دجالِ روایات ظهور، همین تمدن اروپایی است!


دجالِ روایات ظهور، همین تمدن اروپایی است!

در گیرودار جنگ جهانی دوم (1320 ـ 1324)، وقتی که قتل و کشتار در سراسر اروپا فراگیر شد، و آثار فقر و فاقه در کشورهای دیگر از جمله ایران پدیدار گشت، تمام آمال و آرزوها در باره بهشت شدن روی زمین که تمدن غربی وعده کرده بود، به هوا رفت.

همین وقت، یک نویسنده روحانی ایرانی، اثری در باره علائم ظهور می نوشت، و از جمله شرحی مفصل از دجال و ویژگی های او بر اساس روایات رسیده، بدست می داد.
او با فرض این که دجال یک موجود معین و مشخص است، مطالبی را نوشت و پذیرفت که وجود چنین موجودی، محال عقلی ندارد، و اما در نهایت احتمال دیگری را هم مطرح کرد. احتمال دیگر از نظر او این است دجال نه موجود معین، بلکه یک وضعیت یا حالت با ویژگی های خاص و آثار و صفات منطبق بر آن است. احتمال تطبیق خر دجال با قطار آهن را هم از نظر دور نداشته است.
این نویسنده که کتابش را در سالهای جنگ جهانی دوم و به طور مشخص سال 1321 ش نوشت، تمدن دجالی اروپا را مصداق همین وضعیت دانست، تمدنی که تصویر بدی از گذشته مسلمانان می داد، آن را دوزخ معرفی کرده و وعده آمدن بهشت را داده بود؛ اما حالا، همه چیز به عکس از آب درآمد. به نظر او، این همان دجال است که در روزگار ما ظاهر شده است. او می گوید، در گذشته همه چیز از عاطفه و وجدان و محبت داشتیم، اما با آمدن غرب، همه چیز را از دست دادیم و اسیر فقر و قافه و پریشانی و بیچارگی شدیم. تصویر تیره و تاری که از گذشته داده بودند، همه اشتباه بود، و اکنون روشن شده است که چنین نیست.

بهتر است تحلیل ایشان را خودتان مطالعه بفرمایید:
اگر ما این قضیه را خواستیم تأویل کنیم که مراد [از دجال] شخص معین نیست بلکه مراد آثار و صفات است؛ در این صورت تطبیق با چه موضوعی می شود؟ در صورتی که گفتیم هیچ مانعی ندارد عین شخص به این صفات ظاهر شود، و محال عقلی هم ندارد، ولی برای آن که ممکن است این قضیه کنایات باشد، و مقصود آثاری باشد که به این الفاظ تعبیر شده است، اوّلا باید ببینیم که لفظ دجّال مشتق از چه ماده ای است، و معنای لغوی او چیست تا آن که فی الجمله مقصود بدست آید.
چنانچه در مجمع و قاموس است: دجل به معنی خدع می باشد، و دجّال مبالغه در اوست، به معنی خدّاع، دجل الحق، ای غطاه بالباطل، و معنی مسلّم او پوشیدن و پوشانیدن باطل به حق و حق به باطل است.
و در حدیث وارد است که ابوبکر برای خواستگاری حضرت صدیقه خدمت حضرت رسول اظهار داشت، آن حضرت فرمود: وعده تزویج او را به علی داده ام، و لستُ بدجال، یعنی من خداع فریبکار نیستم.
بنابر این دجال صفت است از برای هر کس که اهل خدعه و مکر و تلبیس باشد، و در هر زمان هر حادثه ای که باطل را به صورت حق جلوه دهد، و حق را به صورت باطل نمایش دهد، لفظ دجال بر او صادق آید.
و در عهد ما مصداق این معنی «تمدن اروپا» خواهد بود، و در نظر مردم این تمدن را بهشتی جلوه داده اند، و رسوم پیش را دوزخ؛ و اکنون می بینیم بر حسب فرموده پیغمبر اکرم (ص) بهشت و آب زلال صاف، عاقبتش آتش جنگ و دوزخ و بیچارگی و فقر و پریشانی گردید، و آن را که به نظر ما آتش جلوه دادند، می بینیم که آن روزگار بهشتی بود که دیگر او را نخواهیم دید.
قبل از این تمدّن رحم، عاطفه، وجدان، برکت نعمت فراوانی را حتی آزادی همه چیز بود و آن حالت را به ما دوزخ مجسّم کردند، و تمدنی را به ما بهشت نشان دادند؛ اکنون می بینیم بی رحمی، بی انصافی، نبودن عاطفه و وجدان و گرانی و فاقه، همه چیز شده ایم، و جز آتش جنگ و آه و حسرت و درد چکنم و از دست دادن تمامی عواطف بشر چیزی دیگری از این بهشت که نشان دادند عاید ما نشد.
و می بینیم خر این دجّال را که مرکب سواری اوست، تمام دنیا را از دریا و خشکی چگونه به طیّ الارض می گذارند؛ و مراد از خر، مرکب سواری است که بر قطار آهن هم صدق می کند. هر کجا که این عنوان دجال یا این خر عبور کرد، آب خوش و هرچه بود فرو رفت و یا سست! شد، و از هر سوی او سازی بلند است؛ می بینیم که سازها و برگ و نوای او حدی از برایش نیست، و یک چشم راست او نابیناست، زیرا که چشم خدابین و آخرت بین ندارد، و یک چشم چون ستاره صبح درخشان دارد، آن چشم دنیا بینی است که در نهایت روشنی و بینایی دارد، ولی برای دیدن سیاست دنیای خود. و می بینیم که همیشه قبل از ظهور این تمدن دجالی که مردم را از مخالفت می ترسانیدند و بشارتها برای تابعین و اطاعت کنندگان می دادند، و ظهور او در قحطی عظیم نیز پدیدار است که در ظهور او مسلمانان فاقد همه چیز شدند، و ندای انا ربکم الاعلی از اروپا بگوش همه دنیا می رسد، و هر کس بدنبال او رفت، دیگر نیروی بازگشت ندارد.

کد خبر 1260702

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022