نتایج بنچمارک پردازنده‌ی 12 هسته‌ای سری 3000 رایزن فاش شد


نتایج بنچمارک پردازنده‌ی 12 هسته‌ای سری 3000 رایزن فاش شد

با نزدیک شدن به رونمایی رسمی از پردازنده‌های سری 3000 رایزن و ورود این محصولات به بازار، نتایج عملکرد یک تراشه‌ی 12 هسته‌ای از این خانواده افشا شده است.

تنها کمتر از دو هفته به معرفی رسمی پردازنده‌های مورد انتظار سری ۳۰۰۰ رایزن AMD زمان باقی مانده و اطلاعات جذاب دیگری از این پردازنده‌ها به بیرون درز کرده است. محصولات دسکتاپ سری ۳۰۰۰ رایزن شامل تعداد زیادی پردازنده‌ی چند‌هسته‌ای جدید با حداکثر ۱۶ هسته است که بر پایه‌ی پلتفرم مصارف عام AM4 کار خواهند کرد. پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن با فناوری ساخت فشرده‌ی ۷ نانومتری و بر پایه‌ی معماری درخشان Zen 2 تولید خواهند شد. طراحی چند چیپلتی، سرعت‌های کلاک بالا، پشتیبانی از استاندارد ارتباطی نسل چهارم PCIe، توان کار با حافظه‌های رم بسیار سریع ۵۰۰۰ مگاهرتزی و توان مصرفی بهینه از دیگر مشخصات نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ AMD است.

اطلاعات افشاشده‌ی جدید اشاره به نتایج بنچمارک یک نمونه‌ی مهندسی از پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای نسل سوم رایزن دارد. براساس تمام شایعات موجود، این تراشه‌ی ۱۲ هسته‌ای تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین پردازنده‌های سطح بالای ‏AMD خواهد شد. رسیدن به این جایگاه برآمده از ترکیب سرعت‌های کلاک بسیار بالا، تعداد هسته‌های زیاد و برچسب قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر این پردازنده در مقایسه با تراشه‌ی پرچم‌دار ۱۶ هسته‌ای است.

پیش از آنکه به بررسی نتایج بنچمارک این پردازنده بپردازیم، باید دوباره یادآوری کنیم که یک نمونه‌ی مهندسی از پردازنده‌ی نهایی در معرض آزمایش قرار گرفته و این درواقع همان نمونه‌ای است که چند ماه قبل اطلاعاتی از آن در دسترس قرار گرفت. هرچند این بار این پردازنده روی مادربرد جدیدی با نام رمز AMD Qogir-MTS نصب و آزموده شده است. همان‌طور که از یک نمونه‌ی مهندسی انتظار می‌رود،‌ این تراشه با داشتن سرعت کلاک پایه‌ی ۳.۴ گیگاهرتز و کلاکِ بوست ۳.۷ گیگاهرتز، در مقایسه با پردازنده‌ی نهایی فرکانس نسبتاً کمتری دارد. اگر این تراشه به تولید انبوه برسد، با سرعت کلاک به مراتب بهتری به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. عملکرد این پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای درکنار حافظه‌های بسیار معمولی DDR4 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز و یک دیسک سخت ۵۰۰ گیگابایتی آزموده شده است. واضح است که کارایی این قطعات چندان رضایت‌بخش نیست و می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی در کار پردازنده شود.

نتایج بنچمارک پردازنده‌ی 12 هسته‌ای سری 3000 رایزن فاش شد

نکته‌ی قابل تامل دیگر مقایسه‌ی سطح عملکرد این تراشه‌ی جدید با پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای موجود Ryzen Threadripper 1920X است. پردازنده‌ی جدید به‌خصوص در بخش محاسبات اعشاری، باوجود سرعت کلاک کمتر و پهنای باند حافظه‌ی به مراتب محدودتر‌ کمی بهتر از تراشه‌ی تردریپر نسل اول عمل می‌کند. این مسئله به وضوح حاکی از آن است که در معماری Zen 2 تعداد دستورالعمل قابل اجرا در هر کلاک (IPC) بهبود قابل‌توجهی یافته و این باعث می‌شود که تراشه‌های جدید در هر کلاک عملکرد بهتری نسبت به پیشینیان خود داشته باشند. این مزیت در ترکیب با فناوری ساخت ۷ نانومتری که باعث ارائه‌ی سرعت‌های کلاک بهتری در مقایسه با تراشه‌های ۱۴ نانومتری می‌شود، احتمالاً باعث بهبود سطح عملکرد قابل‌توجهی در بخش پردازش تک رشته‌ای و چند رشته‌ای خواهد شد.

سرانجام همه بی صبرانه منتظریم تا AMD در ۲۷ ماه می (۶ خرداد) با معرفی محصولاتی قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه دوستداران دنیای سخت‌افزار را شگفت‌زده کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در