شبکه گذاری هزار هکتار از اراضی پایاب سد سهند هشترود آغاز شد


شبکه گذاری هزار هکتار از اراضی پایاب سد سهند هشترود آغاز شد

مراغه - ایرنا - فرماندار هشترود از آغاز عملیات شبکه گذاری اراضی پایاب سد سهند در این شهرستان خبرداد و گفت: در این مرحله از طرح هزار هکتار از اراضی واحد عمرانی یک شبکه گذاری می شود.

به گزارش ایرنا، امین امینیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این طرح شامل شبکه فرعی داخل مزارع، ایستگاه های پمپاژ فرعی و نیرو رسانی است که با بهره برداری از آن و در طول اجرای طرح برای 700 نفر به طور مستقیم و 300 نفر غیرمستقیم اشتغالزایی می شود.
وی گفت: اعتبار اجرای این طرح 30 میلیارد تومان است که با همکاری و مشارکت فرمانداری، آب منطقه ای آذربایجان شرقی، جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و مشارکت بهره برداران در مدت یک سال اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: اراضی یاد شده در کشت بهاره سال 99 به زیر کشت می رود.
امینیان گفت: خاک حاصل خیر اطراف سد سهند٬ امکان هر گونه سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی٬ دامداری٬ زنبورداری، محصولات گلخانه ای و صنایع مرتبط با کشاورزی و دامداری را اقتصادی و مقرون به صرفه کرده است.
اراضی طرح توسعه شبکه پایاب سد سهند هشترود در قالب پنج واحد عمرانی به وسعت 7500 هکتار در دو طرف جاده هشترود - مراغه و در مجاورت رودخانه قرانقو واقع شده است.
سد سهند از نوع خاکی با هسته رسی است و طول تاج آن 450 متر، عرض آن 10 متر، ارتفاع از پی 59 متر، ارتفاع از بستر رودخانه 45 متر، حجم خاکبرداری 1.57 میلیون مترمکعب، حجم خاکریزی 3.37 میلیون مترمکعب و حجم بتن‌ ریزی 47 هزار مترمکعب است.
این سد با حجم مفید 135 میلیون مترمکعب بر روی رودخانه «قرانقو چای» از سرشاخه های رودخانه «قزل اوزن» و در 130 کیلومتری تبریز و 35 کیلومتری شهرستان هشترود با اهداف تأمین آب شرب و صنعت منطقه، کنترل سیلاب و توسعه کشاورزی احداث شده و از سال 1385 در حال بهره برداری است.
شهرستان هشترود با 57 هزار جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرق تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7486

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد