌گیری در خصوص ایران را رد کرد.

او در توئیتر نوشت: ««رسانه جعلی واشنگتن‌پست و جعلی‌تر از آن نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره جدال‌های درونی در درون دولت من در خصوص سیاست‌های قاطعانه‌ام در آمریکا نوشته‌اند. اصلاً جدال داخلی در کار نیست.»

ترامپ در توئیتی دیگر نوشت: «نظرات مختلف ابراز می‌شوند و من تصمیم نهایی و قطعی را می‌گیرم- فرایند بسیار ساده‌ای است. همه جوانب، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها پوشش داده می‌شوند. مطمئنم ایران به زودی خواستار گفت‌وگو می‌شود.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان