7 خاصیت شگفت‌انگیز ریحان مقدس در دوران بارداری


... نوشته 7 خاصیت شگفت‌انگیز ریحان مقدس در دوران بارداری اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

ریحان و ریحان مقدس دو گیاه مختلف هستند که معمولا آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. به زبان دقیق‌تر، این دو گیاه دارای دو برگ متفاوت هستند و با اهداف متفاوتی نیز مصرف می‌شوند. نام علمی ریحان مقدس Ocimum tenuiflorum است؛ ریحان مقدس گیاهی معطر است که برگ‌های آن رایحه‌ای قوی دارند. از سویی دیگر، ریحان معمولی همان سبزی محبوبی است که در ‌”‌سبزی خوردن‌‌” از آن استفاده می‌کنیم و به نام ریحان شیرین معروف است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره ۷ خاصیت شگفت‌انگیز ریحان مقدس در دوران بارداری با شما صحبت کنیم.

7 خاصیت شگفت‌انگیز ریحان مقدس در دوران بارداری

مصارف عالی ریحان

ریحان عمدتا در آشپزی ایتالیایی استفاده می‌شود. این سبزی جزء گیاهان بومی هندوستان است. مردم کشورهای تایوان، ویتنام، تایلند، و کامبوج نیز از ریحان در آشپزی استفاده می‌کنند. باید توجه کنید که برگ‌های ریحان دارای طعم قوی و تندی است. نام علمی ریحان Ocimum basilicum است، و معمولا از این گیاه در آشپزی استفاده می‌شود.

از سویی دیگر، ریحان مقدس به وسیله‌ی متخصصان طب آیورودا به کار می‌رود، زیرا این گیاه دارای خواص درمانی است. در حقیقت، نام ریحان مقدس در کتاب چاراکا سامهیتا (Charaka Samhita)، کتاب مشهور طب آیورودا، ذکر شده است. بسیاری از آدم‌ها قویا معتقدند مصرف ریحان مقدس می‌تواند به تسکین مشکلات ناشی از سر درد، التهاب، سرماخوردگی معمولی، مالاریا، و بیماری قلبی کمک کند. گفته می‌شود، این گیاه اثرات مسمومیت غذایی را نیز تسکین می‌دهد.

ریحان مقدس به اشکال مختلفی مصرف می‌شود. حتی آب آن را به صورت خام استخراج می‌کنند. از ریحان مقدس به صورت دمنوش گیاهی، پودر خشک شده، برگ تازه، و گاهی اوقات در ترکیب با روغن حیوانی استفاده می‌شود. از ریحان مقدس عمدتا به عنوان یک ماده‌ی آرایشی گیاهی نیز استفاده می‌شود. از آن‌جا که ریحان مقدس دارای خواص ضد باکتری است، از این گیاه به عنوان عامل تغذیه‌ی پوست نیز استفاده می‌شود.

ارزش مذهبی ریحان مقدس

یکی از جنبه‌های جالب ریحان مقدس ارزش و اهمیت این گیاه از لحاظ مذهبی است. این گیاه از نظر هندوها مقدس به حساب می‌آید. از طرفی دیگر، ریحان معمولی چنین کاربردهایی را ندارد و معمولا فقط در تهیه‌ی انواع مختلفی از غذاها به کار می‌رود. در حقیقت، ریحان یکی از مواد اصلی برای تهیه‌ی سس پستوی ایتالیایی به شمار می‌رود.

ولی فارغ از مطالب بالا، ریحان مقدس و ریحان معمولی دارای برگ‌های معطری هستند که هر دو، خواص درمانی دارند و از آن‌ها می‌توان در تهیه‌ی سوپ،‌ سالاد، و بسیاری دیگر از غذاها استفاده کرد. این گیاهان هندی حاوی مواد مغذی از قبیل پروتئین، ویتامین، فیبر، مواد معدنی، و سایر مواد مغذی ضروری هستند. در ادامه، بر اساس “‌مقادیر مرجع برای برچسب گذاری مواد غذایی‌”‌ از جانب سازمان غذا و داروی ایالات متحده، به جزییات ارزش غذایی هر ۲۰ گرم ریحان مقدس اشاره می‌کنیم.

ارزش غذایی برگ‌های ریحان مقدس
ویتامین K۹۴ میکروگرم
منگنز۲۴ میلی‌گرم
مس۸ میلی‌گرم
ویتامین A۹۱ میکروگرم
ویتامین C۸۲ میلی‌گرم
کلسیم۵۲ میلی‌گرم
آهن۶۷ میلی‌گرم
فولات (اسید فولیک)۴۲ میکروگرم
منیزیوم۵۷ میلی‌گرم
اسیدهای چرب امگا-۳۷ گرم
ریحان مقدس، علاوه بر دارا بودن این مواد مغذی، دارای خواص دیگری از جمله پیشگیری از ایجاد لخته‌های خونی و تقویت استخوان‌ها نیز هست. این گیاه برای دوران بارداری نیز مفید است. با این‌که برخی از پژوهشگران ادعا می‌کنند برگ‌های ریحان مقدس ممکن است باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود، ولی بسیاری دیگر از پژوهشگران معتقدند مصرف برگ‌های این گیاه در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است.

فواید ریحان مقدس در دوران بارداری

۱. کمک به تنظیم انعقاد خون

ریحان مقدس حاوی مقدار زیادی ویتامین K است و می‌تواند برای سلامت و محافظت از جان کودک و مادر در دوران بارداری مفید باشد. به اعتقاد برخی از پژوهشگران، ریحان مقدس از احتمال خونریزی شدید پیشگیری می‌کند،‌ زیرا می‌تواند به انعقاد خون کمک کند. با این‌که ایجاد لخته‌های خونی در دوران بارداری آن‌چنان شایع نیست، ولی دست‌کم با مصرف ریحان مقدس می‌توانید از بروز این اتفاق نیز پیشگیری کنید. کمک به انعقاد خون یکی از ۲۳ بهترین فایده فلفل دلمه‌ای سبز برای سلامتی، پوست و مو نیز هست.

۲. تقویت دستگاه ایمنی بدن

تقویت دستگاه ایمنی بدن مادر در طول دوران بارداری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در این دوران مورد توجه قرار بگیرد. زیرا این مسئله می‌تواند از بروز بسیاری از عفونت‌ها پیشگیری کند. برخی از ویتامین‌ها نظیر ویتامین A، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین و غیره می‌توانند از بروز عفونت به خوبی پیشگیری کنند. علاوه بر این ویتامین‌ها، مواد معدنی موجود در ریحان مقدس از قبیل روی (زینک)، فسفر، منیزیوم، مس، و غیره نیز می‌توانند از سلامتی مادر در دوران بارداری محافظت کنند. هم‌چنین، گوجی بری می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را نیز تقویت کند؛ یعنی تقویت دستگاه ایمنی بدن یکی از ۱۵ خاصیت گوجی بری برای لاغری و سلامتی به شمار می‌رود.

۳. پیشگیری از کم خونی

آهن ماده‌ی مغذی مهمی است که می‌تواند به تولید هموگلوبین و در نتیجه، افزایش گلبول‌های قرمز خون کمک کند؛ این خاصیت آهن برای دوران باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به علاوه، آهن به کاهش خطر ابتلا به کم خونی کمک می‌کند؛ به این ترتیب، می‌تواند انرژی زنان باردار را افزایش دهد و از خستگی مفرط آن‌ها جلوگیری کند. زنان باردار در طول دوران بارداری‌شان در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند و در این دوران، بیش از گذشته، به انرژی نیاز دارند. زنان باردار علاوه بر استفاده از ریحان مقدس، باید ۱۵ میوه خون‌ساز که معجزه می‌کنند را در برنامه‌ی غذایی‌شان قرار دهند.

۴. کمک به تشکیل استخوان در جنین

منگنز موجود در ریحان مقدس به تشکیل استخوان‌ها و غضروف‌های کودک در شکم مادر کمک می‌کند. به ویژه، این ماده برای کاهش استرس اکسیداتیو بسیار مفید است؛ استرس اکسیداتیو می‌تواند باعث آسیب سلولی در بدن مادر شود. در این خصوص، زنان باردار باید به ۱۰ فایده‌ باور نکردنی کلسیم برای سلامتی نیز توجه ویژه داشته باشند.

۵. کمک به رشد و تکامل سالم جنین

رشد و تکامل سالم جنین در شکم مادر نیازمند ویتامین A نیز هست؛ ریحان مقدس سرشار از ویتامین A است. از جمله دیگر فواید این ویتامین می‌توان به تاثیر آن در رشد و تکامل قلب، چشم‌ها، ریه‌ها، و دستگاه عصبی کودک نیز اشاره کرد.

۶. کمک به تامین مناسب خون

ریحان مقدس غنی از اسید فولیک است؛ اسید فولیک برای تامین خون مادر و کودک در طول دوران بارداری از اهمیت برخوردار است. این ماده باعث افزایش خون‌رسانی و هم‌چنین، پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های رشدی در جنین می‌شود.

۷. پاکسازی دستگاه‌های داخلی بدن

دستگاه‌های داخل بدن همواره مواد زائد تولید می‌کنند؛ این مواد زائد باید از دستگاه‌های بدن پاکسازی شوند؛ اهمیت این مسئله در دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و کودک افزایش می‌یابد. ریحان مقدس حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است؛ از این رو، باید آن را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا دستگاه‌های داخلی بدن‌تان را از مواد زائد پاکسازی کنید.

هشدارهایی در خصوص مصرف ریحان مقدس در دوران بارداری

برخی از فواید مصرف ریحان مقدس در دوران بارداری بسیار با اهمیت هستند؛ با این حال، مادران باردار در مصرف این ماده‌ی گیاهی باید به برخی نکات و هشدارها توجه کنند.

۱. ایجاد برخی مشکلات جسمی

در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی ریحان مقدس، اوژنول موجود در این گیاه می‌تواند برای سلامتی مادر و کودک خطرناک باشد. مقدار زیاد این ماده در بدن می‌تواند باعث افزایش سرعت ضربان قلب، سوزش دهان و گلو، تنگی نفس، تشنج، سرگیجه، مشاهده‌ی خون در ادرار، و حتی کما شود.

۲. ایجاد اثرات هیپوگلیسمیک

مصرف بیش از اندازه‌ی ریحان مقدس می‌تواند برای زنان باردار مضر باشد و باعث ایجاد اثرات هیپوگلیسمیک شود. این اثرات می‌توانند به کاهش سطوح قند خون، و در نتیجه، بروز ناراحتی، لرزش، رعشه، و سرگیجه شود.

۳. انقباضات رحم

بر اساس نتایج برخی مطالعات، ریحان مقدس باعث سرعت بخشیدن به انقباضات رحمی می‌شود؛ ولی نتایج این مطالعات هنوز آن‌چنان قطعی نیستند. البته، برخی از پزشکان به طور کلی مصرف داروهای گیاهی را در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌کنند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر مقاله‌ی ۱۲ مهمترین علت درد شکم در دوران بارداری را مطالعه بفرمایید.

۴. دارای اثر رقیق کنندگی خون

ریحان مقدس دارای خواص رقیق کنندگی خون است؛ بنابراین، زنان بارداری که دچار مشکلات انعقاد خون هستند نباید از این گیاه دارویی استفاده کنند، زیرا ممکن است باعث طولانی شدن مدت زمان خونریزی شود.

بر اساس جزییاتی که در این مقاله درباره‌ی خواص مصرف ریحان مقدس در دوران بارداری، و هم‌چنین هشدارهای مربوط به مصرف این گیاه دارویی مطالعه کرده‌اید، اکنون می‌دانید که ریحان مقدس گیاه دارویی پر خاصیتی است. ولی برای اطمینان از بهره‌مند کامل از فواید ریحان مقدس برای سلامتی، زنان باردار پیش از اقدام به مصرف این گیاه دارویی باید با پزشک متخصص مشورت کنند، و در صورت موافقت پزشک، و فقط به اندازه‌ی توصیه شده از ریحان مقدس استفاده کنند.

به علاوه، زنان باردار باید قبل از مصرف هر نوع سبزی، آن را به خوبی شستشو کنند؛ زیرا سبزی‌ها ممکن است حامل باکتری‌ها و انگل‌های خطرناکی باشند که می‌توانند باعث بروز عفونت و بیماری شوند. یک بار دیگر نیز متذکر می‌شویم، پیش از مصرف داروهای گیاهی در دوران بارداری، حتما با پزشک مشورت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع: differencebetween

۷ خاصیت شگفت‌انگیز ریحان مقدس در دوران بارداری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس