نشت کیسه آب جنین، چه علائمی دارد؟


نشت کیسه آب جنین، چه علائمی دارد؟

در هفته بیست و دوم بارداری هستم نشتی کیسه آب جنین چگونه است؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام. من در هفته بیست و دوم بارداری هستم و همش احساس می کنم خیلی خیس می شم و وسواس گرفتم که نکنه کیسه آب جنین نشتی داشته باشه. می شه علائم سوراخ شدن کیسه آب رو توضیح بدین؟
پاسخ دکتر نوشین نظری، متخصص زنان و زایمان:
سوراخ شدن کیسه آب علامت واضح و مشخصی ندارد. گاها از نشتی ساده تا آبریزش واضح می تواند متفاوت باشد. برای اطمینان، تنها راه صد‌ در‌ صد تشخیصی سوراخ شدن کیسه آب، انجام تست های خاص در زایشگاه و یا آزمایشگاه است که با این تست صد در صد می تواند تعیین کرد که کیسه آب نشتی دارد یا خیر.
مهم ترین مطالب در این‌باره:
کیسه آب جنین به زودی پس از لقاح با مایع پر می شود، گاهی اوقات در دو هفته اول بارداری مقدار مایع همانطور که نوزاد رشد می کند افزایش می یابد و سپس در حدود 38 هفته بارداری کاهش می یابد. بلافاصله قبل یا در طی زایمان کیسه پاره می شود و مایع از مهبل تخلیه می شود.

کیسه آب جنین چیست و چه اهمیتی برای رشد نوزاد دارد؟
کیسه آمنیوتیک یا همان کیسه آب جنین متشکل از دو غشا نازک شفاف، مشیمه و مشیمه خارجی است ، همانطور که روشن است مشیمیه خارجی لایه خارجی را تشکیل می دهد مشیمیه داخلی شامل لایه داخلی است که مایع آمنیوتیک را حفظ می کند. به عنوان " کیسه آب " یاد می شود که اغلب زنان باردار از آن اطلاع دارند این است زمانی که زایمان شروع می شود کیسه آمنیوتیک به وسیله ماما یا پزشک شکسته می شود و باعث آغاز فرآیند زایمان می شود. مایع آمنیوتیک، مایع زرد و کمی مایل به زرد در کیسه آمنیوتیک است که نوزاد را در رحم احاطه می کند. نوزاد در کیسه آمنیوتیک رشد می کند، با مایع آمنیوتیک احاطه می شود، وقتی یاد می گیرد اندام های خود را حرکت دهد، چشمانش را باز کند و نفس بکشد. سطح مایع آمنیوتیک معمولا در حدود 800 میلی لیتر قرار می گیرد و در بیشتر موارد تا حدود 600 میلی لیتر زمانی که زن به 40 هفته می رسد کاهش می یابد.

نشت کیسه آب جنین، چه علائمی دارد؟

نقش کیسه آب جنین چیست؟
این مایع نوزاد متولد نشده را تا زمان تولد، حفاظت و دمای بدن را تنظیم می کند اما این تنها نقش حیاتی آن نیست، نقش های اصلی دیگر کیسه آب جنین شامل :
- کیسه آب جنین از فشار به جنین، بند ناف و جفت جلوگیری می کند.
- کاهش صدمات فیزیکی از وظایف کیسه آب جنین است.
- کیسه آب جنین موجب امکان پذیر کردن حرکات جنین می شود که این عامل یکی از عوامل اصلی در رشد اندام ها است.
- مقابله در برابر عوامل بیماری زا به عهده کیسه آب جنین است.
- نقش کیسه آب جنین در تامین مقدار کمی از احتیاجات غذایی جنین و پیشبرد روند تکامل ریه آن حیاتی است.
- کیسه آب جنین به سرویکس (دهانه رحم) هنگام زایمان کمک می کند.
- نقش و عملکرد مایع موجود در کیسه آب جنین

نشت کیسه آب جنین، چه علائمی دارد؟
چارچوب زمانی کیسه آب جنین
کیسه آب جنین به زودی پس از لقاح با مایع پر می شود؛ گاهی اوقات در دو هفته اول بارداری مقدار مایع همانطور که نوزاد رشد می کند افزایش می یابد و سپس در حدود 38 هفته بارداری کاهش می یابد. بلافاصله قبل یا در طی زایمان کیسه پاره می شود و مایع از مهبل تخلیه می شود.
رنگ مایع کیسه آب جنین و وظیفه ی این مایع : مایع آمونیتیک مایع زرد کم رنگ است که به منظور ضربه گیر نوزاد متولد نشده را از تکان و ضربه نگه می دارد . دمای ثابت را ایجاد می کند و در حفظ دمای ثابت بدن به فرزند متولد نشده کمک می کند. مایع به کودک اجازه می دهد آزادانه حرکت کند و ماهیچه های رو به رشد برای ایجاد سیستم عضلانی اسکلتی عضلانی تمرین می کند. این کار باعث رشد ریه می شود چون نوزاد شروع به تنفس مایع آمنیوتیک می کند تا ریه هایش را استحکام بخشد و مایع را قورت دهد و دستگاه گوارش بهبود یابد . کلیه ها رشد می کند همانطور که نوزاد در مایع ادرار می کند .
خطرات پاره شدن کیسه آب جنین: پاره شدن زودرس کیسه آب جنین که اغلب به عنوان شکستن آب نیز شناخته می شود خطر عفونت را برای نوزاد متولد نشده افزایش می دهد و نیاز به مشاهده پزشکی دارد. زایمان معمولا در زنانی که طولانی مدت کیسه آمنیوتیک تا قبل از شروع زایمان ،پاره شده دشوار است اگر کیسه آمنیوتیک پاره نشده باشد ، پزشک یا قابله ، کیسه را پاره می کند تا زایمان را آغاز کند .
هشدار
مقادیر ناکافی مایع آمنیوتیک الیگوهیدرآمینوس ،گفته می شود ممکن است نشانه ای از پارگی غشا، اختلال عملکرد جفت یا ناهنجاری جنین باشد. مقدار بیش از حد مایع آمنیوتیک، دیابت حاملگی یا نقص های مادرزادی را نشان می دهد.

نشت کیسه آب جنین، چه علائمی دارد؟

علائم پارگی کیسه آب جنین
علامت پارگی کیسه آب، نشت و خروج مایع از واژن است. راه تشخیص نشت مایع آمنیوتیک از ادرار این است که بوی آن را استشمام کنید. اگر بوی آن مانند بوی آمونیاک باشد، احتمالاً ادرار است. اما اگر دارای بوی تا حدودی شیرین باشد، احتمالاً مایع آمنیوتیک می باشد. اگر احتمال پارگی کیسه آب وجود دارد، با پزشک خود تماس بگیرید تا فوراً تحت معاینه و بررسی قرار بگیرید.
عواملی که باعث پارگی کیسه آب جنین می شود:
- سیگار کشیدن در دوران بارداری
- سابقه پارگی قبلی کیسه آب
- ابتلا به بیماریهای مقاربتی خاص
- عفونت باکتریایی واژن
- جدا شدن جفت
- خونریزی مزمن واژن در دوران بارداری
- چندقلوزایی
- کیسه آب جنین

علائم نگران کننده پارگی کیسه آب جنین
در اغلب موارد، علت پارگی زودرس کیسه آب ناشناخته است. برخی از علل یا عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- عفونت های رحم، دهانه رحم یا واژن
- کشش بیش از حد غشای آمنیوتیک
- سیگار کشیدن
- سابقه عمل جراحی و یا بیوپسی (نمونه برداری) گردن رحم
- سابقه پارگی زوردرس کیسه آب و پارگی زودرس کیسه آب قبل از ترم در بارداری قبلی
- بسیاری از زنانی که دچار پارگی زودرس کیسه آب می شوند، دارای عوامل خطر نیستند.

راه حل جلوگیری از الیگوهیدرآمینوس و ناکافی بودن مایع کیسه آب جنین
اگر نقص های مشکوک مادرزادی وجود داشته باشند، ممکن است پزشک برای بررسی مایع آمنیوتیک برای نقص های کروموزوم یا نشانه های دیگر از نقص های مادرزادی، استفاده کند. این کار با قرار دادن یک سوزن باریک بلند در شکم، پاره شدن کیسه آمنیوتیک و کشیدن 2 قاشق سوپ خوری مایع آمنیو تیک انجام می شود. این کار به طور کلی در 16 هفته انجام می شود اگر شرایطی مانند Spina Bifidaمشکوک هستند.Amniocentesis با 1 در 400 ریسک سقط جنین همراه با برخی برآوردها به میزان 4 در 400 به دست آمده است.تصور غلط این باور که، شنا کردن یا حمام کردن در طول بارداری باعث می شود که آب وارد رحم شود و باکتری ها وارد مایع آمنیوتیک شود ، کاملا بی پایه و اساس است. آب وارد واژینال نمی شود و هنگام استحمام یا شنا به رحم میرود.
در برخی موارد یک زن ممکن است بیش از حد یا کم مایع آمنیوتیک داشته باشد. داشتن بیش از حد آن پلی هیدرامینوس کم آن الیگوهیدرآمینوس نام دارد. در هر دو صورت، ممکن است یک زن در طول دوران بارداری نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

عوارض پارگی یا سوراخ شدن کیسه آب جنین
- احتمال زایمان زودرس و نارس بودن جنین و همچنین احتمال زایمان به صورت سزارین زیاد می‌شود.
- احتمال بروز عفونت در مادر و جنین بالا می‌رود.
- محیط برای ادامه حیات جنین نامناسب شده و اکسیژن کافی به بدن او نمی‌رسد.
- احتمال ایجاد مشکلات تنفسی و صدمات مغزی در جنین زیاد می‌شود.
- افت فشارخون در مادر.
- خروج زودهنگام جفت از بدن مادر ممکن است به هنگام پاره شدن کیسه مادر اتفاق بیفتد.
- احتمال مرگ‌ومیر مادر و جنین در این حالت زیاد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن