افشاگری حسنی مبارک پس از 8 سال/ نکات پنهان جهان عرب رو شد


افشاگری حسنی مبارک پس از 8 سال/ نکات پنهان جهان عرب رو شد

ایسنا نوشت: رئیس جمهور پیشین مصر برای اولین بار از زمان برکناری در فوریه 2011، با یک خبرنگار کویتی مصاحبه کرد.

به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، فجر السعید، خبرنگار کویتی پس از مصاحبه با حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر توییت کرد: مبارک در این مصاحبه اسرار و زوایای پنهانی از حمله عراق به کویت را افشا کرد و درباره پیامدهای معامله قرن سخن گفت و اطلاعاتی از جنگ ششم اکتبر و بازپس‌گیری شبه جزیره سینا و نیز نقش آمریکا و روسیه در خاورمیانه ارائه کرد.

بر اساس توییت‌های خبرنگار کویتی، مبارک تاکید کرد: به شیمون پرز گفتم شما می‌خواهید اتحادیه عرب را بترسانید؟ دست از این حرف‌ها بردارید، اتحادیه عرب خانه اعراب است.

وی افزود: به کلینتون کاملا واضح و روشن گفتم که هیچ رهبر عربی وجود ندارد که بتواند از قدس دست بکشد و تلاش برای تحمیل راه‌حل‌هایی ناعادلانه برای پرونده خاورمیانه به دلیل ایجاد اختلال در توازن قوا هرگز صلح یا همکاری دائمی را موجب نخواهد شد بلکه احتمال دارد در هر زمانی شرایط بحرانی شود.

فجر السعید همچنین توییت کرد، حسنی مبارک گفت: اسحاق رابین را به مذاکره با سوری‌ها تشویق کردم، سوری‌ها نمی‌خواستند ما از مذاکرات اطلاع پیدا کنیم، رابین به من اطلاع داد که با سوریه توافق کرده که این کشور خاک خود را خواهد گرفت اما مساله مورد اختلاف آنها مخالفت سوری‌ها با ایجاد روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها بود، پس از ترور رابین سوری‌ها قصد اجرای توافقنامه را داشتند که با روی کار آمدن نتانیاهو این فرصت از دست رفت و تمام شد.

مبارک از زمان برکناری از قدرت و چندین سال حبس و محاکمه، گفت‌وگوی مطبوعاتی تصویری انجام نداده بود تنها فجر السعید در سال ۲۰۱۵ مصاحبه مکتوبی با مبارک را منتشر و اعلام کرد که این گفت‌وگو تلفنی انجام شده است.

۲۳۲۳

کد خبر 1260673

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس