پیوند عضو در بیماران مبتلا به ایدز امکان پذیر شد


پیوند عضو در بیماران مبتلا به ایدز امکان پذیر شد

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه پیوند در بیماران مبتلا به ایدز امکان پذیر شده، گفت: تا یک دهه قبل امکان پیوند عضو برای بیمار مبتلا به اچ آی وی، وجود نداشت و این قبیل بیماران به دلیل ضعف سیستم ایمنی، فوت می کردند.

به گزارش روز پنجشنبه مرکز تحقیقات ایدز، محمد رضا صالحی درارتباط با اولین پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، اظهار کرد: این تکنیک درمانی از ابتدای قرن 21 در کشورهای پیشرفته جهان همچون آمریکا، استرالیا و کانادا انجام شده و برای اولین بار، یک ماه قبل این نوع پیوند بر روی یک بیمار مبتلا به اچ آی وی، در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، با موفقیت انجام شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، افزود: این بیمار بعد از دو هفته از بیمارستان مرخص شد.
مشاور تیم پیوند مغز استخوان بیمارستان امام خمینی (ره)، گفت: پس از انجام ویزیت این بیمار، متوجه شدیم که سرطان او درمان شده است.
صالحی با عنوان این مطلب که احتمال عود بیماری وجود دارد، در پاسخ به این سوال که آیا امکان عفونت اچ آی وی بیمار پس از پیوند وجود دارد یا خیر، افزود: پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز، هیچ تأثیری در بهبود عفونت اچ آی وی، بیمار ندارد.
این متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که بیمار مبتلا فرد 44 ساله‌ای است که 7 سال بوده اچ آی وی مثبت داشته، گفت: این بیمار تا زمانی که زنده است، باید تحت معاینه باشد. به طوری که در سال اول، هر سه ماه یکبار و در سال‌های بعد، هر 6 ماه یکبار ویزیت شود.
صالحی، در ادامه با عنوان این مطلب که برای بیماران مبتلا به اچ آی وی که نیازمند پیوند هستند، برنامه داریم، افزود: البته تعداد این بیماران که در لیست پیوند هستند، زیاد نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که تا یک دهه قبل انجام عمل پیوند برای بیمار مبتلا به اچ آی وی ممنوع بود، گفت: چون سیستم ایمنی این افراد ضعیف بود، امکان پیوند برای آنها وجود نداشت و بیماران از بین می رفتند ( فوت )، اما با پیشرفت علم و دانش پزشکی و درمان‌های جدید، موضوع پیوند برای این بیماران عملیاتی شد و ما توانستیم برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز را در بیمارستان امام خمینی (ره)، با موفقیت انجام دهیم.
اجتمام** 9022**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس