تاکید رییس دادگستری گلستان بر جلوگیری از غارت ذخایر ژنتیکی


تاکید رییس دادگستری گلستان بر جلوگیری از 
غارت ذخایر ژنتیکی

گرگان – ایرنا - رییس کل دادگستری گلستان گفت که با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی، پرونده های مربوط به متخلفان صید و زنده گیری پرندگان شکاری استان در کوتاه ترین زمان رسیدگی می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، هادی هاشمیان در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان اظهار داشت: غارت ذخیره های ژنتیکی استان و هجمه به سلامت عمومی جامعه پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: هر چند مسوولیت گزارش تخلفات زیست محیطی و دست‌اندازی به اراضی ملی و انفال، وظیفه دستگاه‌های متولی و ضابطین خاص در دستگاه های اجرایی است اما برخورد دستگاه قضایی محدود به پیگیری گزارش دستگاه های اجرای نبوده و دادستان‌ها هرجا که احساس نیاز کردند به عنوان مدعی‌العموم ورود می‌کنند.
محمدرضا کنعانی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز در این جلسه گفت: زنده گیری و قاچاق پرندگان شکاری علاوه بر آسیب به چرخه حیات وحش، موجب شیوع انواع بیماری های پوستی در مناطق پیرامونی زیستگاه های آنان می شود.
محمدرضا کنعانی اظهار داشت: سال گذشته هر عدد 'باز' بین 30تا 60 میلیارد ریال در کشورهای حاشیه خلیج فارس خرید و فروش شد و همین قیمت گزاف، شکارچیان را برای شکار این پرنده در استان گلستان وسوسه می‌کند.
وی بیان کرد: به دلیل وسعت منطقه شکار این پرندگان در گلستان برخورد با شکارچیان و جلوگیری از قاچاق این پرندگان به تنهایی از عهده محیط زیست خارج است و به همکاری همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های عضو شورای حفظ حقوق بیت المال استان احتیاج است.
کنعانی استفاده از ظرفیت دستگاه ها برای پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی تابستان امسال را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که با استفاده از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت المال باید برای آن چاره اندیشی شود .
استان گلستان واقع در شمال ایران یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان شکاری محسوب می شود به نوعی که حدود 6 تا 8 ماه از سال انواع این گونه ها را می توان در مناطق شمالی و مرزی استان گلستان مشاهده کرد که قیمت گزاف آنها در آن سوی آبها سبب شده تا چشم طمع قاچاقچیان به این پرندگان بیشتر شود.
به گزارش ایرنا ،گلستان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و افزون بر نیمی از سال را میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است.
این استان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است که به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است، اما حفظ این گونه ها نیازمند همراهی مردم با محیط بانان و تشکل های زیست محیطی و دوستدار حیات وحش است.
7333/3091

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل